Siamesiska sidenmöss??
Är det inte vanliga satinamöss ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jo, det är vanliga siamesfärgade satinmöss…alltså, vad är det med folk?
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Oj, vilken annons säger jag bara!
Vilka härliga lögner.
Hälsningar Malin
kanske några som inte är insatta i den svenska musfärgerna tror jag
Dom är nog inte så insatta i möss övh
Hälsningar Malin

Sen när är satinmöss en egen art… Från Thailand dessutom? :P
hehehe, fatta att det helt ärligt finns folk som går på det där också, tragiskt….
slänger in en prt sc om annonsen skulle försvinna så fler få ta del av det 
#6 inte satinmöss - siiiidenmöss
Exotiska grejer det här vettu (så exotiskt att det inte ens existerar)
Gah, så gulligt. Sidenmöss…
Ja, här har vi en försäljare av stora mått. Bara riktigt framgångsrika försäljare kan berätta sagor som denna!
Jättekul med blocket annonser, men… Vad jag dock måste påpeka är: SKÄRMDUMP!!!
(la upp en skärmdump nu, eftersom annonsen är så "rare")
Nu har jag pratat med denna tjej,och det är hon som tydligen har blivit lurad i så fall. Hon är inte ute efter å lura nån tror jag.
#10 ok… hehe
en kompis skickade precis den här länken, lite OT men ungefär lika korkat :P
Ja, den här typen av information bottnar i okunskap snarare än bedrägeri i de flesta fall
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
helt klart, men många bryr sig ju inte heller så vad ska man göra?
Kanske man ska bjuda inn henne hit på MIF?

Jag kom i hastigheten inte på hur man gjorde skärmdump, sorry.
Jag tyckte annonsen var lite "småsöt" måste jag erkänna.
Jag kunde ju inte låta bli att skriva till henne som har annonsen…
Så här skrev jag:
Dina siamesfärgade tammöss som är shorthair satin ser jättefina ut!!
Men varför hitta på i en till salu annons?
Mvh.Anette
Och nu fick jag svar!! Här är svaret:
Det finns över 400 arter med olika möss i världen, det är roligt att det finns människor som direkt via en bild kan se vad det är för typ av mus på bilden.
Det är roligt att människor genast vet vad som har importerats från andra länder, eller inte.
Men är du intresserad av att köpa en siam siden mus, så kan du hemskt gärna kontakta oss igen.
Mvh
Ewa / Thomas
Så där fick jag, hur kunde jag vara så dum att jag på en bild trodde mig veta vad det är för mus när det finns 400 arter….

Jag har en exklusiv gyllene mus hemma!! Pälsen är guld och dem är väldigt eftertraktade då många stoppar upp mössen och har på sina hattar. Eller smälter ner dem till guldiga förlovningsringar! Eller så är hon gul satin :$
#17 Hahahaha få "mycket" tjejen kan om möss! Även jag, som vet nästan ingenting om färger och sånt visste direkt att det var satina. När jag läste hennes svar så kunde jag inte sluta skratta.
För resten kan man inte importera djur från andra länder/kontinenter, tullen skulle stoppa henne eller behålla mössen och ge henne böter (tror jag)
har för mig att man får ta in ett par st utan tillstånd men större bestånd måste man ha tillstånd till
inom EU får man ta in ett visst antal utan tillstånd, men hur det ser ut utanför EU vet jag inte, där måste man säkert ha tillstånd och karantän på alla djur.
Men oj vilken härlig annons, tror jag ska ta och köpa mig några av dessa "exlusiva" möss! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#14 man ska ödmjukt fråga var informationen kommer från.
Det finns många gener som ger blank päls. Vi har Satin i Sverige (sa) och fler vet vi i gemeneman inte om. Men…
(sal) är en annna gen med satinliknande effekt.
"satinm1jus" är ytterligare en men den är mycket sällsynt vad jag har förstått.
Velvet (Ve) är en fjärde som ger en skivad päls med känskan av fett hår
Greasy (Gs) är en femte. Den är könsrelaterad vilket gör att i dubbelupplaga föds bara honor och den är knyten tiil flera problem för mössen.
Benämningen sidenmöss är inte etablerad i Sverige men det kan röra sig om en översättning från annat språk där skillnaden på satin och siden kanske inte är så stor Genotypen skulle kunna vara till stor hjälp
Imporera är inte svårt alls. jag har själv gjort det och jag skulle med lätthelt kunnat köpa djur från land utanför EU vid ett möte i tex Tyskland och lagligt fört in dem i Sverige.
Personligen tror jag att det kan röra sig om vanliga tammöss i satin, men man ska aldrig vara säker
Hånfull ska man hur som helst aldrig vara, speciellt inte om hon inte kan försvara och förklara sig i tråden. I mitt forum hade flera av inläggen här blivit varnade men jag vet att era inlägg beror också på okunskap. Besserwisserattiytd är jag allergisk mot. Hoppas några satte skrattet i halsen nu.
Ska vi få folk till MiF som behöver lära sig mer så vill inte jag att de ska få se sina annonser uthängd till allmän bespottning på det här sättet…det är rent ledsamt…
#12 Vilka underbara rådisar!!! jag blir alldeles lyrisk som gammal hooded uppfödare! Hoppas de får ett bra hem :)
När jag började 1988 med råttor såldes de som Indiska Takråttor i butikerna i Sverige. Det är jättesvårt att tvätta bort felaktigheter.
Ett tips: se snarare till skötseln av djuren när ni kritiskt granskar om ni nu måste kritisera folk. Försök hellre så långt det går att lyfta fram fördelar hos allt ni ser. Det mår alla bättre av, ni med, jag lovar!
Jag håller verkligen med dig ARTLINK. En dag KAN det dyka upp nåt annorlunda…och då kanske får eras skratt en annan läte. Vi har alla en gång varit nybørjare. Och i en zoobutik i Gävle sitter en person och är nøjd med sig själv. Att han klarade lura nån till att køpa dessa "siamesade sidenmøss" Men hur kan ni vara så säkra på att det inte ÄR det?Mutasjoner sker ju? Och nya arter KAN ju dyka upp? Eller?
#24 Du har helt rätt! Jag ber så mycket om ursäkt att jag betett mig som en besserwisser!
Det enda jag tänkte på var hur många hon kunde lura med sin annons, jag tänkte inte alls på att det kunde vara sant eller att hon trodde det var sant!
Har också skrivit till henne och bett om ursäkt, om hon svarar så ska jag inte hänga ut hennes svar här! Det lovar jag!
Så än en gång, förlåt!

Jag gillar fortfarande inte när man förväxlar art med genotyp/ras.
#28 Håller med dig till 100%
det är i vilket fall som en väldigt vacker mus tycker jag oavsett satin eller sidenmus
men sidenmus låter ju lite mysigt tycker jag 

#30 Ja, vacker är den utan tvekan! Sidenmus var ju ett fint namn på hårlaget ö.h.t. :)
#29 jag med. Men det grundar sig fortfarande i okunskap, och lärdom ges direkt till den som har kunskapsluckor eller missförstånd med ett gott syfte att upplysa. Det bästa är att se styrkorna och bygga upp intresset ur dem. Hon kan bli genetikforskare om man bemöter henne rätt.
Han i Gävle har kanske inte heller lurat på någon falska uppgifter för att bli rik utan har för lite kunskap.
#27 Anette: Jag tycker ändå att ditt mejl var tydligt och objektivt. Ibland är det bättre att ställa rätt frågor än att kasta på folk det man tror är rätt svar.
Jag tycker din varförfrågan på slutet är viktig. Hurfrågor är också bra. Hur vet ni att det är en annan ras, och i så fall vilken underart? Hur tog ni hem dem från Thailand? Kan man para denna ras med mus musculus? Om man inte kan det: med vad utavlar man?
Dessa frågor får personen att tänka och reflektera, söka information och forska efter svar utan att känna sig ditsatt eller överkörd. De egna lärandet är mycket bättre. I sökandet kommer personen att finna och fylla luckor i kunskapen och rätta sig själv med en stor portion aha-upplevelser som stärker henne.
Jag är ingen expert. Rör inte det här sig om Himalayan, på tal om frågor och genetik?
För det första, detta är mus-ifokus och inte MIF. Jag vill inte att ni inarbetar en förkortning som kan missförstås av andra. På iFokus finns marsvin-ifokus, musik-ifokus, medialt-ifokus, misshandel-ifokus, mobbing-ifokus mm. Alla dessa kan ha förkortningen MIF… Värdar och Medarbetare har fått önskemål om att inte inarbeta förkortningar från ifokus-teamet.
För det andra kanske jag ska be om ursäkt om att jag betett mig som en besserwisser i tråden?
Jag tycker det är en av de roligaste och sötaste annonser jag någonsin sett på blocket. Jag tycker att texten är skriven så underbart, som min första spontana reaktion, jag tyckte det lät som en ren försäljningsannons. Sedan funderade jag inte mycket mer på det. Jag kanske tänkte en halv sekund om jag skulle kontakta människan, men insåg att migrän och brist på ork hindrade mig eftersom jag skulle behöva lägga ner stor vikt på att skriva på ett bra och icke stötande sätt.
Jag har kontaktat många människor som haft annonser på blocket, när jag kännt att det varit folk som älskar möss och sådana kan vi aldrig få för många av. Men den här gången orkade jag inte, tyvärr.
Jag hoppas jag inte uppfattas som hånfull, för det var jag inte. Annonsen lyste upp min tråkiga dag. Kan inte hjälpa att jag tycker att den är hemskt söt.
Aa, du har faktiskt rätt Lottiz.
Jag vet inte om alla kune allting om möss när dom var nybörjare. För exempel jag! Jag kunde inte så mycket om möss när jag var nybörjare, men med tiden lärde jag mig.
Happas att mössen hittar ett bra hem och tjejen ska vara musexpert i framtiden 
#33 jag syftar inte på vare sig dig eller Anette utan på alla omogna sarkastiska inlägg. Jag tycker också annonsen är söt och därför blir jag ledsen i magen av alla elakheter jag ser här, från unga medlemmar som dessutom inte har så många års erfarenheter själva.
MiF…ja, det var dumt. Och jag tror det är första gången jag förkortar på det sättet.
#35 Ok! 
Jag glömde berömma dig.
Jag är inne i en svår period med migrän och det verkar som om bara reptilhjärnan fungare på mig. Ber om ursäkt. Ibland glömmer jag hur lätt jag kan missförstås som arrogant, hånfull och elak när jag bara skrivit i all hast o inte alls lagt ner någon större möda på att uttrycka mig väl. Du har jätterätt med dina inlägg. Bra, Artlink! 

#33 Exakt vad jag skrev, småsöt.
min farmor sa alltid "Ful får man vara, men inte dum"
Jag är en mycket otålig person när det kommer till sånt här, och håller oftast käften stängd. Jag pratar heller aldrig med folk längre om sånna här saker för jag har redan fått bevisat för mig att vad jag än säger och hur jag än formulerar mig så kan jag inte påverka folk. Det är stört omöjligt.
Så ursäkta mig om jag låter otrevlig och förstör stämmningen, men det rinner över ibland för jag orkar inte hålla inne med ALLT jag känner hela tiden, och jag kan inte låtsas vara glad och trevlig när jag inte är det, inte ens i skrift där ingen ser mig.
Låter jag omogen? Fine, so be it.
#38 allt du säger påverkar
jag ser då aldrig några resultat av det
#40 att påverka är inte alltid positivt. Du påverkas också av allt du ser upplever och det som sägs till dig. Även om du inte reflekterar över det och även om du vägrar erkänna det. Inga revolutionerande förändringar eller glada skutt kanske, men att bara få in tankar i huvudet på människor skapar processer de inte är medvetna om, och det påverkar dem.
Vill man påverka människor positivt gäller det att själv ha en positiv attityd och ett gott syfte
#37 Ja, jag är så glad att du la upp länken. Jag kollar faktiskt inte så mkt på blocket just nu, fast det var en av mina fasta sidor förut.
#41 Jösses, vad du är klok. Nu blev jag mörkrädd… 
Ni som har kontaktat ägaren/säljaren hur går det?
Vill också sända er en positiv tanke, att ni lägger ner tid och energi på att maila med främlingar. Bra gjort av er.
#42 hon kommer ev till utställningen på söndag :)
Det är ju troligtvis någon som har sagt till henne att mössen är siamesiska sidenmöss från Thailand! På samma vis som att någon har sålt ett par grekiska takråttor.
Hon har ju faktiskt rätt i att det inte är så många som har såna möss också, även om det är en variant som de flesta känner igen.
Sidenmöss låter jättemysigt :)
//frida
Hon berättade før mig att det var en zooaffär i Gävle som hadde sålt møssen till henne- Och det var DER dom hadde sagt att det var Siamesiska siden møss. Tjejen verkade vara uppriktig och jag tror inte alls att hon provade å lura nån. Det är zooaffären som borde få en läxa…ibland tror folk blindt på människor som jobbar på såna ställer. Man vill ju gärna tro att dom KAN vad dom säljer. Så är inte alls tilfället. Många vet lite, eller ännu mindre om djuren dom säljer tyvärr. Och visst funkade det bra med siamesiska siden møss?:/
Tycker hur som helst att det var fina möss även om det "bara" var vanliga tammöss.
Hade inte tackat nej till en sådan.
Jag mailade också tjejen några timmar efter Ajanki och jag fick exakt samma svar idag! Hon värker vara säker på att hon har "siamesiska……möss".
Jag jag svarade på hennes mail så här typ "Jajaja, det finns faktiskt 5-6 musarter som man kan ha som husdjur, men däremot finns det super många färger och teckningar. Du blev lurad!
Du är varmt välkomen till www.mus.ifokus.se. Där kan du läsa om möss och vara med i diskussioner".
Men jag kan också säga att hennes möss är jätte fina! Själv vill jag ha några satin.
#47 Hoppas hon inte kommer hit och blir ledsen över den här tråden.
Nää, inte jag heller
Jag får nog maila lite till henne också, hon verkar ju bra på att svara. Jag vet inte hur många gånger jag mailat till annonsörer på blocket och inte fått något svar. Fast på repti.net brukar en del skriva i sina annonser "jag önskar ej brevvänner"… hehe
Hej jag heter Ewa och det är jag som har lagt ut annonsen om siam mössen.
det är ganska skrattretande att läsa vad alla har skrivit om min annons,
rent ut sagt löjligt.
Den 6e juni har swemus musutställning i Gävle och jag kommer vara där med mina siam möss så ni alla som pratar en massa skit här är välkommna att komma och kolla då.
tack för mig
jag pratar inte skit om dina möss iallafall, men jag håller med de andra det är satin och siameser har siameser själv och några satiner i en annan färg
de är ändå riktigt fina enligt mig
välkommen till mus ifokus
Precis! Ingen snackade skit om dina möss! Tvärtom, alla tycker att dom är underbara.
Ber om ursäkt om vi sårad, men inse att det är satin o inte siamesiska möss
#52 Håller med Ivanhoe, har själv både siames och satiner. Det är jättefina möss du har där och jag tycker att det är tråkigt att du har blivit lurad så som du har. Men det är ju bra att du har hittat hit så du kan lära dig mer om dina tammöss, saker som dessutom stämmer!
Jag har lärt mig jättemycket av alla erfarna snälla personer på det här forumet och jag hoppas att du också får ta del av det.
Min sambo ville jättegärna ha en av dina möss men tyvärr så bor vi ganska långt bort.
Bifogar en bild på min sambos siameshona:
jag har sökt över hela internet om siam möss och jag kan ärligt säga att jag inte har hittat nån info alls om dom. jag har även sökt på satin som ni påstår mina möss är och heller inte hittat nån som ser ut som mina.
Men att bli uthängd och utskrattad som man blivit här på iFocu är bland det vidrigaste jag varit med om.
Artlink har ialla fall varit en vänlig själ och det tackar jag för. Men vilka vidriga och elaka människor det finns i dessa kretsar det är helt ofattbart…
#55 Tror inte att du behöver ta illa vid dig alls, många trodde ju att det var ett försäljningsknep och att du var ute efter att lura folk, vilket du uppenbarligen INTE är. Alla ser ju att det sjävklart rör sig om att du har blivit lurad, villket händer ofattbart ofta… Tyvärr. 
Du får inte säga att vi är elaka. Det finns icke eleka personer här på mus.ifokus.
Jag ställde några pinsamma frågor och alla som svarade, svarade sällt osv.
Musmänniskor är supersnälla 
Håller med om att allt som skrivits i den här tråden inte har varit helt juste. Tycker att det är synd om du Thowas/Ewa får en dålig uppfattning om forumet (vilket dock är förståeligt om man bara ser till denna tråden) men jag lovar att du är varmt välkommen. 
Här Ewa, bara för dig letade jag efter en sån tråd, jag letade och letade och tråden fanns på vänstra sidan! (blir lite trög på natten)
Här finns bilder på satin möss.
http://mus.ifokus.se/discussions/4d713850b9cb4622210504fd-bildtrad-satin
#18 I februari fick min mus ungar och en av dom vad "guld". Hade du en sån? Jag skickar en bild på honom!
Observera dock att de mössen i tråden som samsonmaster14 länkade är engelsktypade och dina ser ut att vara ganska så svensktypade, de ser alltså inte likadana ut i "formen" men de är samma art, olikheterna beror på aveln. 
Jag heter Dominik. Men ungarna föddes i februari och det var litet misstag för att jag ville inte ha ungar men hanen och honan bodde tillsammans och så blev det :)
Men nu ska jag inte stöa tråden.
#62 Syftade på mössen i tråden, inte ungarna. :)
Vet ej varför texten blev så här stor och fet, har ej valt fetstil och det går ej att ändra.
Hehe okej. Som sagt blir jag lite trögfattande på natten
.
Men asså, jag måste lära mig om sana här saker!
#64 Det måste jag också, är ju nybörjare jag med.
Fast jag har ju pysslat med smådjur hela livet så jag har ju annan kunskap som jag kan använda även inom musvärlden. Har lärt mig massooooorrr på det här forumet, är så himla glad att jag hittade hit!
#51 Hej Ewa! Så bra att du har hittat hit även om jag förstår att du inte gillar tråden. det gör inte jag heller som du har märkt…men Musifokus är inget dåligt forum. vet inte vad som hände här *suck*!
5 juni är utställningen
tänkte så du inte missar den. den heter natinonaldagsutställningen men ligger ändå på söndag för att folk som reser ska kunna komma hem i lugn och ro på måndagen.
Jag tror det kan röra sig om en rövirring om art kontra ras. Inom tex kanin. katt, hund osv talar man om olika raser vid utseendeolikheter vilket vi inte gör inom mössen. Vi har bara en standard och det är den vi ska luta oss mot. Möss som avviker från standarden är inte "ren avlade", förstå mig rätt, ur utställningssynpunkt i standardbedömning. Det finns oerhört många utseenden på både satin och pointer (de mörka sotningarna), men om man ska tala om rätt och fel så är det den som standarden beskriver som är rätt (åter igen ut utställningssynpunkt).
Jag är inte ens säker på att det är siamese utan ev himalaya. Genotypen för dem båda är ganska lika c(h) c(h) är siamese och c(h) c är himalaya. Vare sig Siamese eller Himalaya är speciellt vanliga i sverige och vi har inte godkänd uppfödare som fokuserar enbart på dessa två varianter.
-L
Jag antar att jag är en av dom som kommit med korkade komentarer i den här tråden - för det ber jag om ursäkt till dig Ewa.
Men jag trodde, som nämt högre upp, att det var ett försäljningstrick från din sida.
I alla fall, jag hoppas du stannar här på Mus.if, för det är ett jättebra forum för dom som vill lära sig mer eller bara snacka möss 
Jag tar mig också friheten att länka till Ajankis blogg, där hon har bilder på en snygg Engelsktypad satin siamese hane som heter Morakullan´s Kvantilmus (uppfödare Grodan), han är också pappa till mina två siamesetjejer.
Snyft
Precis det som inte fick hända, hände. (Det som hände, kortfattat, är alltså att annonsören blir stött och besviken på oss. Mus-ifokus får dåligt rykte och en människa känner sig orättvist behandlad. )
Ewa: Jag ber om ursäkt att detta inträffade.
Till framtiden, vad ska vi lära oss av detta?

Jag tycker i och för sig att det är orättvist åt andra hållet.
Jag lägger in en annons, skriver att jag tycker den är söt och blir dragen över samma kam och kallad elak m.m.
Då kan väl lika väl jag gå och sura i mitt hörn som ägaren till mössen.
Det finns folk som lägger ut annonser på angora-hamstrar för de fått lära sig att de är det. Påpekar man det och säger att det inte finns någonting sådant utan det är vanliga långhår så brukar man få ett tack, vad bra att du sa det tillbaka.
Att lägga sig på mage och sparka med benen och hävda att man själv har rätt och alla andra har fel, inklusiva uppfödare brukar nog faktiskt inte hända.
Ja! Exakt Ulrika. Det var bara några stycken som trodde att Ewa vill lura folk, men det vill hon inte alls. Alla tycker att hennes möss är underbara.
Om jag hade bott i Stockholm, skulle jag kanske köpa en sån satin, (man kan jo aldrig ha för lite möss). Så Ewa kan inte bli sur på oss och inte heller säga att vi är elaka, för det är vi jo inte.
Ewa du borde verkligen lyssna på personer som Lottis, Grdan och Ajanki, dom vet jo vad dom snackar om.
Höhö Jag skrev ett ganska drygt inlägg. Men jag trodde som andra att det var ett försäljningsknep, och jag hatar sånt inom djurvärlden.
Men sorry :)
Jag har då ännu en gång fått lära mig att vakta min tunga. Samt att om någon skriver ett negativt inlägg i början på en tråd, så kan följande inlägg färgas av det. Jag ska försöka, med mitt urusla minne, att komma ihåg detta till nästa gång. Mitt inlägg var inte det hemskaste, men inte var det bra heller.
Att inläggen blir lite hårda ibland är väl en sak, men jag hade ju inte tyckt att det var speciellt roligt om folk hånade mig pga okunskap eller misstag. "Skratta och peka"-fasoner är inte trevligare på nätet än vad de är ute i verkliga livet.
En tumregel för mus.ifokus skulle ju kunna vara att inte skriva värre saker än vad man tror att vederbörande klarar av att läsa utan att ta illa upp!
//frida
Hej!
Jag blev faktiskt ganska förvånad då min flickvän (Ewa) visade mig den här tråden.
Vi hade redan fått ett par mail som var mindre än roliga att läsa och även några som faktiskt var roliga att läsa.
Dom mindre roliga mailen var besseswiser typen, eller rena påhopp om hur fel vi hade och hur dumma vi var och att anonnsen var rena rama lurendrejeriet.
Dom roliga har handlat om att det faktiskt har varit människor som har varit nyfikna på vad det är för typ av mus vi har, för chansen finns, att det vi har faktiskt är något nytt.
Det var väl ganska lätt att "ruska" av sig dom negativa mailen vi hade fått…
Tills man blev visad den här tråden, där påhoppen fortsätter och våran annons hånas, vi hånas.
Men nog om det.
Silke och satin… Vad är det egentligen?
Silke är tunna tunna trådar, som oftast används till att göra tyg av, väldigt slätt och glansigt.
Satin däremot vävs ihop väldigt tätt och får också en hög glansighet.
Men vad har detta med allas våra möss att göra?
För det är väl inte tygmöss vi har? 
Nä.
Troligen så har mössen fått heta detta när dom har fått en speciellt glansig päls.
Dom "siden" möss vi har är importerade och det kan finnas en möjlighet att något har blivit fel vid översättningen av deras namn, utseendemässigt så är siden och satin ganska lika varandra.
Det som kan vara svårt att avgöra tycker jag är likheten eller skillnaderna på satinmöss jämförande med våra "sidenmöss".
#54 är ganska lik, men, ändå inte.
Jag har försökt ta bilder på våra möss men digitalkameran är gammal och mössen är snabba så man hinner liksom inte med att få bilder som blir bra och visar musen som den ser ut.
Ni som har satiner skiljer sig svansar åt mellan hannar och honor på något vis?
Det kan mycket väl vara så att våra möss är satin och inte siden.
Men vi har varit i kontakt med säljaren på söders zoo ganska mycket sedan allt det här startade.
Han säger fortfarande att dom är siam siden möss.
Länk till deras blogg när dom fick in dessa möss : http://soderszoo.wordpress.com/page/3/
Tillägg: Ni får bläddra till 21:a feb.
Jag tackar er som faktiskt har tålamod med att vänta på hur detta kommer sluta och att ni inte har bestämt er från början.
Mvh
Thomas
de är fina och jag säger nu att det är säljaren som lurat er, det kan vara översättningsfel
satin det är den extra glansiga pälsen, trodde från början att det varit att det blivit någon miss typ att det blivit fel med färgerna etc
endel är tyvärr sådana som bestämt sig från första början, jag är sådansom tror bara men innan jag bestämt mig så vill jag höra motpartens sida
som du ser i inlägg 4 så skrev jag så här
kanske några som inte är insatta i den svenska musfärgerna tror jag
de kanske kallades för siden möss där de importerades från, i sverige kallas dem för satin
Jo dom är jättefina :-) Men ändå inte dom finaste vi har tycker jag.
Ja det är just det med översättningen som kan vara kruxet.
Eller så är faktiskt något som skiljer dom åt som gör att dom kallas för siden istället för satin, för om jag har förstått det hela rätt så används begreppet satin ganska internationellt när det gäller just den typen av möss "Fancy Mice"?
Om allt fungerar som det ska så kommer vi att vara på utställningen den 5:e och förhoppningsvis så vet vi också lite mer om dessa möss till dess.
//Thomas
jag vet inte hur det är, synd att jag inte kan vara med på utställningen det är för långt för mig att ta mig upp dit
hur det än är med namnet så är det viktigaste att de är fina och är friska anser jag
hade önkat att köpa någon av dem men det är 2 fel
1 för långt bort
2 mina andra möss måste dö ut först då jag har något virus här hemma som jag inte får bort, får börja om på noll igen när mina sötnosar har dött ut
Usch, det lät inte trevligt alls, hoppas att det löser sig med den biten, ingen anning om vad det är för virus?
Men jag förstår inte, ni tror fortfarande att det är siamesiska sidenmöss ni har? Det är det definitivt inte.
Köper dock gärna en av honorna, de var fina, om någon kring Stockholm som ska till Gävle-utställningen kan hålla dem åt mig till 11 juni och kan lämna över den åt mig på tågstationen (måste mötas vid tåget då jag ska vidare mot Luleå). Sedan kommer jag para den med en av mina hanar (när hon har åldern inne). Blir det ingen/en steril avkomma så har ni rätt och då ber jag så hemskt mycket om ursäkt, men annars får ni acceptera att ni har fel.

Inte för att tala illa om Söders zoo, men de har inte världens största koll på möss. Visst kan en kund ha lurat i dem något. Har tidigare sett butiker i Gävle där de sålt nakenråttor som ska vara allergifria, dvs man ska tåla dem då de är pälslösa. Men det är inte pälsen på råtta som nhar arregenerna, utan urinet.
Jag är ganska övertygad om att era möss är tammus, dvsa mus musculus, om de sedan är vanloiga satiner eller har ett annat hårlag, ska bli intressant att se. Jag tycker att det ska bli trevligt att träffa er, och se era möss, hur som helst.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Våra tammöss är domesticerade husmöss, och husmössen har troligtvis vandrat hit från Asien en gång i tiden. Kina är det första landet som har dokumenterat att de höll möss som husdjur, och det är under kontrollerad avel där som alla möjliga mysiga färger har dykt upp. Även om era möss kommer från Thailand så är det troligtvis samma art som vi har här i Sverige.
Den karakteristiska bruna nosen, öronen, tassarna och svansen på siameser både bland t.ex. katter, kaniner, marsvin, råttor och möss beror på en viss genmutation som fungerar på samma sätt för alla dessa arter. Även om siamesekatten är att betrakta som en egen ras, så är själva färgen något som går att avla fram i andra katter. Så är det även för möss! Alla möss.
Satin är en genmutation som ger extra glansig päls, och på möss vita tänder :) Möss som inte är satin har gula tänder. Hur glansig pälsen blir beror på hur mycket man har avlat på glans, så alla satinmöss ser inte likadana ut av den anledningen. Sedan blir effekten väldigt olika på olika möss. Satin finns också på bland annat marsvin och hamster, och därför kan man se det som någon sorts standardbenämning för den extra glansiga och lena pälsen.
//frida
#78 vet inte alls, har pratat med veterinären men han vet inte heller
något är det iallafall och det är inne hos honorna men har märkt att hanflocken också har lite av det

Det är ju tyvärr så att zoo-affärer döper djur till vad som "låter bra".
Som t.ex då angora-hamstrar som jag nämnde tidigare. Låter mysigt, lurvigt och trevligt. Inte alls lika kul som vad det egentligen är. Hamstrar av hårlaget långhår.
Satin-möss finns det ju väldigt många av, har själv haft flera stycken. Varför inte då hitta på ett nytt namn som låter lite "mer speciellt" för att få kunder.
Det är ju trots allt det zoo-affärer är gjorda för. Sälja varor!
Bör tilläggas att de enligt lag ska kunna ge er rätt artnamn och info om djuret. De kan alltså bli av med djurtillståndet om de gör så som de gör.
Jag hade utan tvekan anmält till länsstyrelsen.
Kag fick så hämskt ont i nacken så jag kanappt läsa tråden, men det är alltid coolt att läsa vad andra skriver 
#83 Du? På värnhems djuraffär i malmö finns det "angora-hmstrar". När jag handlade musmat i förra måndags kollade jag också på fåglar ocg gnagare och så en långhåriga guldhamstrar och det ståd "Angora-Guldhamster 200kr", hehehe när jag såg det så tänkte jag bara "wtf? okej?!". Och för resten, vem skulle ge 200 spän för en vanlig guldhamster om man kan få samma hamster från en annan zooaffär för 80kr.
Jag har haft många guldhamstrar så jag vet en hel del om dem.
Det är bara så orättvist med djuraffärer som lurar folk! Hatar såna människor!
Tror ingenting egentligen.
Men jag vet inte heller säkert, som jag har skrivit.
Jo det är nog Mus musculus, dom flesta husmöss är det 
Det ska bli roligt att få se en musutställning, har varit på många för hundar men aldrig för möss någon gång.
Som sagt, husmusen finns i stort sett över hela världen, om man bortser från arktis och liknande iskalla platser.
Dom är extremt duktiga på att anpassa sig till sin miljö, men miljön gör också att musen kan se annorlunda från plats till plats, därav många olika typer av samma art.
Inavel säkerställer många gånger en fortsatt linje, typ satin eller velvet eller en färg.
Synd då man blir drabbad av något sådant speciellt om man har fina djur :-)
Jo det händer nog att många djur affärer gör sådant för att få sälja lite mer.
Vet inte hur det är med söders zoo om dom hör till en av dom affärerna.
Det kan bero på felinformation eller okunskap många gånger av vad som säljs.
//Thomas
Har lite mer information…
Det finns tydligen papper på mössen.
Förhoppningsvist så kommer dom att förklara en del och reda ut vad som är vad så att det inte blir mer "strul" :D
//Thomas
Om det ska gå bra så ska köpa en satin snart 
När hon kommer hem så fotar jag henne direkt.
Hur går det med dom där papprena? ;P
Här är en tråd med bilder på mus musculus, siameser i alla hårlag =)
http://mus.ifokus.se/discussions/4d7178c2b9cb4622270857d1-siameser
Går nog bra tror jag.
Eftersom att mössen är importerade så kommer också papperna från samma ställe som mössen.
Tror knappast dom hinner dyka upp dagarna efter jag skrev inlägget. 
#92 Jätte, jättefin!
DU? Den där vill jag ha >.< Synd att transportmöjlighet till skåne inte finns? (A)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
nu har vi lagt in en massa bilder på våra siam möss för den som vill kolla.
gå in på fotoalbum här på min sida
Hur går det med dom där papprena?
Jag ville köpa en siatin siemes men min mamma blev alergisk mot möss :( tyvärr, jag får inte köpa fler pälsdjur, men nakenmöss går nog bra.

#96 Allergi har inte alltid med pälsen att göra, nakendjur kan vara minst lika allergiframkallande.
Jag vill också veta om ni hittat papprena? Är så nyfiken =)
#97 Hon har allergi mot päls, men jag fick behålla mina möss
Men jag tror inte på va experter säger LOL, jag har astma och allergi mot päls och urinlukten BULLSHIT! Jag är frisk, har aldrig varit sjuk och kan springa hur långt som helst, så läkare vet inte riktigt vad dom säger.
#98 Yeach, bara hoppas att dom gjorde det. Annars hade vi rätt :()
Jättedumt att putta upp den här tråden, jag vet. Det är en lite småjobbig tråd… Men… jag är så nyfiken.
Fick ni någonsin några papper på mössen från Söders zoo?
jag har tjatat om papperna under sommaren, men sa att killen var på semester. har mailat dom nu igen för att se om det finns några. Lika nyfikna vi

Nu var det ju inte säljarens fel utan zoo:et. Tycker det är fult att man får luras sådär
. Man tycker ju att man ska kunna lite på de djuraffärer som säljer djur, att de vet något om dem.Har sett "Takråttor" på en djuraffär och undrade vad det var för oseriöst.
Man blir inte förvånad, inom katter där jag håller till också finns det massor med lurendrejeri. Om katten är långhårig så är det automatiskt en skogkatt.(för det finns ju inte vanliga långhåriga huskatter??!) Har den ingen svans,manx (vilket är en extremt ovanlig ras i sverige.Finns nog ca 20st så risken att den skulle vara en sådan är ju inte ens trolig). Har den flera tår så är det en skeppskatt,men det är ju en missbildning bara.
Men folk hittar på en massa raser för at få sålt dem dyrare, självklart gäller det alla djur, men många gånger handlar det om okunskap.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#102 Samma fenomen finns inom kaninvärlden, finns många kaniner som säljs som "Löwenkanin/teddylöwen" men det är egentligen bara korsningar med lejonhuvad kanin i (ordet "löwen" kommer från tyskland för där heter lejonhuvad kanin just löwen).
Så är det många som säljs som "teddyvädur" som egentligen är en lejonhuvad dvärgvädur utan papper, teddyvädurar är en helt annan sak, de är långhåriga över heeela kroppen, inte bara runt huvudet.

#103 det är det som är så dumt, hade jag velat ha en lejonhuvad kanin så hade jag ju köpt en sådan om det stod att det var det , jag vet ingenting om just dem så jag litar ju på de som säljer. Sedan att de hittar på olika raser är ju riktigt dumt
Min kompis köpte för inte så länge sedan en norsk skogkatt som var renrasig fast utan stamtavla sade de. de betalade flera tusen. När jag sedan såg katten såg jag att den inte alls såg ut som en skogis överhuvudtaget, den var långhårig men det var allt.De blev grundlurade, visst katten är ju mysig men de ville ju ha en skogis och var glada att de kommit över en som var billigare men i slutändan fick de ju inget av det som de betalade för. Fattar inte att folk kan få göra så och komma undan med det också.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag vill helst inte låta taskig, men när jag t.ex orkar inte skriva nån artikel eller text så brukar jag hitta på olika orsäkt som min lärare går på, t.ex "jag fick virus i datorn och allting har raderats", "mina råttor har rivit sönder uppsatsen", "min mamma har den i sin väska", "datakillen är på semester och alla mina datorer är ur funktionen så jag kan inte göra uppgiften". Så jag tror att säljaren lurar dig också :P
btw så kollade jag genom hela google och frågade folk från olika länder (tyskland, polen, usa o holland) om siamesiska sidenmöss, och INGEN visste vad det är. Så sluta hoppas på att det är asiatiska möss. Det är satin siamese !
Så… Hur går det med stamtavlorna ?
Har precis sett denna tråden och tassmärker för en förhoppad fortsättning 
Gammal tråd men de klart de här är vanliga tammöss :P
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Hahaha :D Jag var jo alltid bra på att finna gamla trådar ;)
#109 Det vet vi alla, men man blir ändå så sjukt intresserad av det haha :D
Gammal tråd som är intressant att läsa. Och annonsen ÄR så söt! ❤️ (inget elakt menat, den ÄR söt. Punkt!)