Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 680 ggr
MsSallylover
0

Erfarenheter grupp honor

Hej! Skulle vela höra lite erfarenheter av er som vet. Vilka konstellationer har ni upplevt funkar bäst i en grupp med honor, dvs hur många? Jag har haft en liten grupp på tre tjejer, två systrar och en annan ungefär lika gamla. Fick tyvärr idag ta bort den andra så har systrarna kvar. Jag skulle dock gärna fylla på flocken igen, känns så tomt med bara två. Tror ni det är en bra idé? Och hur gör man på bästa sätt en ihopsättning? Har erfarenhet av kanin och marsvin på den punkten men är ju lite annorlunda med mössen😜 Tacksam för alla svar och input!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

MsSallylover
0

Och kan man ha engelsktypade ihop med vanliga möss? Mina tjejer är engelsktypade, men känns svårt att få tag på.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Novachan
0

Det spelar ingen roll vilken typ de är, så länge som alla är tammöss 😉

Det beror lite på vad du tänker/menar med bäst. Om du tänker för att de inte ska bråka så spelar antal vs burstorlek roll, liksom vad och hur mycket inredning osv. roll, inte bara antalet möss.

Mina största grupper har än så länge bara varit 4 honor i, har även fast dem i grupper av 3 och 2.

Du kan alltid försöka utöka antalet honor i gruppen, sägs vara lättare med ungar om jag inte minns fel men är inte omöjligt med äldre heller. Finns flera metoder man kan använda vid ihopsättning. Vanligast tror jag är tråklåde-metoden.

Persilade
1

Tråklådan använder jag, haha, kanske taskigt, men det går fort och är jädrans effektivt. Har funkat varje gång med olika åldrar.

Storleken på flocken styrs ju förstås av hur mycket utrymme du har i buren, men jag har honor med 2- 4 i en flock till 7 i en annan. Jag tycker flockar med fler honor än två har sina fördelar. Då de blir mer dynamiska och mössen kan umgås på olika sätt. Exempelvis så har jag en flock med 5 töser där de äldre damerna har gott inflytande på de yngre genom att visa ungdomarna att människor inte är något att vara rädd för. De äldre sover ihop och de yngre busar mer, de yngre håller även igång damerna också. 😍 jag har inte än sett någon nackdel med att ha fler än 2 i en flock 🙂