Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 728 ggr
Lovely_paws
0

handmata bebisar? (liiite akut)

Hjälp! har en kull afrikanska pygmémöss på 1,5 vecka och skulle titta till dom idag och då hoppade mamman ut från ingenstans! letar efter henne för fullt och vet att hon troligen kommer fram, men hur länge kan ungarna vara utan sin mamma? kan man behöva handmata ungarna och isåfall, hur gör man och med vad? frågar här för tänker att det troligtvis liknar möss mycket, så kan ni inget om pygmemöss men om vanliga tammöss så skriv gärna hur man gör med dom om mamman går bort/stöter bort sina ungar

Grodan
0

1½ veckas gamla bebisar klarar sig någon till några timmar. Beror ju på i hur bra skick de är. Så du kan känna dig rätt lugn och leta rätt på din rymmarmor. Håller en tumme hårt att du får tag i henne.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovely_paws
0

tack för svar🙂 men om jag inte hittar henne innan ikväll då?

Elvy2015
0

Jag stödmatade med kattmjölksersättning för nyfödda kattungar, och köpte en tunnaste målarpensel jag kunde hitta för att mata med. Kattmjölksersättning för nyfödda kattungar kan du hitta på apotek. Risk är att apotek är stängt. Men då kan du lösa med grädde, äggula, lite vatten och citronsyra. Kanske låter konstigt med citronsyra, men det ska inte vara en större mängd, bara en liten droppe. Citronsyra gör så att blandningen håller sig bättre i kylen ett par timmar, plus att djur producerar citronsyra i vävnader, och jag vet inte säkert men kanske det påverkar vävnad om inte bebisar får mjölk ifrån sin mamma. Då min mamma födde upp katter i många år så använde hon sig av detta recept som hon fick av andra uppfödare istället för att gå och köpa massa dyr kattmjölksersättning. Kattungarna höll bra vikt, och det har även funkat för mig när jag har behövt stödmata möss. Var du kan hitta en riktigt tunn pensel precis just nu vet jag faktiskt inte. Men försök att hitta något annat liknande men så tunt som möjligt. Annars stor risk att bebisar får ner i lungorna och får en lunginflamation istället. 

Kanske kan ringa vetrinär och se om dom har något för musbebisar?

Lovely_paws
0

stort tack för svar! hur ofta skulle jag behöva mata dom tror ni?

Elvy2015
0

Nyfödda så matade jag en gång i timme dygnet runt, sen när dom var 2 veckor så matade jag varannan timme. Så jag hade rekommenderat att mata mellan 1 gång i timmen till varannan timme.

Lovely_paws
7

mamman ä infångad nu:) tack för hjälpen

ajanki
0

#6 Toppen att hon är infångad!!

Elvy2015
0

åååååh vad skööönt ❤️

Grodan
0

Vad skönt! Hur länge blev ungarna utan mor och hur löste du det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️