Zanzibar och Zamora
Här kommer två bilder på buren till mina små möss. hoppas att dom kommer trivas. ser den passande ut?

Bild nr 2. :)

Buren ser jättefin ut 

Det var bra det. :) hoppas att dom trivs.

Den ser jätteskoj ut!
Älskar mina stora små vänner..
Är det en dunabur? Vad kostar den? Vad har den för mått?
Jag tror de kommer att trivas i den. Räkna dock med att mjuk plast, om det finns sådan i buren, kommer att bli gnagd på. Den fina inredningen kommer inte hålla för evigt…

http://www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1430209
Appropå dunabur… Hittade den där, superfin… Mig vill haaaa…
Botten ser inte ut som duna… ser tyvärr alldeles för gnagvänlig ut… *oroar mig*
För att undvika att mössen får så tråkigt eller blir så gnagtokiga i plasten kan du ge dem några grenar, kvistar, nötter med skal (hasselnötter går utmärkt) och trägrejer som de kan få gnaga på. Då tar de ut sin gnaglust på detta istället för på buren. Givetvis är tillgång till mycket mat och så ett sätt att förhindra gnag på bur.
Nu inte sagt att alla möss gnager sönder sina plastsaker, plastburar, men risken är ju väldigt stor… Så jag vill ju i a f informera!
Hm… kanske en artikel vore på plats… "Gnagvänligt för möss" eller "Hur till tillgodoser musens gnagbehov"…
#7 men OJ så billigt och vilket fint skick den var i!!! Ett riktigt kap! Tur att jag är pank!
Jag köpte nyss en sån bur.. ganska så ny för 300:-
Snopet :P men men, synd att man inte bor i Örebro.

Jag bor 40 minuter från örebro… iiiiih
den lär ju inte vara kvar…
förlåt att vi förstörde din tråd mazarinrebus…

#0 - En sån köpte jag begagnad förra sommaren. De tidigare invånarna var hamstrar och hade gnagt sönder på nåt ställe. Men det lagade jag och Morakullans Papirmus, som bott där i ett år, har inte gnagt sönder nåt mer. Tycker det är en bra bur! Bernie, tror jag den heter.
Det du kan tänka på är att kolla gropen mellan de två öppningsknapparna. Jag har fått bygga på med lite extra plast där för där finns smitningsrisk. Köpte en till sån begagnad bur, fast utan hylla, nu i sommar och vår Dundermusen smet ut via glipan mellan gallret och plasten. Men det är kanske fixat på de nyare modellen. Vi har kanske en lite äldre.
#7 - Den hämtade jag i lördags…

Det är ingen fara Grodan, ni har inte alls förstört den.. (tanken var visserligen att jag skulle lägga bilder här på Zanzibar och Zamora men det blir nog inte så.. :P
Det är inte en duna bur… www.fop.it (italiensk sda, funkade inte för mig..) Cricento Bernie Deluxe heter den. 300 kr. Jag tror faktiskt att allt är hårdplast. upptäckte precis att man kan sätta boet i den gula saken som går över hela buren. :) måste in och fixa till detta. :)

men bernie är väl bra burar?

Jag vet inte, jag tror det… Nu är ju detta första buren jag någonsin köpt, men det var mycket inredning i den så jag tror att dom kommer tycka om den. Och jag tror allt är i hårdplast så om det är som Grodan säger att dom bara gnager på mjukplast tror jag att det är lungt i detta fallet. :)

Jag har åxå en sån bur :D tycker den e jättebra men jag har inrett den på ett annat sätt Jag har tagit bort den där gula stora saken+hjulet som jag tyckte var lite för litet och jag har stoppat in en kruka, ett hus, kartonger, pinnar mm

Nu är äntligen Zanzibar och Zamora hemma och dom ser ut att ha det riktigt mysigt när dom utforskar sin nya bur. :)
vad härligt. du får lägga upp bilder sen :)
/Anneli

Kärlek i första ögonkastet. :)

Zanzibar i den lilla tunneln. :)

vilka gokottar! :)

Dom är underbara. :)
Grattis till sötisarna!! 

naaw va söööta!

Zanzibar är lite lättare att få tag i och kunna gosa med. Zamora vill bara kura in sig och sova. :P Zanzibar har sprungit i hjulet hela natten. :)

Fin bur och söta möss.
Är det en hane och en hona, tänkte på namnen?

nej, det är två honor, jag vet att Zanzibar låter lite som ett killnamn, men jag tyckte det var fint.. men jag funderar visserlgien på att byta och ge henne ett annat namn..

Zanzibar var ju ett jättefint namn! Tycker inte att du ska döpa om henne 

Zanzibar fick klättra runt på daniels huvud. Någon som har något förslag på annat namn till Zanzibar eftersom att alla verkar tro att hon är en pojke? Gärna på Z eftersom halvsystern heter Zamora

Haha, jag hann inte läsa ditt inlägg Jaag innan jag skickade mitt. :P nee, jag vill egentlgien inte byta heller.. men som sagt, alla verkar tro att det är en pojke.

Zindy, Zilla, Zelma,…

Zelma kanske.. fast Zanzibar är roligt och lite annorlunda. Jag kanske lyder ditt råd och behåller namnet ändå. :) om n inte någon kommer med ett riktigt bra förslag.

Zanzibar är urtufft. Och det passar ju så bra tillsammans med Zamora. Klart en tjej kan ha ett pojkaktigt namn!
Fram för jämställdhet inom djurvärlden! :)

men åååå vilken sötpöt! Den där vill jag kidnappa!
jag tycker också att Zanzibar är fint. hon kan ju kallas Zanzie om inte annat :)
/Anneli

Zanzie var en bra idé. :)

Zimona kanske Zimba, (fast det kanske åxå är lite "pojkigt") Zussie, Zen Zoulian (?) Men tycker nog att Zanzibar är bästa namnet!:-)

hmm.. jag får nog helt enkelt behålla Zanzibar. :)
är det någon som kan förklara hur man får bilden att synas direkt istället för att man måste klicka på dom?

Det låter bra det! :)
Du gör som vanligt och bifogar filen och trycker på "publicera".
Sen tittar du på ditt inlägg, klickar upp bilden och kopierar den.
Sen går du tillbaka till ditt inlägg och trycker på "hantera inlägg" och sen "redigera inlägg".
Sen klistrar du in bilden och trycker på "publicera inlägg" igen!
Man kan bara göra detta inom en timme, sen kan man inte redigera trådar längre.

när du gör ditt inlägg så lägger du in bilden som man alltid gör, sen så publicerar du inlägget, när du gjort det trycker du på den där lilla ikonen i hörnet av inlägget där man trycker för att få fram bilden, sen kopierar du bilden och trycker på "hantera inlägg" och klistrar in där du vill ha bilden
Hoppas att du fattar jag är inte så bra på att förklara 

haha nu har hon fått två förklaringar så nån måste ju trilla in! :)

oj såg inte att du hade skrivit Terato :P

Det fungerar inte med Mozilla.. :@

haha nu skrev vi samtidigt igen

Får byta till explorer då. :@

Men det ogillar tydligen min pojkvän sås karpt att han inte har det på datorn.. :@ så jag får väl nöja mig med att låta folk trycka på ikonerna då. :(

haha va skoj att vi var samtidigt, Jaag!
Men åå va drygt. Vad är det som inte funkar med mozilla då? att högerklicka?
det går inte att kopiera text med mozilla :(
/Anneli

Vad/vem är mozilla?
mozilla firefox är en annan webbläsare. använder den istället för internet explorer :)
/Anneli

jaha :) tack för svaret :) synd att det inte går å kopiera med mozilla :(

mycket irriterande. det är bara på denna sidan det är så också, det fungerar över allt ananrs. :S

För att man inte kan högerklicka alltså? men vadå, man måste väl kunna kopiera bilder på nåt sätt! Går det inte via menyn heller? Går det ens att markera text?
Dumma mozilla. 

undrar jag me…
när man markerar en text och högerklickar kommer en text upp "klipput/kopiera/klistra fungerar inte mozilla och firefox"
/Anneli
eller nej, det är när man klickar på "kopiera" som den texten kommer upp förresten.
/Anneli
nä, men vänta här nu. det måste ju gå att kopiera bild, det tycker jag mig ha gjort flera gånger. det är kanske bara text som inte går att kopiera? fast frågan är väl om det går att klistra ut bilden när man väl kopierat… måste testa!
/Anneli

det går att kopiera bilder men inte text, problemet är sedan att klistra in dom..
ja, precis. det går inte att klistra in dom. så är det. :(
/Anneli

ja det var ju synd..

bajsiga mozilla :P

fast mozilla är faktiskt mycket bättre i alla andra lägen, så det är snarare bajsiga explorer.. :P

ok hihi :P
Zanzibara då 

haha, jaa varför inte. :P

Tänkte uppdatera lite här. :)
Vi (Zanzibar, Zamora och jag) är inne på vårat 5e dygn tillsammans och jag älskar verkligen mina små bebisar! Om man sätter ner dom på sängen så kryper gärna Zanzibar upp i handen och klätrar runt på mig (blir ännu kärare. :P) och Zamora som fortfarande är lite mera skygg än Zanzibar gärna kurar ihop sig i ett hörn någonstans på min kropp och tvättar sig, det är nämligen väldigt smutsigt på min säng enligt bebisarna. :P
Jag har upptäckt att hjulet och "fonstret" på det lilla boet som sitter fast uppochner i buren har blivit lite gnagda på..
#17 Jaag; såg att du också hade en sån här bur. har du möjligtvis kvar den gula stora delen som man fäster hjulet och boet i? Jag funderar nämligen på om det fattas några delar. Hjulet liksom tyngs ner när dom springer i det och det skakar i hela inredningen…? Och i hörnet på den gula delen bredvid fästet för hjulet finns tre stycken hål, till vad vet jag inte har du klurat ut vad dom är till för? Tänkte om det saknades några stött pinnar eller liknande..?

Ååå vad roligt! Vad bra att de söker trygghet hos dig! <3
Men hur stort är hjulet? Det är förmodligen för litet ändå så du ändå måste köpa ett nytt. Brukar vara så med hjul som följer med. 20 cm i diameter ska det vara i alla fall.
Hjul som jag tycker är bra är de här blågula hjulen som står på marken. De låter ingenting och det är liten skaderisk i dem! 
haha ja mina tvättar sig jämt när de är i sängen! det luktar väl himla mycket människa där!

hjulte är inte så litet, dom springer inte med böjd rygg i det. Men jag vet inte, jag antar att dom blir lite större än vad dom är nu så jag får väl ändå skaffa ett nytt hjul sen.
Har ni någon länk till en bra sida med mus tillbehör med bra hjul?

http://www.mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=897c8a4f-b0b5-4af2-ad8e-b7907c2982ae
Här har du iaf en artikel!
Det är det där Blågula hjulet jag pratar om. Det brukar vara jättelätt att få tag i. Finns säkert bättre också men det är det bästa jag provat!
Här har du en onlinezoobutik. Finns fler, kolla under länkar här, tror det ska finnas fler där.

#68 precis så ser min gula grej åxå ut så den är som den ska :)

jo hjulet är nog lite för litet tror att det var 18 centimeter så jag tog bort mitt ganska snabbt

#73 ok, det dröjer ett tag innan jag får pengar igen.. så jag får väl ta att köpa ett nytt så fort studiebidraget trillar in.. (om 1½månad..)
#71, vilket utav hjulen på den sidan kan vara lämliga då? skulle behöva ett med bra ställning.

Läste någon annanstans att någons möss brukade kissa i nacken på ägaren och att hon/han därför inte ville ha dom där.. är det vanligt att dom gör det? Mina små sötingar gjorde nämligen det på mig idag och dom har inte kissat på mig innan och dom hade hela mig och sängen att springa på och så blir det just nacken dom kissar på.. och då kom jag att tänka på det jag läste.. sammanhang? kommer dom fortsätta göra samma sak eller "varierar dom"?
Tror att dom markerar revir o att säga "du är min" .. *ler*
Mina gjorde oxå de i början, men nu så gör dom inte de mer ..
#50 haha… vem är mozilla?
#75 hur länge var de ute och sprang då? de kanske blev nödiga och trodde att toan var i din nacke… ? *fniss* testa å ha en liten låda med strö i som du sätter dem i lite då och då när du tror att de behöver gå på dass - eller direkt då de kissar/bajsar på dig…

haha jag trodde du skulle skriva att hon skulle testa att sätta en toa i nacken.

#77 haha det är ju inte så lätt att veta 

#76 "du är min" det var gulligt. :P
#77 det kan vara så att jag hade ute dom lite förlänge.. vad ska det vara för strö i burken? kan jag ha det som jag har i buren?

#80 du kan defenitivt ha samma strö i kiss&bajslådan som du har i buren. Det är ju en lukt som djuren känner igen.

ok. hade dom ute för en stund sedan och sån fart det var på dom. Hade bygt en liten klätter/gnagar konstruktion i skolan idag.. (vi gjorde sånna större dekorationer och det blev inte som jag ville, jag blev sur och gjorde en konstruktion till mössen istället). I alla fall så brydde dom sig inte så mycket om den utan dom utforskade mina kläder och sprang runt innanför tröjan och in i byxfickora.

Zanzibar på min axel. :) som sagt så har jag kameran på mobilen så det blir sådär kvalite och sen så är jag inte särskilt van vid att ta bilder "från fel håll" så det blir lite sådär med det också..

Zanzibar sitter och tvättar sig. :)

Zanzibar och Zamoras svans :P hon ville inte riktigt vara med på kort.

Båda två i min hand.

Lite komisk bild tycker jag. :P

Zamora i nya leksaken.

Zamora har krypt in under min tröja och gosar sig. 

#näääh va gulligt!! åååh
#87 haha… ett fäjs å två rumpor…
Ah, filmen va ju skitsöt! Gissa vad jag har i min jeansficka lixom… haha

Dom var så söta när dom höll på sådär så jag var tvungen att filma och visa er här! :)

Iiiih va gullig filmen var!! Missade den först… Men sen när ni börja snacka om den hittade jag den xD så sööööööt!

mina möss är mycket söta. 

Ja det är dom!

haha hur gulligt som helst! vi måste helt enkelt ha fler filmer här!

Jag funderar lite på hur det blir sedan när jag ska skaffa fler möss.. Ni pratar om 40 dagars karantän. Måste dom sitta i en egen bur när man köper en ny mus? Grodan, även om jag köper fler släktingar utav dig? Jag funderar på om jag måste planera ett nytt bur köp. Eller om någon kanske har en bur att låna ut under den tiden…?

*puttar*

40 Dagars karantän innebär i egen bur och även i ett annat rum. Dessutom att man tvättar sig mellan pillande med gamla och nya djuren. Allt för att ingen eventuell smitta ska gå på någon av grupperna. Ingen vill ju ha en eventuell smitta på alla sina djur som man har.
Jag gjorde det felet för 3 år sedan och satte in en ny mus i både Transportbur och sedan in i stora buren. Nya musen hade Mycoplasma dolt från uppfödaren och smittade ner de andra mössen som jag hade. Efter det har jag alltid haft karantäntiden ut. Nu har jag inte den smittan kvar hos mig då min sista mus som hade det fick somna in den 14/8 och hon blev 2 år och 9 månader.

ok.. annat rum.. hmm, då får jag defenetivt vänta tills dess att jag flyttat hemifrån…. tack så mycket för hjälpen.

Zanzibar hjälper mig med att försöka förstå LCHF kost. :)

fast det tröttnade hon på efter en liten stund

Zamora hon bara ligger i fickan och gosar

Dom tycker att det är spännande att klättra runt på gallret. I dag vågade Zamora sig upp..

Funderar på om jag gör något fel när jag ska försöka få upp dom.. Dom ser jätte rädda ut när jag öppnar buren. Det är lättast när dom är inne i huset för då kan jag ta ner det och ta ut hela huset på sängen…. brukar försöka få upp dom genom att lyfta upp dom i de olika rören som finns i buren.
hm… men… är de inte tama?
kanske ska du försöka att få dem att sitta still i handen lite oftare. Håll handen rakt, som när du ska ge en häst en godis, och låt musen märka att den inte kommer därifrån - den ska vara där! Prata med musen och sätt fram ansiktet nära nära…

jag försöker allt. när jag har fått ut dom och som får springa fritt på sängen (den är ganska stor) så vill dom gärna vara nära mig och springa runt på mig. Zanzibar älskar att sitta på axeln. Dom verkar inte tycka att det är så hemskt att jag kommer nära med ansiktet och pussar på dom..Men det är själva delen att få upp dom ur buren som är så svår.. det är ju som sagt helt klart enklast när om är i boet för då kan jag ta ut hela det.. Men annars..? Jag vet inte om det är så att någon annan i familjen jagar dom..? Jag är ju inte alltid hemma hela tiden så jag vet ju inte om dom har uppe och gosar med dom också..

När jag satt och gosade med mina små änglar igår upptäckte jag hur stor Zamora har blivit! :) Hon har växt jätte mycket. Pälsen ser lite annorlunda ut än vad den gjorde innan.. Hon ser inte lika långhårig ut. Det ser ut som att hon fått tjockare päls.. Kan det vara så? Får dom tjockare päls? Dom ser iallafall friska och pigga ut så dom mår nog bra hos mig hoppas jag. :)

*puttar*
hur ska jag få dom tama igen om det är någon som skrämt dom (vet inte om det är så men misstänker det)… Jag tror att jag kanske skrämmer dom när jag försöker få upp dom själv. Dom hoppade ur husen för första gången igår när jag skulle ta upp dom.. :(

http://youtube.com/watch?v=fnFB-jTDmKo
en ny liten film på mina älsklingar. dom har fått en tom tepåse med skinka i som dom går lös på. :)

#111 naj va sööt!