Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 670 ggr
mikafka
0

Förlamad mus, tumör?

Hej vänner, jag hoppas att ni kan ge mig lite råd. 

Jag satte mig precis hos mina tjejer för kvällsmys och insåg att lilla Navi, som är ungefär ett år gammal, inte varit framme det senaste. Orolig flyttade jag på lådan som de för tillfället bosatt sig i, och där var hon, alldeles lealös i bakkroppen, med bakbenen släpandes efter sig. Hon kan ha haft det såhär i ett två nätter, eftersom jag dumt nog antagit att hon varit sovandes i sin hörna när hon inte har kommit fram och hälsat. 

Hon är lite sådär sjukrufsig i pälsen men kan röra sig framåt med frambenen, verkar nyfiken och glad som vanligt och har aptit, men hon har definitivt gått ner i vikt. Jag tror att det beror på att jag har haft matskålarna ovanpå lådan (svår att ta sig till utan bakbenen), eller vad tror ni?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men just nu har jag satt henne i en annan bur som är lättare att ta sig runt i, vet inte heller hur det kan vara med smittorisk, så jag tänkte att det var lika bra, eller?

Jag har läst här på forumet att tumörer som sitter dumt till kan ge förlamning. Jag har känt på henne men inte upptäkt något som kan uppfattas som en tumör, kanske sitter de gömt till? Är det i sådana fall bäst att släppa min älskade tjej?

Jag tänkte ringa runt till veterinärer imorgon, men de kanske inte kan göra något? Hade varit tacksam om ni har några tips, råd, tankar eller vad som helst egentligen, att dela med er av i denna hemskt jobbiga situation.

ariama
0

Hej! Jag antar att du redan ringt vetrinär och fått bättre råd än någon av oss kan ge här. 

Troligtvis är det mest humana att ta bort henne så fort som möjligt. Varför hon fått förlamningen är omöjligt att säga så här, det kan vara många orsaker.

Är hon "sjukrufsig" i pälsen, så är det illa. Har hon blivit sämre sen igårkväll, så är det illa. Är hon fortfarande pigg och pälsen ser bättre ut, och hon verkligen äter och dricker, kanske du kan ge henne ett par dagar för att se om förlamningen släpper. Men då ska hon inte bli sämre, utan bättre hela tiden.

Berätta gärna hur det går/gått. Jag beklagar sorgen och skickar en tröstekram.

Emouse
0

Jag har inte så stora erfarenheter själv om detta, men det låter ju inte som hon kan fullborda sitt liv och sina behov i det skicket tyvärr😕 Det är nog bäst för henne att få vandra vidare😕 Kramar

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

mikafka
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick fina Navi somna för gott. 

Jag är jättetacksam för era svar och ert stöd! Jätteskönt att få höra lite andra tankar än mina egna kring det hela. ❤️

Veterinären tyckte i princip samma sak som er och ansåg att mina alternativ var att antingen kan avvakta och se om hon blir bättre eller ta med henne in för avlivning. Jag gjorde det jag kände var bäst och gav henne en sista dag, med massor av hennes favoritmat, godis och kärleksgos. 

Kommer att sakna henne, min första muskärlek!

Emouse
0

❤️🌺

KickiG
0

Beklagar sorgen!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
0

Sov sött fina Navi, och tröstekram till matte. Jättegulligt foto, vad söt hon är/var!! 😘

Emouse
0

#3 Så gullig hon var❤️