Sjuk liten pojke
Hej
Jag är en nybliven musägare. Jag har en 8 veckor gammal hanråtta som har bott hos mig en vecka. När han är vaken rosslar han ganska mycket, det låter som små kvitter, och något annat gällt rossligt pipljud. Han skakar också på huvudet ibland. Jag tror att han är tröttare än normalt men jag vet inte säkert för jag har inte haft en musbebis förut men han springer inte omkring alls. Han ligger mest still men kan gå omkring och utforska en liten stund sen går han och lägger sig igen. Är det normalt hos en mus, brukar de inte vara mer aktiva?
Jag förstår ju att han är sjuk inte hur sjuk. Är han tröttare än normalt? Lider han mycket av detta och hur stor chans är det att han blir bättre? Dessutom har jag hamstrar också, kommer de att bli smittade?
Jättetacksam för hjälp!
Ta honom till vet.
Vilken mat får han? Ser hans päls uppburrad ut? Känns han kall?
#0 8 veckor gammal hanråtta ?
Jadu… vare sig du har en råttbebis eller musbebis så skall han inte rossla eller låta. Hur ser det ut när han andas? Hur är hans hull? Vad väger han? Kan du filma?
Berätta gärna vad du ger honom för mat. Är det en råtta bör han ha en kompis…
Enligt min erfarenhet svarar unga djur ganska bra på en boost i matväg , så om du kan mata på med supernyttig mat vore det bra. Sök på sajten om mat till snuviga, rosslande, nysande möss och du kan hitta många trådar som tar upp saken.