Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 574 ggr
Klarar_Hogberg
1

Mus-skilln. F. Hamster

Hejsan, jag undrar, jag ska få mina mushonor nästa vecka och jag tror att jag har koll på det mesta.. Men jag har haft hamstrar i nästa hela mitt liv och är nu lite av ett proffs på det området. Men vad är skillnaderna om man kolla på hur buren ska vara och inte på ras eller beteendet. Undrar exempel om möss ska ha sandbad/toalett och om man verkligen ska ha såna där metallkulor? För jag vet att för hamstrar är dem farliga då djuret kan skada sina fötter och få bumblefoot. Samt hur mycket av varje man ska ha, ska ha tre honor och undrar då hur många hjul/hus och så vidare man ska ha, då jag inte är säker på hur/om dem bildar revis så kallat. :) //visste inte vilken kategori att ta.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

CaptainBunchie
0

Den största skillnaden jag personligen märker på möss och hamster (guldhamster) är att möss är något mer allmänt aktiva, betydligt lättare att hantera då de har höjdkänsla och klänger sig fast vid händer och grejer på något otroligt sätt.
Sandbad är inget de behöver, men endel kan uppskatta sand eller jord att leka och gräva i.

Förstår inte riktigt vad du menar med metallkulor? :)

Hjul gillar jag själv inte alls till möss, alls. Eftersom de dessutom har en lång svans till skillnad från hamstrar, som inte bör böjas på ett onaturligt sätt, blir hjulstorleken stor. Och då blir hjulet antagligen väldigt svårt att springa i för deras små lätta kroppar. Och själv skulle jag aldrig rekommendera varken nät eller gallerhjul, just för skaderiskerna som medföljer.

Möss älskar att klättra (självklart kan det vara individuellt, men alla möss jag har/har haft, har älskat att klättra), så att inreda buren på höjden är en bra idé till aktivering istället för hjul. De behöver inte särskilt breda grejer att klättra på, jämfört med hamstrar, utan de kan kila upp på en gren som är häften så stor som man tror att de skulle kunna gå på.

Jag rekommenderar att ha ett hus/gömställe per mus, ifall att de skulle vilja gå och gömma sig åt varsitt håll. Visserligen är mushonor väldigt snälla enligt min erfarenhet, och mina fyra ligger allihopa och sussar i deras nergrävda favoritlya just nu. :)

Ett tips är att kolla in alla Artiklar här på MiF, om du inte redan gjort det: http://mus.ifokus.se/articles/4edc557a88f4724d2b001c62-artiklar?discussions-1

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Klarar_Hogberg
0

#1 Okej, tack så mycket

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Klarar_Hogberg
0

Oj, min kommentar klipptes av.. Men jag ska absolut kolla in länken, men vet du om Flying Saucers (tefat) är säkrare? Eller ska jag undvika sånt och hjul helt och hållet? Cx

CaptainBunchie
0

#3 Jag tycker nog flying saucer är säkrare. Har själv en medium, det är det enda i hjul-väg jag har som jag använder till mössen. De verkar inte direkt intresserade men ibland sätter jag in det ändå. De springer upp på det för att kolla och sen springer de iväg och hittar på något annat. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

KickiG
0

Jag har nästan alltid ett springhjul inne hos mössen, diametern är något i stil med 17 cm. I början kollade jag jättenoga, och nu har jag lite uppsikt nu och då på vem som springer där och hur mycket. 

Vissa möss blir "springhjulsberoende" och springer alldeles för mycket i det, men mina har alltid ransonerat det väldigt bra.  

Sand kan torka ut möss om de är mycket i det, och sandbad är inget de behöver för att må bra. 

Toalett kan funka, men det är inte säkert. Om du märker att mössen väljer en del av buren som kisshörna kan du testa med att lägga en låda av något slag där, eller så kan du bara städa i det hörnet lite oftare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
5

Varför har hjul vid huvudtaget? Det är inte livsnödvändigt med hjul, utan bara ett hjälpmedel för när djur med mycket motionsbehov inte får sina behov tillgodosedda - läs alltså instängda i små burar och aldrig får springa av sig, röra på sig på något annat ställe än i sin bur…

Kan man berika musen bur rörelse- och motionsmässigt, så finner jag ingen anledning att ha hjul i buren. Även berikning mentalt är att föredra…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️