Nån idé om vad detta kan vara?
Stackaren har haft detta ett par dagar. Bara på ena ögat och det kommer och går. Det verkar alltså inte vara sår, (som är synliga för mitt blotta öga i allaf all…), för ibland ser han ut som vanligt igen, men ett tag senare är det sådär igen. Han är pigg och som vanligt, kliar sig inte en massa eller så. Baddar man lite så försvinner blodet(?) och man undrar om det någonsin fanns där. Jag är förvirrad. 
//Lina
*stackare* .. kanske lika bra o söka för de där .. :(
Ögat är nog irriterat "bara". Möss kan "gråta blod" - fast det är inte blod utan en röd tårvätska som de kan få emellanåt. Har inte haft sånt själv, men läst om det. Kanske är det det? Ring vetrinär och fråga, tycker jag.

Tycker åxå att du kan ringa vetrinären och fråga det är säkert inget allvarligt men för säkerthets skull :P

Så där har min katt haft. Eller har hela tiden. Varit till veterinären åtskilliga ggr. Till och med till olika men alla säger att det är något med att tårkanalen och att det inte går att göra något åt bara torka med fuktigt papper eller trasa eller något när det blir för mkt. Det kommer och går från dag till dag. Det ser ut som blod men det är inte blod sa dem också. Men kanske bäst att kolla upp hos en veterinär.

Och jag måste tillägga att musen är jättegullig!
Ojdå!!! Sådär hade han INTE när han bodde här i avskildhet. Då skulle han fått en kur antibiotika!!! Omedelbums!
Jag föreslår att du kontaktar veterinär.
Nu ser han inte ut så längre. 
"Min" veterinär tyckte att jag skulle ge en kur Baytril. (Tycks vara standardsvaret). Det har jag redan hemma, dock, i alla fall.
Är Baytril ett mirakelmedel? 
//Lina
Mirakelmedel? Ja, det kan man väl säga.
Visst är det ett mirakel att det finns antibiotika som botar människor och djur från infektioner och bakteriesjukdomar.
Baytril är alltså ett antibiotika som används på möss. 
Javisst. 
Men det känns som att det alltid är lösningen på svaret: Baytril, då blir den bra. =P Vet inte om det är så eller om veterinärerna helt enkelt inte vet exakt vad det kan vara så lika bra att föreslå lite antibiotika och hoppas det rensar bort allt i processen. =P
//Lina
Idag har han börjat nysa och "smacka" lite, så det var ju bra i alla fall att han redan börjat få sin antibiotikadust. Knappt hann han komma ur sin ensamhet i karantän förrän det var dags igen.
¤klappa kelsjuk liten polack¤
//Lina

# 9 - Förstår vad du menar och så enkelt kanske det är. Ska man veta säkert vad det är ör fel måste man ju ta blodprov och det är det inte alla veterinärer som vill göra. Jag fick ett blodprov taget på en mus i sommar. Men jag blev hänvisad till just en speciell veterinär på Karlstads smådjurssjukhus, som skulle klara det. Ändå fick hon ringa Statens veterinärmedicinska anstalt, SVU, och fråga hur hon skulle göra.
De flesta veterinärer vet ju inte vad de ska ge möss för medicin. Men jag antar att det också är så att det inte finns så mycket annat än Baytril som passar just möss…
Vibramycin finns ju också, men just nu har Pfizer tillverkningsproblem så det går inte att få tag på. Tillverkningen ska komma igång igen i oktober-november…
Måste tillägga när det gäller vår veterinär att jag är mycket nöjd och glad att jag fick som jag ville och veterinären gjorde verkligen vad hon kunde för att hjälpa oss.
Baytril är ju ett bredspektra, det tar många olika bakterier. Bland annat bordetella och pasteurella.
Nu är vi lite mer än halvvägs i behandlingen och han är pigg igen. ¤hålla tummar att det fortsätter åt det hållet¤ Har inte hört honom nysa på ett par dagar. Ser bara lite blöt ut runt ena ögat nu, ibland. =) Inget "blod".
Och såvida det inte är sjukdomen som talat, så är han extremt kelig nu. Kråmar sig som en liten katt eller nåt när man kliar honom på kinderna. Och stryker man honom på huvudet så börjar han vibrera som en spinnande katt.
Jag hade aldrig trott det om honom, men han satt lugnt och tvättade sig i min hand tidigare idag. Tihi
//Lina