Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 429 ggr
Alwyn
4

Där hade jag tur!

När jag kom ut i köket nu på morgonen insåg jag till min förskräckelse att mina två natalpojkar hade lärt sig öppna skjutluckan och rymt! Gah, panik! Stängde in katt och iller. Vände upp och ner på hela köket. Tömde hela tenrecens vivarium som då fick städas ordentligt för att det inte skulle kunna gömma sig en liten någonstans. Tänkte att nu så har hon väl haft ihjäl dem båda! Men, glädje i hjärtat när jag drog fram en möbel och så satt det två skärrade killar där. De hade samlat värsta matförrådet med haha! Mina fina, goa killar som jag har stor kärlek för. Mycket lovande för aveln. Phu, där hade jag tuuuur!

ajanki
1

Men oj!!

Vilken himla tur att du hittade dom oskadda!!

Stinastygg
1

😮 voi voi… som sagt, en himla tur! 🥵

OT: Vad för sorts tenrec har du förresten?

Alwyn
0

#2 den största. Common tenrec. Så hon hade lätt kunnat ha ihjäl dem, även om jag betvivlar att hon skulle det.

Novachan
0

Ojojoj förstår att det måste blivit riktigt rädd! Tur att du hitta dem ❤️

Stinastygg
0

Har du kommit på nån bra lösning för skjutluckan?

Alwyn
0

#5 ja, bästa lösningen: bytte bur. Höhöhö. Jag får hitta en lösning på det innan nästa kull behöver den.

Stinastygg
0

😃👍

Novachan
0

skruv (eller något i den stilen) i plastväggen brevid dörr med en kloss på som går att snurra, så att man kan "sätta för" klossen på kanten av dörren? eller om man kan sätta fast en skjuttillhållarlås? - tror det heter så xD

Stinastygg
0

#8: Jag googlade, och fann inte särskilt mycket av värde 😐 Sökmotorn föreslog "sjutillhållarlås" istället, men det var inte mycket som verkade stämma där heller 🤪

Alwyn
0

Ja exakt, en skruv genom väggen hade jag tänkt. Lättast så.

Novachan
0

Var hasplås eller skjutregel jag tänkte på, inte skjutillhållarlås

skruv + kloss vet jag inte vad man kallar

Stinastygg
0

Jag förstår vad du menar Novachan, vet dock inte heller exakt vad det kallas.
Men det kanske inte ens behövs nån kloss? Skruv framför luckan bara, som måste tas bort innan den kan skjutas åt sidan 🙂

Alwyn
0

Ja jag lär nog bara borra ett hål i plasten och föra in en trubbig skruv genom det och ett luck-hål

Novachan
0

Som man får skruva fast lite för att det ska sitta, en plugg misstänker jag att de kan lista ut ur de ska få bort

Alwyn
0

Ja exakt

Grodan
0

Haha, var det skjutluckan du visade här? På samla-burken?

Så glad att det blev "häppi änding" i a f. 

Det kan ofta vara så trots allt när man har många djur, att rovdjuren inte upptäcker att någon är på rymmen direkt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
0

Ja grodan, det va samlaluckan. Mus-musar! Jo men katten märkte det före mig. Jag reagerade på att hon satte sig bredvid möbeln när vi kom in i köket på morgonen. Kände på henne att något va konstigt. Sen såg jag luckan öppen och stängde in katt plus iller i sovrummet. Bredvid möbeln står dock tenrecens vivarium så jag trodde det va där de gömmt sig!

Grodan
0

#17 mmm… tur katter sitter och glor och smider planer en stund innan de börjar leka  med bytet…

iller bara slänger sig på bytet och dödar… ibland hugger de bara i luften och musen hinner skrika och springa iväg - PIP hörs det då och man har som ägare en liten liten lucka att hinna rädda musen… (har hänt mig 2 gånger och jag har sett det hos folk som matat illrar med levande möss flera gånger, en gång blev jag även attackerad av en musätariller då jag pep med en pipleksak som lät precis som en mus… haha)

Hur har du löst problemet med luckan nu? hänglås?

Stinastygg
0

#18 men va? 😮Det är väl inte lagligt att fodra med levande byte!? 🤔

Grodan
1

#19 Precis, det är verkligen lääääääääääääääänge sedan… 

men vissa saker stannar kvar i mitt huvud… när jag såg samma sak hos min egen iller när min favoritmus var lös *… så började min hjärna omedvetet arbeta med frågeställningar… 

* länk till olyckan https://mus.ifokus.se/discussions/4d7138b0b9cb462239050bef-favoritmusen-4-avor#9

Alwyn
0

Ja det är tur att man registrerar små, små beteenden som inte är som de brukar. Att hon satt på just DEN platsen…vilket hon sällan brukar. Jag ska nog bara göra hål i plasten och sätta skruv…om jag inte orkar göra nåt finare. De fick flytta till bättre bur.