Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 2292 ggr
amaira
0

önskar färg-hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag klarar inte färgerna på de här små gynnarna. De är trettiotvå stycken … hupp, nu räknade jag flera dubbelt … vildbasare. Om jag tar dem en och en och sätter dem i en annan låda - så räknar jag till tolv.

Det var sjutton från början, fem har jag tagit bort. Mamma Evy blev lite sliten av jobbet, och ungarna är ganska små tycker jag.

Söta är de i alla fall, alla rödögda och långhåriga. Trygga tycker jag, fast en del är "vildbasare" och lite svåra att hålla reda på var de är, särskilt när jag har tolv stycken på en gång. Förvånad Snabba som ögat, fast inga popcornare och absolut inga bitare (jag går inte med på att ha "bitare").

Mamma Evy är tyvärr lite för "tuff" och kan bitas om hon vill vara ifred, det gillar jag inte, men ungarna verkar bra.

Mamma Evy är reggad som blue argente, något som jag ifrågasätter. Om det är rätt får någon gärna tala om för mig varför. Hon har en stark "kopparfärgad/brun" nyans, och dd (blå) bleker ju inte bara svart utan även rött, så en blue argente borde inte se ut såhär, tänker jag. Å andra sidan har hon också väldigt mörk underpäls. (och rödögd såklart)

Pappa Ändy är också reggad blue argente, och där tycker jag det stämmer väldigt bra. Han är en "blek argente" och det tycker jag stämmer med dd + pp (blå-genen + rödögdgenen).

Så jag börjar med mamma Evy, vad har hon för färg?

amaira
0

Ja, sen kommer några ungar…

amaira
0

en till … hoppsan … det gick inte…

amaira
0

tar några andra i stället

eller kanske var det samma…

amaira
0

Vad har de här tre ungarna för färg?

Gensoppan består av Aa Bb Dd pp blandat och utkastat.

amaira
0

Den här?

en blanding av silver och guld

amaira
0

Dove - kan jag räkna ut alldeles själv.

amaira
0

Det som förbryllar mig mest, är att "färgen" (det man ser vid första anblicken) kan se lika ut - men ser man sedan underpälsen, är den mörk på vissa, och ljus på andra.

Fick visst ingen bild på "guldmusen", men den ser ut som en blek fawn, lite mer gul än röd. Underpälsen är ljus, dvs inget som "stör" guldfärgen, bara "mattar ner" den lite om man kikar i underpälsen. Kan det vara champagne argente?

Ungefär som bild #5 fast inget silver i.

Nu är bilderna slut. Räcka ut tungan

Jo, flertalet av dessa tjejer och grabbar är till salu. Redo att flytta om ett par veckor, de är 4 veckor idag. Om någon är intresserad så PM:a mig gärna. amaira/ Björndalens musuppfödning, Stockholm.

Elyria
0

Ännu fler söta ungar!!!

Grodan
0

mamma evy ser ut som en alldeles vanlig argente!

blue argente, vanlig argente och vanlig eller champagne argente

champagne argente eller lilac argente (beror på underfärgen)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

..Du har så vackra möss Amaira! Kyss

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jaag
0

Japp  vackra var ordet!!

amaira
0

Tack alla. Kyss

Och tack Grodan!      Du är en klippa med vingar!! Nu klarar jag det nog, tror jag. Det var "bara" detta jag behövde (bekräftelse) för att börja förstå. Blir så förvirrad av de små tussarna. De har ju lite fler färgnyanser än det finns färger att sätta på dem…

Återkommer kanske med fler detaljfrågor senare.

Grodan
0

nå, vad har den här för färg på underpälsen?

mandymoo
0

Evy är registrerad som blue argente ja. Fick färghjälp (är nämlign allt annat än bra på dom varianterna) med den kullen, och även mammans kull - och Evy plus moster o morbror har exakt samma färg som mormor Lina. Och hon är blue argente…

Grodan
0

Jag gillar blue argente och lilac argente mycket!

mandymoo
0

Ja dom är vackra - en av dotterns favoritfärger *ler* Får ta o lära mig mer om dom ..

Nattskjorta
0

vilka sötingar…

Laika
0

Jag lutar nog åt att Evy är vanlig argente. Lilli som påstås vara så lik sin mor Lina ska vara blue argente, och i Lillis kull finns en tjej i Evys färg som jag därmed bedömt vara vanlig argente.

"Guldmusen" som du beskriver har också sin motsvarighet i min kull, jag har gissat på champagne argente.

Ungen i en guldnyans mellan dessa två är mycket lik sin mor, och därför gissningsvis blue argente…

Hoppas att du får besked om "guld och silver"-musen också, skulle vara intressant att jämföra blue argente och lilac argente…

amaira
0

Rent teoretiskt (vilket är allt jag "kan" - och inte ens är säker på att jag kan) "måste" Evy vara vanlig argente, just därför att blue (dd) bleker rött (dvs agoutin röd-brun-gula färg).

Då blir blue argente en sådan här, tjejen till vänster (andra är dove):

amaira
0

Medan en typisk champagne argente ser ut såhär (grabben till höger):

amaira
0

Närmare "röd" (nåja, fawn alltså, de röda ögonen ingår i färgen) än såhär kan man väl knappast komma, utan att blanda in rödgenen A(y).

(samma foto som ovan fast beskuren)

amaira
0

Champagne argente är alltså en chocolate-agouti nedblekt med rödögd-genen pp som bleker svart/brunt pigment, men inte rött-gult.

Agoutins röda (gula) tickning är alltså kvar, medan agoutins svarta underpäls och tickade toppar blekts till en beige färg som tillsammans med det rödgula nästan bara ser rödgult ut.

Det går nästan inte ens att se att han är tickad. Och i och med att han är satin, blir det bara "guld" kvar.

amaira
0

Lilac agouti är en blå agouti nedblekt med rödögdgenen pp.

Men även blå-genen dd är ju en "blekningsgen" som bleker även rött (gult), så en lilac eller pale lilac kan aldrig bli "röd" (gul), utan går snarare i någon beige ton… som jag förstår det. Med blå eller silver underpäls.

Nu törs jag inte säga om denna grabb till vänster är blue eller lilac argente. Gissar på blue.

amaira
0

En bild till på samma (till vänster), här ser man att han är ganska ljus.

amaira
0

Och så är det "guldsilvermusen" (också grabb) närmast i bild:

Jag gissar på en ljus champagne argente.

Färg på underpälsen? Jag tittar och tittar och tittar. Jag vet inte…

Terato
0

asså dom är så otroligt vackra tillsammans.

teratos.r8or.se

Laika
0

Hur ska en lilac argente -underpäls se ut då? Min ljusaste är nog för blek för att vara champagne argente när jag jämför med din… Jag ser ingen underpälsfärg på min över huvud taget.

amaira
0

Det knepiga med färgbestämningen - tycker jag (kanske tänker jag fel?) - är att det är två olika saker att titta efter, dvs två olika blekningsgener inblandade när det gäller agouti-varianterna (tjat, tjat, ja, jag har ju skrivit det, men jag försöker få in det i mitt huvud Räcka ut tungan för jag blandar ihop det).

Först är det den nyans jag ser, ser musen ut att vara "röd" eller "blek". Om den ser "röd" ut, så är det inte dd inblandat, dvs inte blå, dvs inte blå/silver eller lilac/pale lilac.

Ser musen blek ut, finns dd där, som blå/silver eller lilac/pale lilac.

Sedan är det underpälsen, som bleks av rödögd-genen pp.

Den är antingen "dove" (rödögdblekt svart), champagnefärgad (rödögdblekt chocolate), eller pale lilac (rödögdblekt lilac. Lilac = en blandning av chocolate och blå).

Ungefär. Nåt sånt. Tror jag. Fattar jag det som.  Antingen tänker jag rätt, eller så tänker jag fel. Enda sättet att få veta det, är att vädra mina tankar här. Räcka ut tungan

"Titta här! Hur ser min underpäls ut??" *hjälper till*

amaira
0

Dom är i alla fall hjälpsamma, mina små vänner.

"Jaha, då sätter vi igång då!" *Kavlar upp ärmarna*

Denna tjej gissar jag på är pale lilac argente. För att hon är blek och för att underpälsens färg också är mycket ljus.

Om inte, är hon blue argente. (till vänster syns baken av vanlig argente)

amaira
0

Här är hon igen, tillsammans med en rödare champagne argente till vänster.

amaira
0

En pälsfärgstudie.

Blue argente till vänster, vanlig argente till höger, och pale lilac argente i bakgrunden.

Alltså, var uppmärksamma på att jag inte är säker på pale lilac argente!!! Utan hoppas på rättning om jag har fel, så jag lär mig de här svåra varianterna.

amaira
0

Visst är hon för söt! Vanlig argente-tjejen framifrån, hon som visat baken hittills (utom när hon visade nacken).

amaira
0

Här igen, i förgrunden (vanlig argente alltså), och blue argente till vänster. Och en skymt av pale lilac (?) i bakgrunden.

amaira
0

Pale lilac (??) argente.

amaira
0

#27 Laika: " Hur ska en lilac argente -underpäls se ut då? Min ljusaste är nog för blek för att vara champagne argente när jag jämför med din… Jag ser ingen underpälsfärg på min över huvud taget."

Det gör inte jag heller, på de som jag anser är champagne argente.

Sedan, så är ju agouti-färgade möss i sig, allt från ljust gulbruna till riktigt golden agouti (utställningsfärgen). Denna agouti-nyans går givetvis igen även i argententarnas nyanser. Vilket inte gör det lättare precis.

Och så får man inte glömma att skilja på musens färgnyans (det man ser), och musens underpäls (det som visserligen kan lysa igenom, men framför allt syns genom att blåsa i pälsen).

amaira
0

Ännu en bild där lite av underpälsen syns.

Till skillnad från de "röda" hanarna, har honan (den här alltså) lite svagt blåare underpäls. Hanarna ser jag just ingen skillnad på över och underpäls, annat än att det glänser satin överst och att underpälsens färg går lite mera i beige.

Grodan
0

amaira, skippa pale, färgen heter lilac argente och inte pale lilac argente! Räcka ut tungan

kul att du observerar likheten mellan fawn och champagne argente, i Polen hade de avlat dem så pass lika att jag inte kunde skilja fawn från argente

Terato
0

#29 hahhahaha, garvar ihjäl mig!

teratos.r8or.se

amaira
0

#37. Ja, det är intressant, jag om älskar de röda mössen men inte deras gener. En härlig möjlighet som öppnat sig. Kyss

Lilac argente, okej.

Namnen förvirrar mig faktiskt! De bidrar till förvirringen när jag ska försöka lära mig. Det heter lilac argente, men champagne argente? Inte "logiskt" för min stackars hjärna med såna hopblandningar.

Borde då vara chocolate argente. Eller Cinnamon argente? *blir snurrig* Fast det heter blue argente och inte silver argente.

*Svart -      aa                    * Dove -      aa pp (med röda ögon)

*Blå  -        aa dd                *Silver -     -aa dd pp

*Chocolate - aa bb               *Cinnamon - aa bb pp

(svart) Argente - Aa pp

Blå argente - Aa dd pp

Chocolate argente - Aa bb pp

Och så lilac aa bb dd. Och pale lilac aa bb dd pp. Och lilac agouti Aa bb dd. Och lilac argente Aa bb dd pp.

Jahapp, lätt som en plätt Flört Undrar om jag någon dag också kommer att ge mig i kast med generna på c-lokuset … eller slveringsgenerna… Puuuhhh

Grodan
0

Jo, visst kan man fundera över varför färgerna benämns x eller y men faktum är att vi sällan tar något ur luften bara, utan färgsätter en variant oftast efter vad man kallat den i England. Oftast är det för musvärlden England som står för facit. De kallar varianten Champagne Argente för Champagne Argente och det vore då rätt korkat om vi i lilla Sverige tycker att vi ska ha ett annat namn på den, när den ändå är rikskänd som Champagne Argente.

Vad gäller Silver Argente och Blue Argente kan det bli svårt när vi sätter p-genen på Silver Agouti. Jag har hittills kallat den rödögda Silver Agoutin för Dove Silver Agouti, men det är ett långt namn och Silver Argente vore då eg lite bättre! Dock blir det problem när en Lilac Silver Agouti eller en Blue Silver Agouti får p-genen i dubbel uppsättning. Vad ska den heta?

Visst här tycker jag att pe - pinkeyed - kan sättas framför en del varianter, samt att man kan kolla runt vad andra länder kallar dem för. Det kanske finns några bra namn. En Blue Silver Agouti skulle ju t ex kunna heta Opal!

Faktum är i a f att man måste fundera lite när man ger färger benämningar, tänka lite längre fram - vad ska vi kalla den där varianten för då när den kommer? Se till att några benämningar är lediga samt inte blir helt missvisande SAMT gärna blir lättförstådda internationellt.

amaira
0

Tack Grodan för att du tar dig tid och besvär att förklara för mig!

*uppskattar*

Grodan
0

Det är kul! Och det är skoj att du är så intresserad, amaira!

imsuchadiva
0

Hjälp vilka söta möss :D

amaira
0

Tack!

Magda
0

ja vansinnigt söta är de Kyss

Achatina
0

Åhh vill ha =< Helt OT fråga.. Finns det cinnamonargente på möss? Sådana som ser helt vita ut med röda ögon förstås fast har begie tickning? Alltså vit botten och topp färg och beige(aktig) bandfärg. [Försökte föda upp sådana på marsvin innan men de är svåra att få till bra och ingen annan verkar föder upp teckningen]

Grodan
0

Vi har champagne argente på möss! Det är en rödögd cinnamon, alltså en agouti nerblekt av choklad och pinkeyegenen: A-bbpp

Cinnamonargente på marsvin låter som musens argente cream ungefär… Det är en rödögd chinchilla, A(t)-c(ch)c(ch)pp

Givetvis kan den sakna tan-genen och då är det en dove silver agouti som jag kallar den: A-c(ch)c(ch)pp

Hur en champagne silver agouti, A-bbc(ch)c(ch)pp, (dvs en champagne argente ytterligare nerblekt med chinchillagenen) ser ut vet jag ej, men ev kan den vara något som påminner om den marsvinsvariant du beskriver