Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 472 ggr
ThereseW
0

Varför har muslingarna så låg status?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Muslingar som husdjur/familjemedlemmar/vänner tas inte på allvar. Hundar, katter, kaniner osv. har mycket högre status bland folk i allmänhet av någon anledning, varför? Är det storleken? Förknippandet med "skadedjuren"? Eller vad? Denna okunskap om mössen gör mig bekymrad…

Jag får ständigt pikar från folk för att jag har möss hemma och för att jag är så engagerad i dem. Folk tycker att det är löjligt och skämtar.. Visst, jag tar inte åt mig direkt, men som sagt blir jag bekymraad av all denna okunskap och skulle önska att mössen växte i andras ögon.

Lejonkungen
0

Jag har ingen aning. jag och min flickvän har nyligen skaffat möss och vi värderar dom lika mycket som vi värderar varrandra. så jag förstår inte alls varför dom har så låg status för hos mig har dom inte det! Glad

Tingeling
0

Vet inte, jag älskar dom! Glad

Klettermus
0

Beror väl på det att de lever så en kort tid än andra djur,tror jag.Glad

[Theriss]
0

Jag tror det är skadedjursfördomen som står för den största antimusdelen. Säger jag att jag har möss blir kommentaren oftast "Men USCH"… De flesta säger tom "va, hur kan du ha skadedjur frivilligt?". Vad jag kan komma fram till är det icke djurägare (möjligen har de hund eller katt) som fäller de kommentarerna. Folk som har djur (annat än hund och katt) brukar vara mer intresserade, eller i alla fall säga snällare kommentarer som "jaha vad sött".

Benjy
0

oh gud skönaste bilden hahahahahahahahaha:P Mja.. kaniner / katter / hundar är ju mer "sällskapsdjur". Möss och råttor är "skadedjur".. tråkigt nog

amaira
0

Jag tror att det till stor del beror på "deras stora antal". Det är mycket lätt att få många möss, och sedan fler ändå - och vad gör man med dem alla? Skänker bort dem? Betalar för att nån tar dem? Ja, det är väl snudd på när mössen växer en över huvudet. De flesta som har möss och tar ungar, är ändå inte uppfödare, och har inte planerad avel. Många köper "en mus" (från zoo) och har tio tre dagar senare.

I naturen är möss en viktig del av näringskedjan. Det är många vilda djur som är beroende av möss för sin överlevnad. Liksom många andra djur som ingår i naturens "skafferi", får de många ungar och reproduceras sig snabbt. Mycket få vilda muslingar blir gamla, de flesta blir nog inte ens vuxna.

Som husdjur saknar mössen naturliga fiender, och mängden möss kan då ganska fort bli enorm.

Dessutom är det så, att man lättare fäster sig vid EN personlig individ - när de är för många kan det bli svårare. Det gäller givetvis inte alla människor, men ofta är det så.

Sedan är det ju ockå så, att de vilda mössen i våra hus, förstör och förorenar. Och dem "tar vi" med slagfällor och gift, på löpande band.

En tredje orsak är nog att många männisor faktiskt är rädda för möss! Varför vet jag inte.

Vad gäller ormskräck t.ex. så ligger det ju i generna. Inte rädslan i sig, men förutsättningen att få denna oerhörda "respekt" för ormar. En gång i tiden kanske människans överlevnad hängde på det. Men med möss vet jag ingen naturlig orsak.

Digitalis
0

Möss är ändå mer accepterade än råttor, för många hade ju dessa vita små "dansmöss" hemma som barn. Men däremot verkar inte majoriteten veta hur mössen ska skötas på rätt sätt.

//frida

amaira
0

Med råttor finns nog en större skräck att de ska sprida sjukdomar. Det sägs ju att pesten spreds med hjälp av råttor.

Digitalis
0

Mjo men pesten är long gone.

//frida

Grodan
0

hihi, vilken härlig bild theresew - fastän det är en råtta…

många frågor väcktes till liv här… pesten… vi vet bara att det finns en sjukdom idag och på 1700 talet som orsakas av bakterien yersina pestis som sprids av loppan xelopsis bla bla som lever på råttor och gärna går över på människor. denna pest har inte så hög dödlighet och är inte luftburen. inkubationstiden är heller inte liknande den mystiska sjukdom som härjade på 1300 talet. det finns inga dokumenterade fall av massdöd på råttor eller andra djur under 1300talet. dödligheten var oerhört hög och smittan var luftburen. inkubationstiden var flera veckor och det var under denna sjukdoms härjande som man i frankrike satte folk på en liten fästning på en ö som hette Qarantän. om de inte blev sjuka inom 40 dagar var de inte smittade!

Länkar:

http://www.liv.ac.uk/newsroom/press_releases/2004/05/black_death.htm

http://susning.nu/Digerd%F6den

http://hem.passagen.se/monrol/pesten.htm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️