Min favoritmus nummer ett var Mamsen, men jag har skrivit om henne i en annan sån här tråd så jag tänkte att jag faktiskt tar och berättar om en annan av mina möss som har en stor plats i mitt hjärta.
När Mamsen dog blev hennes burkompis så deppig att hon inte ville göra nånting och då fcik jag köpa två små tjejer ifrån Anette snabbt så att hon fick sällskap. De var inte så handtama då, men en av tjejerna blev handtam jättesnabbt och hon och min gamla hon Bacon kom bra överens. Den andra tjejen som jag ska berätta om, Tara, blev inte handtam trots att jag försökte hur mycket som helst. Hon var bara rädd, både för mig och för Bacon och sov aldrig tillsammans med de andra. Hon grävde ner sig i spånet istället och när hon var vaken var hennes störtsta intresse att gräva runt i spånet så mycket att Bacon och hennes syster Tatum blev irriterade.
Jag blev fruktansvärt ledsen när Tatum efter bara några veckor uppvisade hjärtfel och blev jättesjuk så att vi var tvungna att avliva henne – både eftersom hon var min och dessutom Bacons favorit. Som tur var så märkte jag att Bacon och Tara började tycka om varandra när de inte hade någon annan mus att vara med, men Tara var så rädd för mig att det inte ens gick att titta på henne utan att hon gömde sig! Hon var hyperaktiv, rädd och lite galen, men jag tänkte att ”jaja, huvudsaken är att Bacon har en kompis”. Jag började träna med Tara för att hon skulle bli mindre rädd och märkte snart att om jag hade henne med mig i soffan eller på bordet så var hon inte så rädd, men i buren var hon som förbytt. Låg bara inne i huset och tryckte med Bacon om man gick förbi.
Under tiden hann jag köpa fyra möss till av Anette, men de satt i karantän och en av dem nös så jag hade inga planer på att sätta ihop alla tillsammans, men min pojkvän tyckte tillslut att vi skulle göra det eftersom Bacon var så gammal och Tara ändå skulle behöva flytta in med de enda en dag... Första gången de möttes verkade det gå bra, men när jag satte ihop alla var Tara så rädd att hon bara skrek, men jag tänkte att jag skulle ge det en dag iaf. Och det blev bättre, och bättre, och bättre!
När Tara kom ihop sig med fyra unga handtama tjejer som kunde visa henne att ALLTING faktiskt inte är farligt så blev hon som en annan mus!
Om hon är vaken när jag är vid buren så är det bara att sticka ner näsan och få några mysiga pussar av henne. Hon är nyfiken och klättrar på min hand, gosig att ha uppe, uppmärksam och kontaktsökande. Hon tittar på mig när jag pratar med henne och hon är busig. Hon har fortfarande fullt upp med sitt grävande, men verkar inte göra det av samma anledning längre. Nu verkar hon ha kul när hon gräver och hon skuttar och hoppar. Ingenting av detta är ju ovanligt för en mus, men jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva henne sådan och jag älskar min spralliga lilla mustjej och är glad för hennes skull att hon kan slappna av och ha kul.