Annons:
Etiketter2-avel-och-avelsetikartiklar
Läst 19149 ggr
ajanki
2012-03-07 12:31

Från nyfödd "pinkis" till 4 veckors bebis

Vad händer och sker under denna perioden?

En av dom mest intressanta sakerna med att föda upp är att följa utvecklingen av dom små!

Vi kommer följa samma kull här dag för dag med foton och se hur om växer och utvecklas.

Musmamman får sina bebisar ca. 19-21 dygn efter parningen.

Oftast klarar mamman av födseln helt själv men det är bra att ha lite koll ändå på vilken dag som bebisarna ska komma, ifall det händer nåt under förlossningen.

När man märker att honan är färdig med förlossningen och kommer ut för att äta och dricka så är det väldigt bra att kolla till bebisarna för att se till att allt står rätt till.

Bebisar under dygn 1, ca 12 timmar efter födseln. Lägg märke till den vita randen på magen (mjölkband) som visar att bebisen fått i sig mjölk!

Det är viktigt att honan får i sig mycket nyttig mat både under dräktigheten och under tiden hon diar.

Ett bra grundfoder med nötter & fröer i, ärtor, lax, broccoli, babyspenat, äggskal, köttfärs.

Det går bra att börja hålla på med bebisarna redan nu, på det sättet blir dom vana med dig tidigt.

Bebisarna under dag 2, nu börjar man se att dom är lite mörkare i huden.

Bebisarna under dag 3, nu ser man att  dom börjar fylla ut lite och se ut lite som stoppade korvar.

Dag 4, nu kan man tydligt se vilka som kommer få mörk färg och vilka som blir ljusa.

Dag 5 nu ser man ganska tydligt vad dom mörkare bebisarna ska få för färger.

Nu börjar det kanske bli smutsigt i buren, för att inte göra musmamman orolig så behåll lite av bomaterialet i den nybytta buren så att allt inte luktar främmande.

Ett tips är att ta upp huset dom ligger i upp och ner med bomaterialet i och när man gjort rent buren lägger man tillbaks huset försiktigt åt rätt håll.

Dag 6

Bebisarna börjar få lite päls och man kan skönja vilka som blänker lite, dom bebisarna är satin.

Dag 7

Nu är bebisarna en vecka och pälsen har nu vuxit ut så man ser färgerna helt.

Man ser på dom här bebisarna att några ska bli tan men pälsen på magen har inte vuxit ut än.

Bebisarna är nu mer medvetna om när man håller på med dom, det verkar som om dom nu känner igen lukten av mig när jag tar upp dom.

Dag 8

Bebisarna sover fortfarande mest hela tiden men man märker att dom rör sig mer och är lite snabbare.

Pälsen är nu ännu tätare och glansen i pälsarna syns nu tydligt.

Mamma mus är fortfarande med och kollar noga vad jag gör med bebisarna men hon är nu så van att jag är där och plockar så hon blir inte orolig längre.

Nu märker man att mamman måste ha mycket och näringsrik mat, jag ger henne färskmat minst två gånger om dagen och hon slukar allt.

Dag 9

Även om bebisarna inte öppnat ögonen än så märker man att det är mer spring i benen nu. Titta på bebisen som är på väg bort från syskonen!

Dag 10

När jag tar upp bebisarna nu så måste jag ha hundra koll på dom, för nu är dom väldigt medvetna om att dom är på okänd mark!. Dom ligger inte och sover bara utan nu kan dom börja tycka att det är lite läskigt eftersom dom inte öppnat ögonen än.

Dag 11

Nu har bebisarna börjat att öppna ögonen! Då tycker jag att det där lite "pila iväg fort" försvinner att tag för nu kan dom ju se dig!

Jag börjar redan nu fylla på matskålen lite mer för nu kan man se att dom är mer och mer utanför huset och börjar även smaka lite på maten i buren.

Dag 12-14

Nu ser man bebisarna ganska ofta ute i buren. Dom börjar så smått prova på olika leksaker så nu får man se till att man har leksaker till dom som är bebisvänliga. Såsom toarullar, pinnar och stegar att klättra på o.s.v

Dag 15-21

Det är nu som dom kan komma i så kallad popcornsåldern. Kommer dom i den ordentligt så måste man se till att man har nåt säkert under bebisen när man plockar upp den, som en balja, mjuk säng eller liknande. Dom är otroligt snabba, man förstår nog inte det förrän man står där med en tom hand och bebisen har poppat iväg!

3-4 veckor

Nu är det små möss man har i buren, dom äter både färskfoder och torrfoder nu så man får fylla på ordentligt så det räcker till alla.

Bebisarna har också förhppningsvis blivit lite lugnare nu och man kan ta upp dom ur buren utan att dom hoppar iväg. Men för säkerhets skull så är jag fortfarande noga vart jag är när jag håller i dom!

När bebisarna är 4 veckor så flyttar jag ut mamman och honbebisarna ur buren. Det är nu som hanbebisarna börjar bli könsmogna. Jag låter alltid hanbebisarna bo kvar i buren som dom haft hela tiden, jag tycker att det är nog många förändringar för dom!

Se på bilderna hur stora och vackra bebisarna är nu, man kan inte tro att de här 4-veckorsbebisarna är  dom rosa små bebisarna på den första bilden!

Läs också:

Min mus får ungar

Annons:
Lojs
2012-03-07 13:02
#1

Jättebra artikel! Just det med bilder dag för dag tycker jag är otroligt spännande, när man har ungar själv så är det jätteintressant att ha såna här bilder att jämföra med, så vet man ungefär vad man har att vänta sig dag för dag. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2012-03-07 13:08
#2

Underbar artikel! Ljuvliga foton!

  • Varför heter det popcornålder?
  • Jo för att ungarna poppar iväg

SkrattandeFlört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-03-07 13:33
#3

Underbar artikel med ursöta bilder. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2012-03-07 15:01
#4

Åh så fint!! Kyss Tänk så "vuxna" de kan se ut i vissa vinklar, redan efter bara 4 veckor. Fantastiskt fina musungar dessutom.

ajanki
2012-03-07 21:28
MaaariaS
2012-03-08 13:06
#6

Underbar artikel och så är mitt älsklingskort på mitt blåbär medKyssKyssKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
ajanki
2012-03-10 09:41
#7

Tack Maria! Kul att ditt favoritfoto är med:)

MaaariaS
2012-03-10 11:59
#8

#6 Vassego… Ja det är så fint kortKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

L8sson
2012-03-22 09:16
#9

Jag använder den här artikeln helatiden nu och se hur långt mina har kommit i utvecklingen osv. Riktigt kul att jämnföra. Men det känns som om mina är jätte sega i utvecklingen. ?

ajanki
2012-03-22 10:26
#10

#9 Kul att du använder denSkrattande

Men din kull är så stor, denna kullen var bara 8 stycken bebisar. Så det kan ju bli lite annorlunda i utvecklingen för att dom är fler.

Och så skiljer det sig ju lite från kull till kull beroende på hur mycket mjölk mamman har o.s.v

Hur stor skillnad är det?

L8sson
2012-03-22 10:36
#11

#10 ookej, smart! ;) Det kund ejag ju räknat ut..

Mina är typ på "dag 12-14" och de är 16 dagar gamla. Men de är pigga och krya ^^

ajanki
2012-03-22 10:48
#12

#11 Ja, men då skiljer det ju bara ett par dagar! Då är allt bra ska du se:)

ajanki
2012-08-28 10:34
#13

Grodan, är det bilden i denna artikel du menar?

Annons:
Grodan
2012-08-28 21:12
#14

#13 hihi… ja, det är det… *fniss*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-08-29 07:55
Fornuddens
2012-09-24 17:54
#16

Vill putta upp den här så fler kan se, tycker den är så bra! Skrattande

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Lussie
2012-10-21 21:07
#17

Putt! Skrattande

[fuzzygirl21]
2012-10-21 21:20
#18

Jag bara älskar öronen :-) ser ut som att dom ska flyga iväg när som

lol girl
2013-05-16 23:14
#19

PUTT!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Grodan
2013-05-17 12:16
#20

Jag älskar den här artikeln.

Och den här bilden älskar jag


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2013-07-08 17:24
Casper
2013-11-30 10:06
#22

En undring från en gröngöling: Kan man sätta in han-ungarna till sin pappa då? Ska pappa sitta själv? Kan han-ungarna fixa att bo ihop om de är syskon och sitter ihop från början?

lol girl
2013-11-30 10:40
#23

#22 Mina hanar från min oplanerade kull gå jätte bra ihop! Men de är ju bröder, så jag vet inte hur det är med pappa+söner! ^^

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Galenidjur
2013-11-30 11:34
#24

#22 Ja man kan sätta ihop pappa och söner. Det är inte helt omöjligt för hanmöss att gå tillsammans, men det är ingen garanti att de kan leva tillsammans hela livet även om det funkar från början. Rätt som det är kan det bli bråk och då måste man separera bråkmakaren från de andra, annars kan det gå illa. Sen finns det ju fall där hanmöss har bott fredligt tillsammans hela livet så på förhand kan man aldrig veta hur det blir. 

Som jag har uppfattat det är det iallafall en fördel om det är hanar från samma "familj" (pappa/söner , bröder/bröder) som bor tillsammans, men man måste ändå vara uppmärksam på hur de beter sig mot varandra.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ajanki
2013-11-30 12:05
#25

Här kan ni läsa en artikel om att sätta ihop hanar:)

Gasoline
2013-12-13 15:38
#26

Roligt med "dag för dag" bilder och bra info. Dessutom är bebisarna otroligt söta!

ajanki
2014-01-31 15:47
#27

Fick använda den här för att lista ut hur gammal Dragons syster är…😊

Annons:
Fornuddens
2014-11-26 21:22
#28

Är det bara mig bilderna har slutat fungera för? Hade varit roligt om alla fungerade :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



ajanki
2014-11-26 21:26
#29

#28 Jag kan se alla bilderna. Har ingen aning om varför du inte kan se dom.

Fornuddens
2014-11-26 21:29
#30

Dag 7 till dag 11 kan jag inte se, och har inte sett senaste månaden :( Konstigt.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Lamina
2014-11-27 09:15
#31

#30 Funkar inte för mig heller nu när jag tittar. Surfar du också på mobilen?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2014-11-27 10:45
#32

Attans, jag ser ju inte dom bilderna heller :( kollade för snabbt förra gången, förlåt!

Tyvärr vet jag inte vilka bilder som fattas och har jag riktigt otur så är dom borta för alltid…datorn som jag hade dessa bilder på har kraschat och jag hade inte lagt bilderna på cd tyvärr.

Grodan
2017-06-29 16:30
#33

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: