Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehÀlsaskötsel
LĂ€st 296 ggr
ariama
0

Grodan! FrÄga.

Vad menar du med flocksmart? Definiera egenskaperna. (Hoppas du orkar 😘)

Vad tillkommer (positivt och negativt) och vad försvinner (positivt och negativt).
Egenskaper alltsÄ, sett ur olika vinklar.

Grodan
0

Bra frÄga. Och givetvis hade jag tÀnkt att skriva om det. Eftersom det Àr ett ord jag varit med och tagit fram. Bellona var den person som satte ord pÄ det jag beskrev, nÀr jag berÀttade om vad jag krÀvde av mina rÄttors flockegenskaper för att gÄ i avel.

MEN jag ber att fÄ Äterkomma. Just nu Àr jag lite skÀrrad och vimsig.

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

ariama
0

🙂Jag rĂ€knade med att det behövs tid att tĂ€nka och formulera rĂ€tt.  Dessutom: SkĂ€rrighet och vimsighet kan ge katastrofala resultat. Jag vet.  😼

Grodan
0

Flocksmarta Àr ju de djur som kan leva i en flock pÄ ett fredligt sÀtt. Djuren hÀlsar frÀmst via ansikte, sover i hög, putsar varandra mm.

De beteenden som talar för att djuret INTE Àr flocksmart Àr bland annat

• lĂ€gger burkamrater pĂ„ rygg
  • rider pĂ„ burkamrater (finns undantag i honflock, dĂ„ flera honor Ă€r brunstiga samtidigt, men ganska ovanligt pĂ„ möss)
  • jagar burkamrater (lukta i rumpan och Ă€ven bita)
  • reser ragg, piskar med svansen och gĂ„r stötigt (förbereder attack)
  • biter sina artfrĂ€nder
  • vaktar matskĂ„l
  • mm

Det var vÀl den förenklade versionen. Du kanske sjÀlv har nÄgra ord att tillföra hÀr, amaira. För du vet vÀl vad jag pratar om.

ariama
0

Nej, faktiskt inte.
"Inte flocksmart", enligt din lista, kallar jag helt enkelt för "aggressiva". SÄ fÄr de inte bete sig! Inte mot burkamrater!
Din förklaring Ă€r en grov uppdelning, som jag ser det. Mellan vad jag helt simpelt kallar för "bra möss" och "dĂ„liga möss". Eller helt enkelt "beteende-störning"

SÄ det du kallar flocksmart, Àr det hur de beter sig sinsemellan i den grupp de bor med?
Jag tĂ€nkte mer att det har att göra med hur de beter sig nĂ€r de trĂ€ffar andra möss, eller fĂ„r nya burkamrater? Social förmĂ„ga, liksom, i olika situationer med andra möss, utanför de vardagliga? NĂ€r nĂ„got nytt hĂ€nder.

Grodan
1

#4 Jag har en dimma i min hjÀrna, amaira. Ta hÀnsyn till det tack.

Mja, aggressiv Àr sÄ brett. Vi behöver försöka gÄ ner lite pÄ djupet. Vad gör musen exakt.

Flocksmart Ă€r beteendet i en grupp men Ă€ven möte med okĂ€nda möss - dock
 vuxna möss frĂ„n olika grupper som plötsligt ska bilda ny flock
 hĂ€r blir det ofta problem
 och vi kan enbart titta pĂ„ honor i det fallet. Eller nĂ€r hona sĂ€tts ihop med hane. Att sĂ€tta ihop vuxna hanar som Ă€r okĂ€nda för varandra
 alltsĂ„ det gör vi bara inte.

Absolut, flocksmartheten kan vi utlĂ€sa ur beteendet vid möte av nya burkamrater. 

Nosa rumpa

Vid möte ingÄr ett visst nosa i rumpan, för att faststÀlla nÄgot. Honor skall egentligen inte kunna utlÀsa sÄ mycket dÀr, utom ev hur gammal musen Àr. Hon kan inte veta kön, enligt en Àldre kÀlla som jag tappat hÀnvisning till. Hanar vet dÀremot alltid vad det Àr de luktar i rumpan, förutsatt att det inte Àr en mus under 4 veckor. DÀremot skall en flocksmart mus inte uppehÄlla sig sÄ mycket vid rumpnosandet. Det Àr lixom egentligen inte sÄ viktigt. Den kan om den Àr vÀnligt instÀlld istÀllet nosa i ansiktet, i mungipan, precis som vÀnliga hundar. Den Àr inte heller rÀdd nÀr nÄgon annan nosar den i rumpan. Den mus som Àr rÀdd om sin rumpa Àr inte riktigt flocksmart. Den Àr rÀdd osÀker och kan springa undan nÀr möss vill nosa pÄ den. Detta kan skapa oro. Men det Àr ocksÄ en hÀndelse som testar de övriga mössen lite. Vilka ignorerar detta? Vilka blir irriterade? Och vad gör de?

ariama
1

Det finns ingen som helst kritik i mitt svar till dig. Inte frĂ„n min sida. Jag krĂ€ver ingenting av dig!! Du skriver och ger det du kan och orkar, jag tar tacksamt emot varenda tanke du har!! Har du ingen att delge, sĂ„ Ă€r det okej det ocksĂ„.

Det finns sĂ„ fĂ„ mĂ€nniskor jag kan diskutera musens etologi med, som har kunskap, erfarenhet och egna tankar.

I min iver kanske jag försöker trĂ€nga mig djupare in i dimman 😉och försöker hĂ€mta ut mera dĂ€rur. Menar inget illa! FörvĂ€ntar mig inte ens svar men blir glad om det kommer nĂ„got. Jag VET ju hur det Ă€r.

Och sÄ tycker jag det kommer "pÀrlor" i dina svar. Att diskutera vÀcker nya tankar och infallsvinklar, det gör inte ett enskilt "ja".

Jag Àr glad över det du skriver, för jag har ju bara mina egna möss att utgÄ ifrÄn, och de Àr pÄ ett speciellt vis eftersom jag vill ha dem sÄ.

Men de bra egenskaperna jag vill ha, medför andra som kanske Ă€r mindre bra. I vilken mĂ„n det hör ihop (fĂ„r ta det onda med det goda), eller hur andra möss kan vara, vet jag inte riktigt faktiskt.

DĂ€rför uppskattar jag en sorts mall att utgĂ„ ifrĂ„n. DĂ€rav min frĂ„ga om flocksmarthet, för den bidrar ocksĂ„ med svar pĂ„ den allra första frĂ„gan jag stĂ€llde som uppfödare, och fortsĂ€tter stĂ€lla för jag tycker den Ă€r viktig:
"Vad Àr en mus?"

Enkel frÄga? Kan sÄ tyckas, men jag vet inte vad, eller hur, en mus tÀnker!

Grodan
2

#6 Jag veeeeeeeeeeet. Och jag tycker detta ocksĂ„ Ă€r otroligt givande. 

LÄt oss sakta försöka kartlÀgga hur musen Àr flocksmart. Saker vi ser, hör och kÀnner (med nÀsan, med fingrar, hÀnder, och hjÀrta) men som vi inte Ànnu satt ord pÄ. För detta kan vara lite outforskat, i a f hÀr pÄ mus-ifokus.

-

En av de enklaste sĂ€tten att se hur mössen trivs i flock, och vilka de trivs med, Ă€r att se hur de grupperar sig. Har du tvĂ„ möss och de gör allt tillsammans, sida vid sida, sĂ„ trivs de förmodligen ihop. Har du tre möss och en alltid söker sig ifrĂ„n de övriga, har du troligen en splittrad flock. Har du fyra möss och de grupperar sig tvĂ„ och tvĂ„ har du kanske tvĂ„ flockar i en. MEN en gruppering Ă€r inte alltid samma frĂ„n morgon till kvĂ€ll. Det kan vara sĂ„ att det Ă€r smart att vid matdags vara bĂ€stis med X för han hittar alltid det goda och det kan man snabbt sno frĂ„n honom. Inget fel med det, det Ă€r fullstĂ€ndigt normalt musbeteende och vĂ€ldigt smart ocksĂ„. 

Har du dĂ€remot en mus som alltid söker sig ifrĂ„n flocken, ja, dĂ„ Ă€r den inte flocksmart. Den har ev inget behov av flock, utom om det Ă€r vĂ€ldigt kallt

--

Nosa i mungipan. Ett vĂ€ldigt utprĂ€glat beteende som mĂ„nga flockdjur har. För mĂ„nga djur Ă€r det ett underkastat beteende, som visar acceptans och flocktillhörighet, men för möss Ă€r det ocksĂ„ att ta reda pĂ„ lite om hur musen mĂ„r och vad den Ă€tit. Kanske kan de Ă€ven fĂ„ reda pĂ„ mera saker genom en sniff i mungipan, men det Ă€r dĂ„ Ă€nnu okĂ€nt för mig (dock Ă€r jag absolut inte förvĂ„nad om de kan kĂ€nna om den Ă€r sjuk el dyl). 

Jag tĂ€nkte inte sĂ„ mycket pĂ„ detta beteende förrĂ€n jag mĂ€rkte att bĂ„de mina rĂ„ttor och möss luktade mig i mungipan. Jag började dĂ„ göra smĂ„ tester. T ex sĂ„ Ă„t jag nĂ„got som de aldrig tidigare blivit serverade och sedan gav jag dom detta. De som luktat mig i mungipan Ă„t detta UTAN att ifrĂ„gasĂ€tta, tveka eller som om de var van vid denna föda. Medans övriga vĂ€ntade tills de kunde se hur de möss/rĂ„ttor som Ă€tit av denna nya föda reagerade. Men faktum var att det gick fortare att introducera ny mat. TyvĂ€rr gjorde jag inga anteckningar, utan bara lite hobby-amatör-skĂ„dning
 Men det Ă€r banne mig tokintressant.

ariama
0

❀ Ja, precis!
Tokintressant!!

Hyeonmu
0

Finns intresse för anekdoter frÄn min barndom om just hur hanar beter sig i flock, för denna diskussion? I sÄ fall begÀr jag att man ser förlÄtande pÄ fenomenet i sig. Jag var under detta som Àldst var 12,och visste inte tillrÀckligt om möss eller var informationen kunde inhÀmtas.

Även om jag grĂ€mer mig enormt över den stress hanarna gick igenom sĂ„ uppskattar jag erfarenheten, sĂ€rskilt nĂ€r jag observerar bröder som bor ihop idag. Hanarna byggde nĂ€mligen hierarkier och var pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt mycket mer fredliga mot nya hanar Ă€n honflockarna

ariama
0

"Finns intresse för anekdoter frÄn min barndom om just hur hanar beter sig i flock, för denna diskussion?"
Jamen, berÀtta! Hur mycket som helst! Jag lÀser allt!

Det Ă€r mycket som vi Ă€r klokare i numera. Inte bara beroende pĂ„ Ă„lder utan Ă€ven pĂ„ att tiderna förĂ€ndras, och kunskapen med den. 

Återigen refererar jag till hĂ€star, dĂ€r en utveckling sker hela tiden, i nutid ocksĂ„, mot "samarbete i vĂ€nskap och kompanjonskap" mer Ă€n att "knĂ€cka till lydnad". Detsamma gĂ€ller vĂ€l för hundar. Ja, till och med barn