Klappade en vild mus igår i stan....
Hej alla! Var med om en väldigt ovanlig och trevlig händelse igår och tänkte fråga vad ni tror om detta?!?
Gick förbi en gräsmatta inne i stan (Stockholms innerstad) där det satt en liten rund jättesöt mus en meter i från (har googlat och verkar vara en skogsmus) den började gå ner mot trottoaren, så jag ville få iväg den så att den inte skulle bli trampad på av folk. Gick så nära att mina fötter nästan nuddade musen utan att den brydde sig (!!?!!) Så jag började pilla med händerna bland löven som var bredvid den utan att den brydde sig heller, så till slut klappade jag den och den var helt orädd även då, sen gick den runt lite medan jag klappade den mellan varven. Har aldrig varit med om något liknande med vilda möss och det sa några som gick förbi och tittade storögt på detta att de heller aldrig hade sett innan. Det jag undrar är om detta verkligen kunde vara en vild mus ens? Kan det ha varit en tam-mus som har rymt eller så?
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Det låter snarare som en sjuk mus tyvärr😒
/Maria
Varför sjuk? Den verkade pigg och gick in i ett hål i marken och kom ut lite senare igen och sedan runt och såg ut att leta mat i gräset.
#2 Eftersom det är ett väldigt konstigt beteende.
/Maria
Enda gången jag har kunnat hantera en utelevande mus utan problem så rörde det sig om en sjuk/skadad mus. Den var dock i nedsatt skick med förlamat (?) bakben/bakdel. Vi såg till att den fick komma till djursjukhuset där den avlivades.
Därmed inte sagt att "din" skogsmus är sjuk - men det känns väl som att det lutar åt att något inte är riktigt som det borde vara.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Ja, det håller jag med om att det är konstigt, men som sagt verkade den pigg, den rörde sig obehindrat och gick även snabbt upp för en kulle och nosade i marken där uppe och tillbaka till mig igen sen. Haltade inte eller hade något synligt fel i alla fall.
#4: Ja, något är ju konstigt med tanke på tamheten helt klart, därför jag undrar om den har rymt från någon eller om någon knäpp person har tröttnat på sitt husdjur och bara har släppt ut den?!? (finns ju tyvärr gott om människor som överger sina katter till exempel)
Inte ens en tammus som blivit utsläppt beter sig på det viset.
Om du bedömer att den inte är sjuk, gissar jag på något neurologiskt eller liknande. Den har ett "sjukt beteende" och den kommer inte att bli långlivad eftersom den har förlorat förmågan att bli rädd, och en katt, räv, skata, uggla eller "vad-som-helst" kommer snart få sin middag.
Spännande. Min första tanke var givetvis också sjuk eller nåt. Kanske chockad.
Men jag vet att stor skogsmus kan bli väldigt oskygga och faktiskt väldigt tama i fångenskap. Kan mycket väl vara en som är uppnappad och sedan utsläppt igen. Eller varför inte en uteliggarmus, eller bara en stadsmus…
De stora skogsmössen som bodde här hos mig förra vintern… omg så jäkla modiga och djärva de va. Sprang över mina fötter. Ok, jag klappade dem inte, men de var rätt orädda. Å andra sidan var det en hel familj och möss blir alltid lite modigare då.
Annielle, tog du inga foton, eller filmade?
#8: Hmm, det var på gräsmattan vid en kyrka, börjat fundera på om den kanske blir ompysslad av någon som jobbar i kyrkan och kanske matad till och med?!? Vad roligt med så modiga skogsmöss du hade :) Tyvärr var jag så inne i situationen att jag inte kom i håg att fota eller filma, något som ofta händer mig när det gäller närkontakt med djur. Det finns rådjurskids här som är så tama att man kan stå bara några meter i från utan att det bryr sig nämnvärt och tuggar vidare på sina kvistar. Ibland något vuxet rådjur som är lika orädd. (Bor precis bredvid en skog men i övrigt lägenhetsområde, med bussar och annat störande) Ska gå förbi stället där musen var i dag igen och se om den är där . Då ska jag fota eller filma om jag ser den.
#9 Ja, gå där igen samma tid och kolla om du ser musen och ta foton eller filma.