Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3766 ggr
Meeko
4/25/06, 12:46 AM

Hur många kan jag ha i dunan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

'

Hejsan, är bara nyfiken på hur många möss man kan ha i en dunabur som är 70 cm lång och typ 45-50 cm bred?

Bara nyfiken :D (lägger upp en bild på dunan där just nu bara Jerry bor i)

Annons:
Vattnadal
4/25/06, 1:03 AM
#1

Det är ingen duna, utan en gabber.Flört

Mät buren, den måste vara 20 cm hög, vilket din är, sedan mäter du längden och bredden i metrar, gångrar dem, och delar det på 0,018, som är den yta varje mus ska ha, vid grupphållning. Minsta tillåtna yta totalt sett är 0,09 kvadratmetrar. Detta är 30 x 30 cm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Meeko
4/25/06, 10:50 AM
#2

en gabber??

Har jag aldrig hört talas om, har hört att min bur kallas för stor duna?

 aja man lär sig något nytt varje dag

Bellona
4/25/06, 12:21 PM
#3

typ 17-19 möss då om jag räknat rätt Förvånad

Vattnadal
4/26/06, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om du tittar på ditt fotografi, så står det gabber längst till höger på underdelen. Vet inte om den här burtypen kallas något, men jag tror duna fanns först. Det finns duna för marsvin och hamster, miniduna är nog den vanligaste till smådjur.

Gabber är samma stuk, men är lite större än miniduna och mindre än maxidunan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
4/26/06, 12:41 AM
#5

ja OJ vilken skillnad det är på gabber å duna… LOL

förresten Elin någon efterlyste en burkalkylator, är det du som är det? haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
4/26/06, 1:04 AM
#6

Har inte alla en miniräknare hemma? Jag har 2, en gammal vanlig, och en i datorn!

Vill man se vilka regler som gäller, så är L80 här:

http://www.djurskyddsmyndigheten.se:8080/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_16_L80.pdf

Jag kanske inte kan göra en kalkylator som räknar ut allt åt en, men jag kanske kan skriva en artikel om burmått od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
4/26/06, 1:24 AM
#7

Ja, det får du gärna göra!!! skriva en artikel!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Meeko
4/26/06, 1:26 AM
#8

bellona: VA? 16-18 möss? Det kan väl inte stämma? Jag som gissade på max 5??

Vattnadal
4/26/06, 1:31 AM
#9

5 möss får du ha på minimimåttet 30 x 30 cm!

Jag ska fila på en artikel imorrn på jobbet, och ska göra mitt bästa för att få upp den imorrn kväll (det är ju ändå inget Lost) eller på torsdag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ThereseW
4/26/06, 10:10 AM
#10

Sen handlar det ju om sunt förnuft och omtanke också, jag skulle personligen inte må bra av att knöka ihop en massa möss på en liten yta bara för att man får det…

Meeko
4/26/06, 10:27 AM
#11

thereseW: nä precis, men oj så många? Hade jag ingen aning om. Man får använda sunt förnuft precis :)

Bellona
4/26/06, 11:56 AM
#12

Meeko : använder man uträkningsgrejset så blev det så många. sen att det är dumt att tränga ihop så många är en annan sak :) hos råttor finns det en kalkylator för det. och då kan man välja 30, 40 eller 60 varav det lägsta är det tillåtna och det högsta vad man bör ha om de ska ha bra med utrymme.

så är det tillåtet med 15 så skulle jag nog max ha halva eller en tredjedel av antalet möss.

Meeko
4/26/06, 5:14 PM
#13

bellona: precis skulle nog inte ha mer än 6 möss i den buren. Men alltid bra att veta =)

Annons:
Matsvin
5/25/06, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har en liknande bur, som mär 70 cm lång. I den har jag 5 st mushonor. Det tycker jag verkar lagom! 

/Matsvin.

Cissi
5/25/06, 6:58 PM
#15

Vad bra. Hade själv tänkt ha mina 2 kommande möss i en välinredd 70-bur, då blir det nog BRA med motionsyta!

*Matsvin: Söt mus förresten!*

Ellenfyrkant
8/12/10, 9:25 PM
#16

Lite OT, men det hoppas jag inte gör ngt. På JBV står mått för husmus resp. taggmus och gräsmus. Vad är detta egentligen för indelningar ? Jag har aldrig hört eller sett någon som säljer gräsmöss ?

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
8/12/10, 9:30 PM
#17

Gräsmus tillhör exotiska djur, de är inte alls lika tama som tam-möss. Vi har lite trådar med gräsmöss här (fast jag kunde inte hitta dem bara för det), dock går de för det mesta under beteckningen zebramus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
8/12/10, 10:20 PM
#18

#17 Och taggmus då ?

Mvh Ellenfyrkant

StillaSinnet
8/12/10, 10:33 PM
#19

#18 taggmöss är insektsätare, inte gnagare.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

enbartmalin
8/12/10, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Taggmus

Hälsningar Malin

Annons:
Ellenfyrkant
8/12/10, 10:37 PM
#21

#19 Hha där ser man, så man lär sig. Glad Men håller men verkligen dem i fångenskap då ? Konstigt att de står tillsammans med gräsmus i JBVs burmått.

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
8/12/10, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sebramöss(Gräsmöss)

Hälsningar Malin

enbartmalin
8/12/10, 10:38 PM
#23

#21 Dom är lika vanliga som Sebramöss

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
8/12/10, 11:28 PM
#24

#23 Okej. Så detta är mer "titta-möss" som robbar inom hamster ?

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
8/13/10, 12:17 AM
#25

#24 Det finns dom som protesterar högt när man säger så men jag det är min åsikt.
Jag anser att om man skaffar sebra/tagg-möss så gör man inte det för att ha keldjur, då kan man lika gärna ha vanliga tammöss.
Dock har jag fått rejäla utskällningar från uppfödare av både sebra och tagg när jag skrivit så då deras tydligen varit väldigt tama.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
8/13/10, 12:39 AM
#26

#25 Haha jaja, det är inte lätt. Glad Men det låter mer eller mindre som roborovski inom hamster. De är sällan elaka och bitiga men är svårare att få tama än de andra sorterna, med det inte sagt att det inte går. En del kan sägert bli mysiga och "handtrevliga". Min erfarenhet är dock att de hoppar ur händerna som gräshoppor. xD

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
8/13/10, 1:45 AM
#27

jag kallar buren för duna trots att det är en gabber, det är en gabber duna i mina ögon

vet att dunan egentligen ska komma från fer plast men de ser ju lika ut ju

Annons:
ivanhoe81
8/13/10, 1:50 AM
#28

#26 har 2 robbar här hemma de kan sitta lugnt i min hand och putsa sig men de nyps väldigt hårt kan jag säga när de väl kommer fram till handen

Stinastygg
12/3/17, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Puttar upp denna burstorleks-tråd med en enkel fråga:

När jag ska separera hanar och honor i min kull vid 4 v ålder - kan jag då med gott samvete stoppa ner de 5 killarna i en låda som på bilden med bottenmåtten 18x32 cm? De är ju mycket mindre än vuxna möss, och ska ju i så fall bara vara där i 1 vecka fram till leverans…

isabella93
12/3/17, 2:05 PM
#30

#29 Det är betydligt mindre än de lagliga måtten, och blir väldigt trångt för dem. Jag skulle föreslå att du skaffar en miniduna eller liknande att ha dem i, de brukar gå att hitta ganska billigt begagnat på t.ex. blocket, och är inte alltför dyra nya heller. 

Det är alltid bra att ha en reservbur, även efter att ungarna har flyttat, om du behöver dela på en grupp av någon anledning, eller som karantänbur för nya möss.

Alwyn
12/3/17, 2:09 PM
#31

#29 med gott samvete beror ju på, vi kan inte avgöra vad ditt samvete säger ;) Jag personligen förstår inte varför man ens vill göra det, när det är så lätt att ge dem större.

Novachan
12/3/17, 2:11 PM
#32

Eller att du gör en bur av en plastlåda

Stinastygg
12/3/17, 2:49 PM
#33

Miniduna är ju vad mamman och hela kullen på 9 ungar bor i just nu 🤪 Det ÄR min reservbur.

Gäller lagmåtten verkligen så unga djur också? 🤔 De är ju bara ca hälften så stora som de vuxna vid 4-5 v ålder och tar alltså inte upp lika stor plats per individ. Och det handlar ju som sagt inte om ett permanent boende, utan bara en vecka fram till leverans.

Men men, får väl lösa det på nåt annat sätt då. Ska kolla om jag har nån plastlåda som är lite större som kan duga.

Stinastygg
12/3/17, 2:57 PM
#34

Kan göra så att alla honor (både mina 3 vuxna och 4 ungarna), kan få va i stora akvariet (80x40) där guldhamstern bor nu. Då får hamstern tillfälligt ta minidunan, och mushanarna terrariet där jag just nu har två honor. (60x35) 

Blir en massa flyttande på allihop, men men.

Annons:
Grodan
12/3/17, 4:56 PM
#35

Skaffa några plastlådor med lagliga mått. De lagliga måtten är ju inte direkt svåra. Minsta bottenarea är 0,09 kvm, kortaste sida 20 cm, lägsta höjd 20 cm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
12/3/17, 5:06 PM
#36

Som typ Ö&B's?

Förvaringsbox Basic

plast 18L med lock, transparent

Bredd: 33 cm

Längd: 43 cm

Höjd: 21,5 cm

Grodan
12/3/17, 5:14 PM
#37

#36 absolut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
12/3/17, 5:54 PM
#38

Är ju inte svårt att använda större plastlådor också, men du kanske har väldigt dåligt med plats?

Jag tycker det är bra att ha en reserv-bur till honor och en tänkt för hanar, ifall att man skulle ha oturen att någon av mössen av båda könen behöver bo själv ett tag eller inte kan vara i sin vanliga bur av någon anledning - speciellt om man har en grupp med hanmöss. Min extra bur till hanar använder jag också som en Transportbur till dem, där de får vara medan jag städar i deras bur.

Stinastygg
12/3/17, 6:56 PM
#39

#38: Nä, jag har inte oändligt med plats 😐 Har bara ett rum där jag kan ha mina smådjur (undulater, en guldhamster & mössen) eftersom jag har en halvgalen katt som jag håller utestängd från det rummet så att han inte kan skrämma och stressa djuren. Därinne står som sagt redan ett stort akvarium, ett terrarium, en duna och en stor undulatbur då.

Har redan behövt flytta datorn från skrivbordet så att dunan med honan o kullen kunde stå där istället - sitter numera med datorn på köksbordet… 🤪

Grodan
12/3/17, 7:03 PM
#40

#39 Många plastlådor är staplingsbara. Inte för att jag rekommenderar det men i värsta scenario då… (försökte hitta någon bild oxå men hittar ingen)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
12/3/17, 7:11 PM
#41

#40 I know.

Men nu är det ju bara frågan om 5 hanar som ska ha nånstans att vara i väntan på att 4 av de ska flytta, inte flera hundra labbmöss 😛

Så länge jag följer lagen tycker jag inte det är nödvändigt med större än 18-literslådan… Så kort tid ändå. Permanent boende är en annan sak helt klart!

Annons:
Grodan
12/3/17, 7:27 PM
#42

Det är en sak som är så himla tråkig med lab.burar. De är inte stablingsbara när djur bor i dem, utan bara när de är tomma… 😕

Risken är så stor att de tuggar sig ut om du har dem för tråkigt, hur kort tid det än är.  Jag har endast mina djur i för små burar under en dag. Ska jag iväg med dem så det inkluderar en natt så tar jag större bur, gärna laglig. För det är ändå så himla små burar det rör sig om. Det är inte juste, möss behöver mycket mer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
12/3/17, 8:54 PM
#43

Ja men 18-liters från Ö&B var ju laglig sa vi väl? 🤔

Och bara för att det är lite litet så behöver det inte va tråkigt. Jag är väldigt kreativ med berikande inredning så det ska nog vara lugnt 👍

Stinastygg
12/4/17, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#44

Nu har jag fixat en extra låda. 45 x 35 cm bottenyta (15,75 dm²), höjd 25 cm.

Chili tycker att det är synd att ingen bor där än 😂

Alwyn
12/4/17, 11:47 PM
#45

Jag önskar jag hade en massa såna galler över också!

Grodan
12/5/17, 1:36 PM
#46

#45 Slakta burar/kylskåp/smådjurshagar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/5/17, 4:56 PM
#47

Har inget sånt över.

Stinastygg
12/5/17, 7:19 PM
#48

Du har la redan byggt dina tjusiga natalburar av allt du hade?

Annons:
Alwyn
12/5/17, 7:51 PM
#49

Ja materialet börjar sina och jag har inte tillgång till någon trevlig återvinningscentral me goa gubbar på nu längre. Himla trist!

Stinastygg
12/18/17, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#50

Nu är ungarna 4 veckor och 1 dag gamla, och jag har skiljt undan hanarna.

Såhär blev det för småkillarna i ICA-lådan! 🙂

MariaD
1/13/18, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

#45 köp en rasthage, då får du många galler 😁 du kan ju även köpa samma galler som är till duna burarna, som reservdelar. Inte jättebilligt, men i många fall mycket billigare att köpa dom och göra egna burar, än att köpa en bur.

ariama
1/13/18, 4:49 PM
#52

Fast dessa rasthage-galler har ett mellanrum på 1 cm. Det klämmer små möss och musungar sig igenom. Har hittat sådana hagar ett par gånger på återvinningsstationen. Blev jätteglad, men sen visar det sig att jag inte har så stor användning av dem. Främst för att de är för små, och sedan är gallret på fel ledd, det är lodrätt. Jag vill ha gallret horisontellt som de kan klättra i också, som extra berikning.

Stinastygg
1/14/18, 8:57 PM
#53

Nä, galler med mellanrum på 1 cm är inget för möss! 🙂

Upp till toppen
Annons: