Grodan: Utställningsmus!
Björndalens Rianna, hona född 30 juli 2019. Fotad 29 maj = 10 månader gammal.
Färg: agouti. Typ: engelsk. Vikt: ca 65 gram. Egen uppfödning.
Har 2 ungar 20 dagar gamla vid fototillfället. Bör då ej få ställas ut enligt reglerna, men jag foto-utställer henne härmed.
Rianna är den vackraste musen jag har, och jag började fota henne inför SVEMUS utställning. Men jag deltog inte med någon mus där, främst för att fotograferingen var för jobbig. Jag fick ingen ordning på ljuset och dessa bilder på Rianna är de enda som funkar. (11 bilder)
Fin tjej! Tycker bilderna var bra :)
Tack! Ja, dessa dög. Det var de andra som inte blev bra, de blev som ansiktet i #8, och då tröttnade jag. Jag försökte flera gånger med flera möss, men det ville sig inte.
#0 Perfekt uppställningsbild. Du borde bli hundhandler. haha
🌺
Min bedömning.
- 30 på färg. Väldigt fin färg. Önskar endast en aning rödare nyans samt en svartare tickning. (Tex syns det på svansen att hon är något ljus. Svansen ska vara mycket mörkare). Bra färg på mage. Färgen går ut ordentligt på tassarna. Ljusa klor.
- 12 på jämnhet i tickning. Tickning finns överallt, vilket är bra, dock är den något ojämn, klumpar sig på huvud/nacke samt på rygg och rumpa. På sida och bakdel riktigt bra.
- 15 på kondition. Toppform.
- 10 på kroppsform och hållning.
- 5 på storlek. Mycket bra. Precis lagom stor.
- 5 på öron. Nu är detta svårt att döma via foto, men jag får ändå känslan av att öronen är någon bakåtvinklade, men då jag inte kan säga att det verkligen är så ger jag full poäng. Bra storlek, form och ok placering.
- 5 på ögon. Stora fina ögon.
- 5 på nos. Perfekt nos.
- 5 på svans. Lång och fin. Ser ut att vara slät och utan kinks.
Total poäng: 92
Helhet: Jättefin tös.
(Med 92 poäng får hon CERT)
Tack snälla Grodan! Och vad duktig du är på att döma/bedöma utifrån foton!
Jag är imponerad, fast det egentligen är "självklart", du är ju domare, med en enorm erfarenhet dessutom. ❤️
Jag tror hon fick exakt samma bedömning av Elin vid minnesutställningen.
Själv håller jag med om allt. Typen är underbar - en viss tendens till puckel tyvärr (framkommer inte alls av bilderna) - men färgen vill jag ha bättre. Är glad att sotningen är så minimal ändå.
Agouti kan vara så otroligt vacker, men då ska den vara "rätt", och det är en svår färg av få riktigt snygg tycker jag, med perfekt blandning av tickning, svärta och rödhet, och utan sotningen som så gärna vill ingå i mer eller mindre dos.
Rianna är "baserad" på Vattnadalsmöss. Elin avlar ju agouti-varianter. Så hon ska ha en stor del av äran. även om det är ett par generationer bak.
Vad bra du beskriver också, och sätter ord på! Intressant och givande!
Du skrev "ögon" där det skulle stå "öron" och jag gick in och ändrade, bara så du vet.
Jag glömde skriva att hon är bedårande vacker. Men tror ändå att 5 på typ och ordet perfekt på nos, säger mycket.
Tack snälla! *stolt*
#17 😃 Du ska vara stolt. Du är en oerhört duktig uppfödare och din styrka är just typen. Temperament också förstås, men ni pratar vi ju inte pc.
Ska ju inte glömma att Morakullan´s Qeturamus finns där i bakgrunden också! (i lite "linjeavel"). Han påverkar en del med de bra egenskaperna han hade, t.ex. storlek och "längd". Han blev en viktig grabb i min avel. 😃
#19 Aw, så härligt att han kunde bidra. Här passade han ju inte alls i avel.
Och när jag ändå håller på, så ingår även en liten (men väsentlig) dos Tsunami´s.
#18. Men TACK! Här fick jag en bedömning av mig också, av bara farten. Vad glad jag blir! För, ja, jag har ett stort intresse av avel, och av att försöka "mixra fram" vad jag vill ha. Det finns mycket tankearbete bakom, och vilja att lära mera hela tiden.
Det är det viktigaste faktiskt: Att känna att jag hela tiden lär mig mera, och fattar mera. Och att ha långsiktiga mål. Utöver det allra viktigaste: att ha möss som interagerar med mig och som jag gillar.
#22 haha, näe, jag dömer inte dig utan din avel…