Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1028 ggr
blurrysam
0

Bråk mellan möss, hjälp?

Hej!

Har två stycken mushonor (ca 3,5 månader) som bott tillsammans sen jag köpte dem, jag valde för några veckor sen att skaffa en tredje mus (ca 8 veckor) för att det rekommenderas av många. Detta är mina första möss så är ny med detta.

Jag provade att introducera mössen till varandra enligt ett inlägg jag läste här som var skrivet av Grodan (?).  Det va rätt tjafsigt mellan den nya och en av de gamla när jag satte in dem i buren tillsammans efter att ha introducerat dem i lugn och ro på en neutral plats. Jag satte dem alltså i transporten tillsammans och det blev inget bråk alls. När jag sedan satte dem i buren igen började de bråka igen så tog ut den dominanta (som alltså bråkar med den nya) och lät henne vara ensam över natten. Sen idag satte jag tillbaka henne med de andra två och nästan direkt attackerade den nya musen den dominanta så att hon fick ett blödande sår på ryggen. Blev såklart jätterädd så tog ut den nya och satte henne i sin gamla bur igen.

Mina frågor är nu,

1. Har tvättat såret med bakteriedödande men ska jag göra något mer? Det syns knappt nu.

2. Har läst att man kan prova att låta dem vara på neutral mark mer under uppsikt så att de lär känna varandra, är detta något jag borde prova? Finns det något annat tips? Vad är era erfarenheter med sånt här?

Hade verkligen uppskattat hjälp snarast!

/ Sam

Grodan
0

Sår läker bra och fort på möss, så om det inte var djupt eller livshotande utan eg bara en hudflik eller skråma så läker det snabbt. Alltid bra att tvätta det med jodopax eller liknande så att det inte stängs in bakterier…

Dock tycker jag inte om att en mushona biter en annan mushona så illa att det blir blodvite. Är du säker på att det är 3 honor och inte 3 hanar?

Hur länge har introduceringen pågått`?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

blurrysam
0

@Grodan Jag är rätt säker, har utgått från bilder på internet och de ser ut som typiska honor om man kan lita på bilderna.

Introduceringen har pågått sen i lördags.

Tack för ditt svar!

Grodan
1

Men då har du endast introducerat mössen i 3-4 dagar. Och då förstår jag problemet. Det vanliga "bråttom-genast-på-en-gång-problemet"…😉

Visserligen förväntar jag mig att mina möss och råttor skall funka klockrent vid intron, men då har jag å andra sidan selekterat för sådant i min avel.

Sådant bör man tänka lite på vid inköp av mushonor - hur funkar de vid intron? hur fungerar mor, moster, mormor mfl vid intron? Om detta går att svara på… 

1. Sätt mössen i en transportbur* som är ren från muslukt, dvs som ingen av mössen äger eller varit i, och åk iväg på tur så att de blir lite stressade, omtumlade (menar nu inte att du ska stressa dem eller svänga runt med buren, bara att transport är stressande och omtumlande för dem!) och får tänka på annat och mindre tid för bråk. En längre resa kan göra att intron blir mindre dramatisk och mössen funkar bra med varandra efter utflykten.

2. Sätta dem på en ordninggjord plats med massa roliga saker, nya dofter och massa massa god mat, gärna smaskig kladdig mat som rå äggula, gröna ärtor, majs, avocado, äckel-larver mm. Upprepa detta varje dag eller några gånger i veckan i 1-2 veckor. Prova sedan att sätta dem i en bur. 

3. Fundera på om alla mössen är friska och får alla behov tillgodosedda. Är maten tillräckligt bra? Kan de bråka pga att matskålen faktiskt inte räcker till mus nr3? (sällsynt men kan vara en anledning till bråk hos djur: hunger/svält/dålig utfodring)

*kan vara en godislåda med massa ventilationshål, behöver inte vara något fancy dyrt

blurrysam
1

#2 Tack så jättemycket för din hjälp! Har haft dem tillsammans på deras nyligen byggda "lekplats" i över en timme tillsammans med lite mumsigt utan något bråk alls!

Hyeonmu
1

Jag håller helt med Grodan, särskilt om maten - ha ordentligt med mat (Ha gärna gett protein någon dag innan hopflytt, är min erfarenhet), men även många bon och utrymme. Alltså gärna mer utrymme än rekommenderat. Som barn/ung tonåring hade jag en hel del möss som alla var från djuraffär och INTE tama. Honorna var värst på att slåss just när utrymmet kändes trängt, medan hanarna tjafsade om mat (jag var inte påläst om hanar, hade tur att ingen dog). Jag hade även en vresig hona jag "räddade" för några år sen. Jag testade större och större bur, men hon var ändå lite grinig, så till slut hon fick bo ensam. Av en slump testade en hög bur (fågelbur), då plötsligt gick hon med på en vän. När de hade som varsin lägenhet och ett ställe för mat och samvaro. Så det går oftast även med de värsta, med lite jobb. Hoppas att de håller sams även i buren och kan bo ihop snart!

Grodan
0

#4 Vad bra. Ha lite is i magen och upprepa detta några gånger, innan du provar bur. Alt att du ställer någon bur där och ser om det börjas med ägande och rangtjafs då….