Nu har jag tröttnat på...
min lokala granngårdens säd. Den är så jäkla dålig. Havren består nästan bara av skal. Och det är så mycket ohyra i.
Så jäkla trist.
När jag öppnade locket igår till veten (köpte bara vete sist, då de inte får in så mycket säd nu) så KRYLLADE det av kornvivel - en liten svart äcklig skalbagge.
"Kornvivel lever inte fritt i vårt land. Beståndet överlever på lager där nyskördat spannmål blandas med gammalt spannmål som infekterats sedan innan. Kornviveln lever primärt i korn, men även i hårda bagerivaror som hundkex eller makaroner."
från https://www.pestium.se/skadedjur-i-livsmedel/de-enskilda-arterna/vivlar/kornvivel/

Usch då. Min leverans här om dagen va jättefin som tur var. Dock kan bara företag handla av dem.
Jag tror att sörmlands bönder har dålig mark osv. Andra jag pratat med, som bor på andra platser i landet, har inte alls dessa problem. Så jag får väl välja att åka någon annanstans o handla säd. Alt handla säd jag vet inte har ohyra - silos rengjorda och urstädade efter varje skörd, ohyrebehandling osv.

Vi gör av med ganska mycket, då fåren ska ha lite för mys även sommar, grisarna ska ha sitt, hönsen med, kaninerna får säd på vintern eller när de har ungar, så vi köper direkt av en bonde. Tidigare helsäck, men nu tar vi lite lite dyrare och får det i 30 Kg säckar. Vi köper hel havre, hel korn och kornkross. Alltid fint och krossen gör han alldeles innan vi kommer. Vi köper 4 säckar i månaden.
Mössen kör jag ofta en viltfågelblandning för att få lite feta fröer, och väljer en billig med mycket säd.
Vi får grismat från konsum, mest frukt, grönt och bröd. mössen kan få sparris till middag, färdiga pannkakor eller lite bröd som extra gott. Nu var det massa olika sorters granola med utgånget datum, så lyxblandning på gång!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vet inte riktigt vart jag ska köpa säd nu.
Kan man reklamera säd? Måste fråga Granngården. Problemet är bara att jag alltid tömmer ut i baljor, och inte upptäcker ohyra på en gång.
Sist köpte jag i a f grön havre från zooplus. Den funkar bra. Men de får inte mycket havre nu alltså. Och veten är ju lite förstörd av kornvivel, men eftersom jag har så mkt så fryser jag in några kilo åt gången och så får de då i a f inte levande…
- Redigerat 2020-09-17 11:27 av Grodan