Oförsiktig dräktig mus
Min mushona Nikki är inte alls försiktig. Hon springer och far runt i buren, klättrar upp och ner från andra våningen i buren så att hon liksom trycker magen mot kanten. Nu precis ramlade hon ner från plasthuset också! Hon är ju dräktig, förstår hon inte att hon måste ta det lugnt?! Vad ska jag göra? Är så orolig för både henne och bebisarna :(
Är hon nervös och stressad? Är hon likadan jämt eller är det just nu du märker en förändring? Kan det vara något hon vill? Har du kollat att allt är ok i buren, att det finns mat och vatten - om du har vattenflaska, att den funkar som den ska?
Ser magen ok ut?
Se till att hon inte kan göra sig illa, att det inte är frågan om höga fall. Mata på duktigt och med saker en dräktig hona behöver, ge henne bäddmaterial till boet osv. Kolla så att magen är rund och fin och inte ser konstig ut. Kolla så att det inte kommer flytningar.
Jag tror inte hon är nervös. Hon håller mest på så när jag står vid buren fär att hon vill komma upp i handen, håller henne en stund och sätter sen ner henne i buren igen. Men då håller hon på och vill komma upp igen, hon får aldrig nog, vilket är kul att hon vill komma upp och vara social men hon är ju som sagt lite för vild nu. Blev så rädd när hon sträckte sig mot kanten av buren när hon var uppe på plasthuset och halkade ner, landade på magen :( just där hon landade var det inget bottenmaterial så hon landade på plasten. Huset är 10 cm högt. Tror du detta kan ha förstört allt? Att ungarna är skadade nu? Hon brukar bygga bo under andra våningen i buren, men tycker du jag ska ta bort den ändå så att hon inte kan klättra?
#2 10 cm är inget fall att oroa sig för.
Jag tycker ändå hon låter lite nervös. Är allt ok med mat? Vad ger du för mat?
Bor hon i annan slags bur nu än hon är van vid? Gallerbur?
Hon bor i en vanlig dunabur, hanen bor också där. Hon har alltid bott i den buren så länge hon bott hos mig. Har läst en del här om vilken mat man ska ge dem, just nu får hon hamstermat (men har plockat bort de färgade bitarna) blandar även i en del havregryn, råg, vete, lite fågelfrö och lite bovete. Försöker ge henne ägg och kött, hon fick köttfärs en dag men det gillade hon inte, ägg passade inte heller. Hon fick broccoli idag och det åt hon. Ibland får hon en bit grovt bröd på morgonen också. Vet inte vad mer man kan prova att ge henne?