Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 764 ggr
emmelii
0

Behöver all er hjälp med detta!

Jag har snappat upp några ord från olika inlägg här på beskrivningar på hur möss ser ut och så, några förstår jag, har försökt letat mig fram på både Google och här bland inläggen efter meningen med alla dessa ord och så men ganska svårt att förstå allt med tanke på att jag är helt ny här och precis nyss blivit intresserad av möss. Så ni som är så duktiga kan väl kanske hjälpa mig? :) Här är orden jag funderar över: Hereford i agouti, cinnamon, black, blue, chocolate, recessive yellow, kort hår och satin, fuzzy och teckningen brindle Berksheri och self i chocolate Tan i blue, silver, champagne, och dove sh engelsk typ Aby, texel & lh  i korsad typ i siames, cp, agouti hårlag och typ: lh/texel/lhs/stex i svensk och korsad typ. bläsad berkshire och siamese/burmese/fox. Rumpwhite, broken Ni kan väl antingen länka någon bra hemsida där det finns bildbeskrivning på dessa ord om ni vet nån bra sida för det? Eller lägga in bilder och skriva en kort beskrivning på vilken sort/färg det är? :) Har inte fått så mycket respons på mina tidigare inlägg här men jag hoppas att det finns några som kanske vill hjälpa mig med detta? Är som sagt helt ny och försöker lära mig allt om möss då mitt intresse verkligen vuxit för det mer och mer!

ajanki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De flesta av dessa färger, förkortningar m.m som du frågar om finns om du söker på det. Men kan förstå att allt är förvirrande i början med alla förklaringar! Lägger ut lite egna bilder som jag har och skriver vad det är.

Här är en longhair (lh) chocolate (ck) Hereford .

Så teckningen på SE-Tsunamis Hamlet är alltså Hereford och färgen choklad eller chocolate, man kan säga både och.

ajanki
1

Blue aby sh (abyssinian shorthair)

ajanki
2
ajanki
3
ajanki
1

Blue shorthair tv och lilac shorthair till höger

ajanki
1
ajanki
1
ajanki
1
ajanki
1
ajanki
1

Colorpoint satin shorthair (cp ssh)

ajanki
1