Skillnad mellan himalaya och siames
Jag har nu suttit och läst och tittat men är lite osäker på skillnaden på dessa färger.
För som jag uppfattat det - rätta mig mer än gärna! Så är dom båda ljusa med mask.
Är skillnaden så att en siames kan vara mörkare i sin kroppsfärg, typ mörk beige, beige
(ursäkta om jag säger fel färgbeteckning - pratar nu mera om hur jag ser färgen så att jag inte missförstår
) Och att en himalaya är helst så vit som möjligt i sin kroppsfärg.
Finns det några andra skillnader ang teckning - ögon färg m.m..
Skicka gärna in bilder så att jag verkligen ser skillnaden.
Albino- och siamesegenen sitter på samma locus. Två albinogener ger albino, två siamesegener ger siamese och en gen av varje ger himalayan.
För råttor gäller att himalayan har röda ögon som albino, vit grundfärg och ljusare/mindre pointer än siamese (som har mörkröda ögon och benvit grundfärg). Detta skiljer sig mellan olika "bra" individer och givetvis mellan könen också. Hanar är i regel mörkare.
Jag skulle gissa att ungefär samma gäller för möss..
//frida

Så om man inte vet hur föräldrarna ser ut kan man inte säga om det är en siames eller himalaya??
Himalaya ska vara så vit så möjligt på kroppen.
smurfan_13: jo det syns på färgen.
//frida
fast på möss kan man inte riktigt se skillnaden på ögonen som på råttor (siamesrättor har rödvinsfärgade ögon med en blå ring runt medan himalaya har rosaröda ögon).
Himalaya har en vit kropp med små markeringar och ingen skuggning på ryggen medan siames har en beige kropp med större pointer (markeringarna på tassar, nos, öron och svans) och mörk skuggning på ryggen.

Alla musar som ser ut som himalaya, är inte genetiskt himalaya. Musen kan vinna utställninar som en himalaya och ha siamese genotyp (chocolate point).
Musen kan också ha himalayan genotyp och ha pink eyed white fenotyp, om den också har p/p.

Tackar för alla svar - nu ska jag försöka sammafatta och se om jag förstått lite.
Och nu när jag är mer än väldigt dålig på vad man kallar vad inom färger o gentik (förkortningar osv) så tar jag det på "min nivå" *ler*
Men man kan säga att om man parar en albino med en albino får man bara albino
Samma sak med siamer.
Men om man tar en himalaya o parar med en himalaya så skulle man kunna på både "rena" albino och siames samt himalaya?
Parar man en albino o en himalaya så kan man få albino o himalaya.
en siames med en himalaya så är det siames o himalaya?
Och att en siames kan även se ut som en himalaya men inte vara det genetiskt - men inte tvärt om?
Och rent synmässigt - om man bortser från gener och annat… om man bara tittar på djuren rakt upp o ner o ska säga vilken färg dom har för ögat - så är en siames mörkare i sin kroppsfärg en en himalaya?
Har jag förstått då eller 
Ska helt klart börja lära mig förkortningar o annat *ler* så jag hänger med bättre….
Som tex geno- o fenotyp har jag missförstått helt fel om jag tror att det är dominant o recesivt eller är det något helt annat?
Men när man kommer in på sidor som förklarar så känns det så mycket man får inte något riktigt grepp om vad som är vad…. *ler* eller jag får inte….
#8. Här hoppar en annan "nybörjare" in och säger att du uppfattat rätt. (nybörjare = rätta mig om jag har fel, så nu är vi två).
Dominant och recessivt heter just så, dominant och recessivt.
Fenotyp är hur typen ser ut. En svart ser ju svart ut, och har alltså en svart fenotyp. Vad den har för genotyp kan du bara veta om du vet härstamningens färger och/eller vad den får för färg på ungarna med olika pappa-kombinationer.
Genotyp är hur typen ser ut genetiskt, dvs, det kan du inte alltid se med blotta ögat, det ligger dolt i de recessiva anlagen hos musen.
T.ex. kan en svart mus som genotyp bära ett albinoanlag, och tillsammans med en annan mus med ett albinoanlag (även en annan svart fenotyp) ge en albinounge.
Min svarta tan Diabella t.ex. fick en albinounge, och därmed vet jag att hennes genotyp ser ut Cc, där stora C är dominant och ger "fullt färgad/Colour och lilla c är den recessiva albinogenen som "bara ligger där" utan att synas, men kan föras vidare till avkomman.
Stämmer.
Albino har inget med djurets färg att göra. Det är en gen som i dubbel upplaga "kamouflerar" den egentliga färgen.
#8 Precis så blir det när man korsar de olika!
//frida

amaira jag tackar för din förklaring till genotyp o fenotyp. Se vad jag lär mig hela tiden*ler*
Och jag nybörjare är precis det som du beskriver det som *ler*
Digitalis det där förstog jag inte helt o hållet… men som jag uppfattade det så kan en albino som då har dubbel upplaga av genen ha vilken färg som helst?
Då kommer följdfråga - hur många gener kan dom ha?
Dom - liksom vi - har mängder med gener (flåt, det vet du ju
) men inom färggenetiken är det "bara" ett visst antal av dem som hålls reda på. De finns där hela tiden, allihopa, men man skriver bara ut dem som påverkar just den musen man tittar på.
Jag rekommenderar Eva Johanssons olika häften om färgavel på möss och smådjur, denna till exempel:
http://goto.glocalnet.net/matsvin/pdf/asgene.pdf
Lite snabbt förklarat. De gener man mest talar om är AA BB CC DD PP. Musen har dem alltså i dubbelt antal, en från mamma och en från pappan.
För att fortsätta behövs en liten (förenklad) ordlista:
Kromosom = `tråden´ där generna sitter.
Gen = arvsanlag.
Locus = den särskilda plats på kromosomen som en viss gen alltid har.
Mutation = En förändring (ett fel uppstår) i en gen, och förändrar den så den får (/ger musen) andra egenskaper.
Allel = De olika generna som finns till ett visst lokus. T.ex. är c^ch (chinchillagenen som ger himalya och siames), och c (albinogenen) alleler till C. = De kan bara finnas på C-lokuset.
Och på ett locus kan bara finnas 2 gener samtidigt, ett från mamman och ett från pappan.
Den dominanta genen är den som visar sig hos musen. Dominanta anlag skrivs alltid med stor bokstav. Den recessiva genen skrivs alltid med liten bokstav. Om ingen dominant gen finns = 2 recessiva gener syns den recessiva färgen. Till exempel behöver en albinomus ha två små c för att vara albino.
En del gener är inte helt dominanta eller recessiva, utan samverkar, som t.ex. chinchillagenen som ger siames eller himalya, osv.
De vanligaste färggenerna inom sällskaps-musaveln är
AA BB CC DD och PP. Det är ursprungsgenerna hos en omuterad viltfärgad mus.
AA ger agouti/viltfärg. (de andra bokstäverna "stöder" detta, så länge de inte förändrats genom mutation)
aa ger en svart mus
a^t (lilla a med ett upphöjt t, går inte att skriva på datorn)= tan.
bb = brun/choklad
cc = albino. Som stort C står C för "colour" och ger full pigmentering åt alla hårstrån, utifrån vad de andra generna bestämmer. Lilla c har stoppat all pigmentering, både till hårstråna och ögonen, så pälsen blir vit och ögonen röda beroende på att blodkärlen lyser igenom.
dd = blå
pp = är en gen som ger röda ögon, utan att djuret behöver vara albino, dvs ha cc i sina gener.
Sedan kan dessa "bokstäver" givetvis kombineras på olika vis (men alltid bara två av varje!!), och så finns det flera alleler än de jag tagit upp (som ger ännu andra färger), och så finns det dessutom andra faktorer som bestämmer intensiteten och nyanseringarna av färgerna.
I grunden har musen endast två färger, svart och gul. Vit är ju ingen färg, utan en färgbrist.
Ingen som har rättat mig än? "Experterna" firar nog helg… Jag skrev fel när jag skrev att chinchillagenen ger siames och himalaya eftersom det är himalya som ger dessa två: c^h.

amaira tack för ditt långa inlägg, jätte intressant och se till och med jag förstog vad jag läste. Och tack för att du höll det en lagom basnivå för mig som nu inte kan ett dugg.
Och tack för länken har varit på hennes sida men inte hittat den länken. Men försvarar mig med att oj så mycket det fanns att både läsa o titta på där.
Men helt klart så kommer jag att beställa den o kanske något annat av hennes häften, fanns mycket mycket där som var intressant.