Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 585 ggr
kastrullis
0

Fet mus fixar inte pedikyren?

Hej på er…
2 av mina möss är s.k. tjockismöss. Jag kommer inte ihåg vad det kallas, men de har i alla fall en gen som gör att de JÄMT är sugna….. Fawn?? Ni som vet, fyll gärna i.

De har helt underbara personligheter och de är systrar, från Mandymoo.
Den ena heter Maijamusen, hon är pigg, rund som en boll, hon äter mycket, MEN hon springer runt och grejar och klättrar och fixar och….ni vet, så där som de gör….hon har mycket att göra….bissi. SÅ hon verkar inte direkt lida av att hon är stor som ett hus.

Annat är det med syrran, Lill-Trassel, hon är inte lika pigg, hon grejar inte…..Har nu lagt märke till, den senaste tiden, att hon mest sitter still i husöppningen…. Och när hon är ute och går ser det ut som hon är stel i bakdelen.
Cancer? tänkte jag, jag vet att tjockismössen lättare får cancer.

Vi gjorde en grundlig undersökning och det enda som jag kan se som skulle kunna vara ett problem är att hennes naglar på baktassarna är extremt långa. På vänster bak har de nästan bildat en cirkel. Detta kan ju vara ömt att gå på…..
Hon är så tjock att magen släpar i marken och rumpan väller ut på sidorna. Man skulle kunna tänka sig att hon helt enkelt inte sliter ner naglarna tillräckligt och att hon inte kommer åt dem, om hon skulle behöva.

Så, frågan är nu, ska vi klippa dem?

GucciDior
0

Ni kanske kan gå till vetrinären så dom kan klippa klorna? Har ingen aning utan detta var bara en chansning.

kastrullis
0

HOn har jätteljusa naglar/klor, jag ser en liten pulpa, men jag tycker pulpan går väldigt långt ut i klon….
Brukar de göra det?

Fast jag undrar……Jag klämmer och drar och pillar och undersöker och grejar med henne….. Hon säger inte ett pip ens.
OM hon hade ont, skulle hon väll protestera?

Hon är väll helt enkelt så grymt tjock att hon inte rör på sig av den anledningen…. men det känns inte likt en mus…De andra 5 kilar runt som de ska, till och med gammeltanterna som snart borde trilla av pinn är mer rörliga.

Svårt att hålla henne på diet, hon bor med 5 andra ju.

Digitalis
0

Pulpan brukar inte gå så långt ut, men det gäller på "normallånga" klor. Jag vet inte säkert, men jag tror att pulpan utvidgas med klon när den blir för lång.

Antingen tar du musen till en veterinär som klipper klorna eller så gör du det själv. Klipp så nära pulpan du vågar. Det är inte alls bra med så långa klor.

//frida

Incognita
0

Precis, Digitalis! Med tiden och med regelbundning klippning av klor (rent generellt på djur) brukar pulpan, om den är lång, bli kortare.

kastrullis
0

Nu har jag jämfört med de andras klor. Lill-Trassels är extremt långa.

Ska klippa dem. Sen blir det motion  för den damen!

Grodan
0

Klipp lite i taget. om du klipper klorna en gång i veckan, bara någon millimeter längst ut, så drar pulpan sig innåt och du kommer att kunna hålla klorna i schack.

Eftersom det är så svårt att klippa klor på möss föredrar jag dock att klippa ganska rejäl bit den första gången, så att musen slipper lida av de långa klorna.

Det är inte så ovanligt att långhårsmöss får lite för långa bakklor…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Linn
0

#6- varför just långhårsmöss?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Grodan
0

Jag vet inte.

Linn
0

lite skumt tycker jag. kollade på zamoras klor igår, dom såg normal långa ut i alla fall.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Digitalis
0

De kanske får hår i munnen om de försöker sig på pedikyr?

//frida

kastrullis
0

Ska låna svärfars förstorings glas, ett sånt där som sitter på en lamparm…. Stark lampa och 2 bra assistenter. Det kommer nog gå bra. Det var ju bra att veta att pulpan drar tillbaka sig..

Tur för mig/musen att hennes klor är genomskinliga och inte svarta.

TAck för info.

Grodan
0

oj, har du inte klippt klorna än… jag brukar klippa dem bums jag ser sådant…

Jaag
0

#10 klockren :)

kastrullis
0

OK. Fix och färdig.Glad….. Har klippt alla klor på båda bak. Hon sa inte ETT pip. Tålmodig liten mus.
Får se nu om hon blir mer rörlig.
Hon är väldigt bra på att sitta still.
Men hon blev väldigt andfådd, så klart. Ligga där med magen i vädret och TVÅ människor som drar och grejar med ens tassar…Mitt under en hemsk lampa.
Lånade svärmors förstoringsglaslampa, superbra! Klorna blev jättelätta att klippa.

#12 Självklart var målet att klippa klorna BUMS.
Vissa verktyg var tvunget att införskaffas och lånas, och jag behövde hjälp. Flört

Grodan
0

Bra att det blev gjort. Du får nog kolla dem en gång i veckan eller något.

kastrullis
0

Japp, så blir det. Salongsbesök varje helg. Hon kommer bli tamare än tamast och till slut vill hon väll ha nagellack!

[Inana]
0

Haha, mus med nagellack ^__^