Annons:
Etiketter7-genetik-färger-hårlag-teckningarartiklar
Läst 8120 ggr
amaira
2008-01-08 12:55

amairas genetikskola, del 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Del 4 i amairas genetikserie. Agoutin, viltfärgen.

Bokstäverna jag berör i denna serie, är A, B, C, D, P, vilket också är de gener som ger färgerna på päls och ögon hos våra möss här i Sverige.

 AA BB CC DD PP ger en agouti. Ingen av generna är muterade/förändrade, detta är ursprungsfärgen, den vilda husmusens Mus Musculus färg, viltfärgen.

Pälsstudie av agoutifärg hos vild husmus, Mus Musculus.

Kombinationen av generna A B C D P (och E, som jag inte nämner här) styr alla de olika detaljer som krävs för att producera agoutins pälstickning med olika zonindelning av varje enskilt hårstrå, allmän produktion av de två pigment som möss har, strukturen på pigmenten, och även pigment till ögonen.

Kort sagt, varje gen har sin egen uppgift, och tillsammans skapar de en helhet.

Om en av generna muterat (förändrats, se genskolan nr 2) kommer den att sköta sina uppgifter på ett lite annorlunda vis, och helheten kommer att förändras: Det blir en annan färg på musen.

Det finns gott om mutationer hos möss. Möss har ju "odlats" i så stora mängder, både av hobbyuppfödare och i laboratorier. Så även om naturliga mutationer är en ovanlig företeelse, har de förekommit relativt ofta på grund av det stora underlaget individet.

Dessa mutationer, om de varit tilldragande och livsfungerande, har dessutom snappats upp och fortsatts avla på.

Därför finns det faktiskt inget annat djurslag som har en så rik variation av färger och teckningar.

Men det viktiga i sammanhanget, är att oavsett hur många mutationer det finns på en enskild gen, kan varje mus endast bära på två stycken av dem; en från mamman och en från pappan.

Så, om man är ute efter en speciell färg, måste man antingen skaffa sig just den färgen, eller skaffa avelsdjur som man vet bär på just den färgen.

Två AA-möss som är agouti (och alltså även har BB CC DD PP) kan aldrig få en svart unge! Inte heller en tanfärgad unge, oavsett hur många gånger man parar dem och dess avkomma med likadana möss.

Två Aa-möss däremot - som likaledes är agouti (lägg till samma gener som i parantesen ovan) och ser precis likadana ut som AA-agoutin, där kommer det garanterat att finnas svarta ungar bland avkomman (förr eller senare, slumpen avgör).

Har musen istället A-generna A samt a(t) är det en agouti/tan.

Nu har vi tre varianter av A. Lägg till genen A(y) som är röd, så har vi fyra. Men varje mus kan enbart ha två, en från mamman och en från pappan, även fast urvalet är mycket större än så.

Alla dessa olika varianter av en och samma gen, kallas för alleler. Och varje allel kan endast finnas på sin egen bokstavs-plats/lokus.

A-allelerna kan bara finnas på A-lokus, osv. Det vill säga, ett A kan inte ta plats istället för ett B eller C, eller någon annan bokstav. Ett litet a kan aldrig bytas ut mot ett litet b, och så vidare.

Viktiga ord att känna till, är alltså:

  • Mutation. Ett genfel som blir när generna ska överföras från föräldradjur till avkomma, och som sedan förändrar hur generna uttrycker sig (se artikel nr 2)
  • Lokus. Den plats/"lokal" där varje enskilt gen-komplex kan finnas.
  • Alleler. De olika gen-komplexen. Ex: A, a, a(t), A(y) är alla alleler på A-lokuset.

även

  • Dominant (anlag). Det räcker med en enda gen för att färgen ska synas på musen.
  • Recessivt (anlag). Det behövs två likadana gener för att färgen ska synas. Tillsammans med en dominant gen, så gömmer den recessiva färgen sig. Musen blir "anlagsbärare", den har färggenen, men det syns inte på musen.

En mus kan aldrig vara bärare av en dominant gen, utan att musen också själv bär den färgen. En dominant gen syns alltid.

 En reccesiv gen syns bara ibland, under särskilda omständigheter.

Relaterade länkar

Av: amaira

Datum för publicering

  • 2008-01-08
Annons:
amaira
2008-01-08 13:04
#1

ha lite tålamod med mig, medan jag lär mig "göra artiklar" alldeles själv.

Pehpsii
2008-01-08 13:58
#2

Jag tycker det blir jättefint (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Grodan
2008-01-09 22:21
#3

jupp! kul amaira!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zombivarg75
2020-02-09 09:46
#4

Det är så roligt och intressant med genetik. Jag har lagt dessa som mina bokmärken för att lättare hitta dom och kunna gå tillbaka och friska upp minnet igen.

Upp till toppen
Annons: