Färskt till möss?
Hej hej,
Sitter och funderar vad man kan plocka in från naturen för att ha till mössen? Såg en bild som KickiG hade tagit på sina möss och det fanns blåbärsris med. Tyckte att det kändes trevligt.
Så vad annars kan man plocka in? Både som är ätbart och lek/klätterbart?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag ger mängder av våtarv nu på sommaren. Mössen älskar det! Speciellt varma dagar.
Du kan ge kirskål, klöver (blommor och blad, men inte för mycket blommor då det är gasbildande)
Maskrosblad såklart, och blomman, supernyttigt! Gräs börjar få frön nu som är nyttigt och gott för mössen.
Du kan plocka in brännässlor och torka i större mängder så du har till vintern sen, och även ge nu, Torkat då.
Hallonblad är nyttigt och gott tycker många möss. Nyponblad, och nyponen. nyponrosblad ger jag även, det är gott även för oss människor!
Finns hur mycket som helst! Bara o passa på och plocka så mycket som möjligt
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Det som människor kan äta, kan möss äta har jag som tumregel då det gäller att plocka in från naturen. Gäller bara att skölja och tvätta noga så man inte får in ohyra. Och inte plocka där det är besprutat eller helt nära vägar. Sedan låter jag det torka noga, så det inte kommer in en massa vatten och fukt till mössen i onödan.
Plockar och torkar så jag har till vintern också. Och blåbärsris kan man plocka på vintern och tidig vår, ställa i ett glas vatten och vänta på att de får blad och blommor före man ger till mössen. 🙂
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#2 klart man inte ska torka alla nyttigheter som finns ute! Ge färskt i största möjliga mån. sen kan man torka till vintern med. men de färska är nyttigare.
Och få in fuktigt grönt utifrån är ju inte farligt
#3 Uttryckte mig lite luddigt. Torkar inte allt, de får färskt också så länge det finns färskt ute att ge. T ex maskrosblad och klöver håller sig fräscha långt in på hösten. Men jag torkar också, så jag har till vintern. Ger hellre det jag själv plockat och torkat, än köpt hö till mössen.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#4 okej då förstår jag :) hehe. Jo jag har torkat en hel kasse med maskrosblommor så jag har till vintern, det är mycket bättre än att köpa färdigt.