Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 508 ggr
Animalgurl
1

Riktigt svåra beslut

Hej! Behöver skriva av mig lite gran! Jo, efter sommaren ska jag ev skaffa råttor. Men min pappa säger att han HELST skulle vilja ha ett annat djur i huset, men han tycker de är ok. Då vi komit över några överenskommelser. Men det är inte problemet. Problemet är jag. Då jag tänker "jo men råttor, perfekt. Har velat ha det så länge jag minns osv osv" men sen tänker jag "men möss kanske? Det är ju billigare med allt osv osv" så kan ni hjälpa mig med nackdelar och fördelar? Hur är en mus? OBS Jag har läst mkt, men vill höra av er! Som kanske sitter med eran mus JUst nu !! -mvh

kigon
3

Tycker möss och råttor ser likadant ut prismässigt, råttor behöver väl lite mer färskmat vilket lägger på några kronor i månaden, dock så vill möss ju ha underlag som de kan gräva i, vilket kostar att byta ut…! (tråkigt för dem att köra på borris/fleecefilt tycker jag som man bara kör i tvätten då och då med råttor)

Tycker den största skillnaden är platsen som de tar upp, råttor behöver ju en rejält mycket större bur för att trivas 😉 

En nackdel jag ser själv med möss (men kanske har mer med mig att göra) är att jag vågar inte vara för hårdhänt med dem, känns som de typ kommer gå sönder. Medans råttorna kan man göra lite vad man vill med, behöver inte ens tänka på att en råtta försöker klättra upp på benet medans man går någonstans eller gör power-hopp från marken till låret, etc. Jag behöver liksom inte oroa mig att jag tar i dem för hårt eller skadar dem på något sätt, men är förmodligen eftersom jag själv är mer ovan vid möss dvs försiktigare!

Positiva jag ser är platsskillnaden och att de inte behöver lika mycket aktivering som råttor 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Grodan
4

Spännande att du funderar mellan råtta eller mus. Det är ganska ovanligt tror jag, eftersom de är väldigt olika. Råttor är lite mer krävande, klarar och vill ha aktivering någon/några timmar per dag, medans musen inte bör hållas för länge från mat och vätska.

Jag tycker dock att du bör göra en egen lista över negativa och positiva saker med att äga råtta resp mus eftersom det måste utgå från dina krav, önskemål osv utifrån vad du vill med ditt/dina husdjur.

Sedan behöver du även träffa både råtta och mus och känna efter om de är djur för dig. Sånt skall kännas i hjärtat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Animalgurl
1

Tack

ariama
6

Jag, som inte har råttor, men hade en vän som hade, och hon berättade, visade, och vi diskuterade, dvs jag fick träffa råttor, bra sällskapsråttor.

Den största likheten, som jag ser, är utseendet. Och sen tar likheten slut. I mina ögon.

I botten ser jag dem som olika djur, där möss är bytesdjur medan råttor är mer predatorer. Möss är skygga för de vill inte bli uppätna i slutänden, råttor kan försvara sig mycket mera och är inte "rädda" på samma vis.

Råttor är också mycket mer sociala, blir tamare på ett helt annat vis, är robustare, och de är även intelligentare. Och de är mycket mycket "tuffare".

Råttor är i mångt och mycket som en hund. Det betyder att de behöver stimulans - social stimulans med sin människa - på ett annat vis än en mus behöver.

Råttor "kräver", möss "ber". Möss behöver du vara varsam med, hantera på ett helt annat vis.

Möss är oftast blyga, näpna, söta, intelligenta på sitt eget vis (men knappast som hundar eller råttor eller grisar).

Vill du ha ett riktigt sällskapsdjur, då ska du ha råttor! Vill du ha djupt bedårande men mer "blyga" varelser som kräver ditt engagemang och varsamhet på ett helt annat vis, då ska du ha möss. 

Tja, inte vet jag, jag har inga råttor. Det är bara som jag tänker, just nu. Och jag ÄLSKAR mina MÖSS!!! 😘

Emelie
3

#4 Jag älskar dina inlägg Amaira! ❤️

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Animalgurl
1

#4- tack så mkt!! Din text hjälpte mig

Lamina
2

Jag älskar möss och råttor lika mycket. Men jag valde att sälja mina råttor och satsa helhjärtat på mössen. Råttorna krävde helt enkelt mycket mer än vad mössen gör. Det är både en fördel och en nackdel. Råttorna är lite roligare då dom vill och kräver att få bara med en. Men har man inte den tiden varje dag så… Jag älskar att pyssla med mössen, inreda burar och så. Men har jag inte tid en dag så gör det inget. Så länge dom har att göra i buren. Sen när jag har tid så är dom gärna med.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
1

Och där försvann halva mitt inlägg. Skriver när jag kommer hem…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2

Jo, vad jag tänkte säga är att den stora nackdelen med möss är hur känsliga för sjukdomar dom är. Det tar emot att säga det, för jag älskar verkligen möss och vill bara tala gott om dom. Men det är tyvärr så… Under mina 6 år med råttor har jag förlorat EN enda råtta i Rossel och några stycken i tumörer. Efter 3 år med möss har jag tappat räkningen. Nu har jag visserligen haft betydligt fler möss än råttor. Och jag har nog varit lite väl oförsiktigt med blandning av bakteriefloror också, men ändå. Till skillnad från råttor kan man inte bara köpa nya flockmedlemmar och sätta ihop. Det finns risk att dom inte klarar varandras bakteriefloror och blir sjuka. Men köper man möss från en seriös uppfödare som prioriterar hälsa, matar bra och är försiktig så minskar ju risken för sjukdomar markant. Det är ju inte som att alla möss blir sjuka och dör.

//Lamina

Tsunamis
3

Nu kapar jag tråden här lite med off topic och svarar #9. Möss lider idag av ett för känsligt immunförsvar. Det är inte bara så i sverige läget ser likadant ut för uppfödarna i andra länder. Du kan avla din egna linje i många generationer, få superbra och tåliga möss som klarar din hemmiljö, att du tar med dem på utställningar ja hela köret. Fram kommer en glad köpare som har sett dina tåliga möss och vill köpa möss av dig. Det här kan vara en vanlig köpare som bara vill ha sällskapsdjur eller så kan det vara en nystartad uppfödare. Mössen kommer nu in i en ny mijlö med ny mat, ny ägare och får träffa på nya bakterier i den nya miljön. Mössen insjuknar och börjar rossla.

Känns det igen? 

Jag säger bara att uppfödare kan gå i åratal med sin linje som funkar kanon på alla sätt och ändå råka ut för sjuka möss när de hamnar i ny miljö. Det är verkligen jättevanligt. Är då en sådan uppfödare där mössen kom ifrån seriös/oseriös? Jag ser folk kommentera både det ena och andra i ren okunskap av just denna osaken och i det här scenariot jag beskrev. 

Ja det är självklart seriöst att fokusera på hälsa men det är supermånga möss som ändå blir sjuka beroende på vad du som köpare utstätter dem för. Sjukdomar som ligger latent, nya som uppstår eller ett överstressat immunförsvar som reagerar på miljö och nya bakterier.

MvH  Tsunamis

Lamina
1

Det stämmer bra det, Tsunamis. Men köper man möss från en sån uppfödare så är ju risken iaf inte lika stor som om man köper från någon som skiter fullständigt i hälsa. Jag sa inte att det var garanterat att mössen håller sig friska då, men chansen är ju större att dom gör det.

//Lamina

Grodan
1

#10 Jag tycker inte det stämmer riktigt. Som jag ser det började de stora problemen med Rossel 2010 när vi började importera möss i mycket större utsträckning. Jag tror att vi fått in en eller flera smittor (förslagsvis en muterad variant av en bakterie, eller en helt ny bakterie, som inte alla möss klarar).

Jag tycker att vi alla uppfödare skulle behöva undersöka vad vi har för bakterier samt virus och annat på våra besättningar och utifrån det gå vidare.

Hälsomässigt är det lite svårt att jämföra möss och råttor. Råttor klarar lite mer. De har större kropp och behöver inte kämpa med att behålla kroppsvärmen 7/24 som möss. Vad varken möss eller råttor klarar är dock att tillsammans med Mycoplasma ha flera andra bakterier, virus eller parasiter. Så det gäller att inte smitta ner djuren i onödan.

Tsunamis
1

#11 hälsa kan man i stort sett inte ignorera gör man det så kommer man knappt någonvart. Avla på en sjuk mus och du kan inte räkna med att få behålla mamma eller ungar (men i överlag håller jag förstås med dig) #12 ja det är anledningen till att läget ser ut som det gör men det förändrar ju inte läget, och att det ser ut likadant i andra länder där det nu också är lättare att frakta runt möss & importera nya. Tycker också man bör kolla upp vad för bakteriesorter man sitter med.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

*dubbel

MvH  Tsunamis

Grodan
0

#13 Super! Då gör vi det! Jag kan dock inte göra det förrän jag får lön och det dröjer några månader. Just nu får jag bara aktivitetsersättning, den lägsta… 

Vi kan dock börja skissa lite på VAD exakt vi skall fråga och hur vi kan göra för att hålla kostnader nere. Vi behöver en egen tråd för det.

Tsunamis
0

#15 min kostnad för undersöka just detta skulle vara tre gånger så mycket. Minst. För jag vet idag att jag har olika floror på mina djur beroende på vilken linje de tillhör, och varje variant har minst 3 olika i sig själv. Så ja, om det vore gångbart för mig så ska jag definitivt skissa på det.

MvH  Tsunamis