Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 1388 ggr
Candela
1

Stor yta eller hög höjd?

Jag funderar på; om det är så att man måste välja mellan stor golvyta eller hög bur - vad är då att föredra? Är det roligare med en hög bur (kanske med flera våningar) som man kan hänga upp en massa klättergrejer i, eller är det bättre med låga leksaker på en stor botten så att de kan springa mycket?

Givetvis förstår jag att både stor yta och hög höjd förmodligen är optimalt, men om man inte har möjligheten att ha båda?

Finns det någon höjdgräns (där det kan bli så högt att det blir farligt för musen att klättra)?

Vill möss ha någon avdelning med tjockt lager strö (djupare än 10 cm) att gräva i?

Har bara haft hamster och gerbil, som ju har rätt olika behov 😉

Minoth
1

Hellre bottenyta än höjd :) alla dagar i veckan ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Candela
0

Okej :) Vad tycker du är en rimlig bo-yta för två möss?

Alana82
0

Jag har möss som tycker olika i frågan, mina damer gillar platt och stort medans min herre älskar höghus varianterna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Chilizera
0

Jag har haft många klättermöss, så jag röstar på "gärna högt"! 🙂Väldigt hög-smalt är dock inte så funktionellt, det avråder jag ifrån. Det kräver också mycket mer konstruktion och materialletande att bygga på höjden än bredden så man får vara beredd att lägga extra energi på det.

Många möss tycker nog det är lite kul med en gräv-avdelning, men det är knappast något man behöver för att de ska trivas.

ariama
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns olika aspekter i det här.  Är frågan om mössen vill ha flera våningar att välja mellan, med trygga "trappor" emellan?  Eller är frågan hur mycket möss gillar att klättra?

Lite svar på frågeställning nr ett hittar du här: http://mus.ifokus.se/discussions/4ee76f60d4ebea71c4009b15-uppmoss-nermoss

Svar på frågan om hur mycket möss gillar att klättra, är lite annorlunda.

Givetvis är det olika på olika individer. Möss kan vara så olika. Men rent generellt är min egen erfarenhet, att unga möss och ungar, gärna klättrar och far överallt där de kan. och de trillar också, för de fattar inte bättre (så man får vara lite försiktig hur man ger dem klättermöjligheterna).

Ju äldre möss blir, desto mindre benägna att klättra är de. Vuxna möss är inte alls särskilt klätterbenägna. inte min sorts möss i alla fall. Med den vuxna musens mognad, blir de tyngre och inte fullt så viga och blir både försiktigare och "räddare".

Nu pratar jag alltså om "hissnande klätteräventyr" som "tunna grenar utan skyddsnät" som gå rakt upp, osv. 😃

Säkra stegar i rätt lutning osv, som leder från en våning till en annan, uppskattas däremot alltid väldigt mycket!! (om det inte är rädda möss som gräver ner sig och försvinner)

Att ha en bur med flera våningar (byggd på höjden) kan vara ett mycket bra alternativ om det byggs upp på rätt vis.

Om du söker på "bur" här på Mus.ifokus, får du upp många trådar och många exempel/foton. Bilden jag visar är tagen ur ett av mina inlägg:

http://mus.ifokus.se/discussions/53bd30e0ce12c470b2000677-hur-en-mus-kan-bo

Candela
0

#5 Min tanke var då på både våningar och saker att klättra på som hänger fritt från taket (typ rep, hängmattor och höga grenar). Men då låter det lite som att man inte behöver ha en extremt stor bottenyta, utan att det kanske räcker med några gömställen där nere, och att sen bygga på höjden?

Skogshumblan
1

Prova dig fram. Vi har en stor hamsterbur och har alltid haft rätt tjockt med strö. En av våra systrar har aldrig gillat den stora buren riktigt, medan en annan har älskat den och den tredje verkar tycka att det är ok sålänge det finns bra gömställen. De är alltså helsystrar men heeeelt olika.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
0

Att ha rep hängande rakt ner, eller branta smala klätterpinnar, det är inte till någon glädje för mina möss i alla fall. Mina möss klättrar inte gärna på det viset. men de använder gärna trygga och säkra stegar i rätt lutning, för att ta sig till andra platser. Dvs klättringen i sig är inget självändamål. Minst av allt för de vuxna mössen.

Men, som sagt, möss är så olika. Det kanske bara gäller "min typ" av möss, den sortens möss som jag vill ha, dvs jag vill inte ha springiga "nerv-vrak" (som jag kallar de mössen som "inte har nerver att ha ro inom bords, som inte kan stilla sig).

Vi väljer alla olika beteende på våra möss, vad vi uppskattar mest är personligt.

Den som  köper möss för första gången, "väljer" inte. Eftersom en förstagångsägare inte VET ännu, att dessa skillnader finns, och vad de innebär i praktiken.  😃

KickiG
3

Jag är inne på min tredje omgång möss nu, och fortfarande beter de sig inte som jag trodde. 🙂 De två första mössen grävde som galningar. Deras mamma hette Grävmaskinen, det kanske ger en fingervisning om beteendet. De blev tyvärr med tiden både överviktiga och fick tumörer, så deras klättrande blev sämre med det. Jag hade dock alltid maten högre upp, och en trygg klätterväg upp för jag ville "tvinga" dem att röra sig på lite olika sätt. 

Följande 4 möss gillade också att gräva, men inte alls lika mycket. De uppsakttade också klättring på ett annat vis, klättrade i trollhassel som jag lade in, klättrade i knippen med blåbärsris osv. Fleeceflätor var också populära. Där fanns dock individuella skillander, skyggaste musen höll sig helst på marken nära gömställen medan de mera modigare flängde runt i trollhasseln.

De nuvarande 5 mössen är olika som dag och natt. Där finns åtminstone grävmaskin, bulldozer och apa representerat. Det grävs gångar, bottenströet flyttas från en sida av buren till en annan, det klättras och flängs och hoppas omkring. Men det är olika individer som gör det, väldigt stor skillnad på dem. Det roligaste är att den äldsta tanten som är över 1 år är den livligaste av dem alla.

Man ser också skillander i mössen vad de gillar att göra. Endel har ett stort gnagbehov och ser till att äggkartonger är finfördelade på nolltid. För andra är det mycket viktigare att bygga bo, de som bara kollar lite snabbt i den nystädade buren, och sedan sätter igång med att släpa pappersremsor till ett ställe som blivit utvalt till sovplats under den snabba rekognoseringsrundan. 

Jag skulle rekommendera att börja med en grundlösning, och kolla vad mössen gillar. Sedan är det ju också ett väldigt bra sätt att aktivera mössen genom att inte alltid ge dem tillgång till samma saker. En vecka kan man ha mera klättergrejer, en annan mera på bottnet som gör att de måste krypa under/genom/över då de rör sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
0

Ååh Kicki! ❤️ Jag ÄLSKAR hur du skriver!! 😃😘

Jag både skrattar gott, och nickar instämmande! Och är det något jag uppskattar, så är det humor … Ett gott skratt förlänger både livet och munnen!