Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 251 ggr
emeelaan
2020-05-09 19:47
0

Mat

Hej finns det någon mat/växt som möss inte tål?

Alwyn
2020-05-10 09:03
1

Samma sområttor. En enkel googling gav denna lista, sen är det lite si och så med vissa av sakerna som står där. https://rattor.ifokus.se/discussions/4d713851b9cb462239050589-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-version-2

ariama
2020-05-10 09:35
2

Det är en bra fråga. Att veta vad man inte ska ge mössen är viktigt, för sedan kan man ge dem en rik och varierad "musmanskost".

Kan inte du Alwyn, som är bra på sånt, och intresserad av foderfrågor, göra en bra lista? Det är ju svårare än det låter, för vissa "saker" är ju bra och kanske t.o.m. viktiga i små eller lagom doser, och giftiga i för stora. Det är ju ofta en grad-fråga.

Så, vad ska man undvika helt, och vad ska man vara försiktig med? Länkens lista är en bra början, men är också "lite si och så" som Alwyn skriver.
Själv tänker jag att det finns så mycket nyttig och ofarlig mat att ge, att jag inte behöver ge dem "allt" (dvs sånt som är tveksamt).

Själv räknar jag inte näringsämnen, men ger en rik och varierad musmanskost. Inte räknar vi vitaminer och mineraler, proteiner, fett och kolhydrater, och doserar till människor? Till oss själva, till våra barn?

Vi vet vad vi ska låta bli att äta själva - men låter inte bli det, och "lever ändå" (mer eller mindre bra utifrån resultatet, men ändå)

Övervikt t.ex. är en av nutidens folksjukdomar. Men vi vrider huvudet ut och in för att ge mössen perfekt mat så de inte dör i förtid. Barnen ger vi däremot gärna både läsk,  godis och fettdrypande hamburgare. Ibland är det ingen rim och reson på mänskligheten! 😃

Länken är bra, men ska kanske tas med en nypa salt, och det ska även mitt inlägg göras .  😉  Ändå kanske det finns något tänkvärt i det. Det är något jag gått och funderat på ett tag. Att det liksom ibland är viktigare med mössen än med barnen…

Grodan
2020-05-10 12:29
0

Vi har gamla trådar och Artiklar om detta, kan givetvis behövas nytt men vi alla är väl lata och bekväma antar jag.

Här är några…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2020-05-10 13:54
0

Ja, jag vet, fast jag tänkte absolut-låta-bli-lista, vilket ändå måste vara enklare än kan-och-får-lista som ju kan bli oändligt lång.

Alwyn
2020-05-10 14:25
1

Kan hända att jag sammanställer en sådan lista när jag får tid, lust och ork. Det är bra att ha en!