Vad tror ni, är hon dräktig?
Hejhej alla!
Nu var det väldigt längesen jag skrev något inlägg eller ens var särskilt aktiv här inne, men musintresset är minsann kvar!
Nu har jag en ganska så "intressant" situation här hemma och jag hoppas kunna få lite input och tankar från andra muskunniga personer.
För nästan två veckor sedan hämtade jag hem tre mustjejer från en familj som själv endast hade haft dem i ungefär två veckor. Då någon i familjen blev allergisk kunde de inte behålla mössen, så jag erbjöd mig att ta dem då jag ändå har plats och allt annat som behövs hemma.
De som hade mössen verkade välmenande men var inte så kunniga och hade väl därför inte riktigt hanterat mössen på bästa vis. Mössen är alltså därför mycket nervösa och lättskrämda när man kommer, dock har det redan blivit lite bättre och två av dem kommer nu fram och äter från handen i alla fall.
Märkte att en av de tre mössen började bli lite rundare om magen efter några dagar, vilket jag först inte tänkte så mycket på, men då hon bara blivit rundare och rundare för varje dag började jag fundera på vad det kunde vara som orsakade detta. Funderat på sjukdomar, tumör osv, men det skulle isf vara första gången jag har sett en tumör växa så symmetriskt inuti. Dessutom tänker jag också att hon då borde vara mer allmänpåverkad. Hon verkar liksom nöjd och skuttar runt (bara lite långsammare pga från tyngden från magen nu), äter, bajsar osv. Har märkt att det främst är henne som boar en massa med toapapper och vet ju också att de boar mycket om ungar väntas.
Så till slut har jag funderat på om det kan vara så att hon faktiskt är dräktig? Jag har aldrig haft en dräktig mus innan, bara läst på en del om avel här inne.
Men då är frågan bara, var och när har hon blivit dräktig?
Jag vet inte vart den förra familjen köpte mössen, men jag skulle gissa på djuraffär. Kan det kanske vara så att hon har blivit parad där precis innan de fick hem mössen? Och vem vet, kanske har både hanar och honor gått ihop där. Så ifall hon har haft en kull precis innan och lyckats bli parad när hon varit högdräktig skulle det kunna förklara att det dragit ut på tiden nu.
Jag är väldigt rädd för att stressa upp henne för mycket om det nu är så att hon är dräktig eftersom jag vet att de då kan äta upp sina ungar. Hur vanligt är detta?
Har ni några idéer om vad det annars kan vara med henne? För vanlig fetma brukar väl inte se ut på detta vis heller, eller gå så fort?
Hoppas jag inte skrev alldeles för krångligt nu och att någon orkar läsa haha
Kommer hon från djuraffär för två-tre veckor sedan är det sannolikt att hon är dräktig. Det verkar ganska vanligt att djuraffärer har lite dålig koll på könen.
Hade en hona som runt tvåårsåldern började svullna om buken som om hon vore dräktig vilket enligt veterinär sannolikt var ödem orsakat av hjärtsvikt, men det är nog mindre sannolikt hos en relativt ung mus.
Jag skulle förvänta mig ungar av henne, inom noll till högst tre dagar.
Var hon blivit parad får ni försöka lista ut, utan hane har det i alla fall inte h hänt, och det bör ha hänt för mellan 19 till högst 25 dagar sedan.
Hade hon en kull redan? Om hon blivit parad direkt efter så är de ungarna fortfarande "små, dvs runt 3 veckor.
#1: Ja, jag har också hört en del historier om folk som varit med om det när de har köpt möss från djuraffär.
Usch va tråkigt :( Hur verkade hon må under tiden? Och hur lång tid pågick det?
#2: Då är det väl bara att vänta och se helt enkelt!
Ändå glad att jag lyckades få hem dem innan så att inte några ganska okunniga personer plötsligt står där med en hel massa musungar. Det hade nog inte varit särskilt kul för varken människor eller möss.
Jag har egentligen ingen aning, det var bara en tanke som slog mig då jag läst att det kan dra ut på tiden som musen är dräktig ifall hon blivit parad när hon är högdräktig. Tänkte att om det nu är en djuraffär så kanske de har sålt ungarna som ormmat. Men det är endast spekulationer.
Hur borde jag egentligen göra med de andra två nu? Borde jag flytta dem till en annan bur eller kan de gå tillsammans med den dräktiga?
#3: Hon avlivades ganska snart efter att det började bli synligt och hann inte bli märkbart allmänpåverkad innan dess. Det var antagligen åldersrelaterat.
Jag tycker du ska ha dem tillsammans. Det är minst stressigt för dem alla, de är ju redan en smula stressade i och med flytten.
En mus är dräktig 19 dagar, (ibland 20, kanske 21). Att gå dräktig längre när hon har ungar gäller ändå bara några dagar, knappast längre än 23 dagar. = min erfarenhet.
Ja, vad djuraffärer gör vet man ju inte…
#6: Tack så mycket för dina svar!
Ja det tänkte jag väl också. Men så nu märker jag hur de andra skuttar rundor och förstör hennes bo lite :( Så det kanske blir stressande istället? Eller är det normalt?
#5: Jag beklagar. Men det var ju skönt att hon inte verkade lida iaf <3
Möss kan vara så olika (det tjatar jag om jämt ;-) ). En del är bra bobyggare, andra bryr sig inte så mycket. Även om en del bygger bo innan de får ungarna, och givetvis utan att få ungar alls, är det många som tar bobygget riktigt seriöst först efter att ungarna kommit till världen (och en del är inte så noga då heller, bara ungarna har det varmt och gott och skyddat).
Jag tvivlar på att det gör något om ett nuvarande bo råkar bli lite skadat i kanten, eller ens raserat. De bygger snabbt ett nytt.
Olika människor säger olika saker (människor är visst också olika) men jag låter alltid mina honor ha sällskap av en eller flera möss när de föder och föder upp ungar. Och de inte bara klarar det utmärkt, de hjälps åt.
Jag själv tycker det är "taskigt" att låta dem vara ensamma, särskilt när de föder/har ungar.
#9: Okej, ja såklart hehe.
Men bra att veta! Alla tre bor fortfarande ihop och det verkar vara ganska lugnt just nu ^^
Hon har fått ungar nu! Hittade en död utanför boet som var lite blodig där det fattades ett framben och typ halva ansiktet :(. Vet inte om hon själv sorterat bort den ifall hon känt att något varit fel. Eller ifall hon eller någon annan ätit frambenet osv och därför har den dött…
Har inte vågat kolla i själva boet än då jag inte vill störa. Hoppas hon tar hand om dem :/
Hörde nyss höga pip från buren så ville titta till dem. Jag märkte att det var ena kompisen som var i boet medan mamman var i ett annat hus och åt.
Jag flyttade på pappret och kompisen sprang iväg. Hon har tydligen precis dödat dem sista när jag kom :'(
Några kroppar var fortfarande varma, men ingen var hel… Det var så hemskt att hitta en efter en blodig och livlös.
Kan inte sluta gråta och skuldbelägga mig själv. Stackars alla små liv.
Ska gå ut och begrava dem nu
Oj, det var tråkigt! Förstår att det är en chock för dig.
Vem som har dödat dem vet du inte, men du ska INTE skuldbelägga dig själv!! Du har gjort så gott du kunde - och det har dina möss också. Sånt här är otäckt att se, men inte alltför ovanligt med möss tyvärr.
Du har inte gjort något fel! Tvärtom. Tydligen har alla flyttar hit och dit, och en oväntad dräktighet mitt i alltsammans stressat mössen lite för mycket.
Det är otäckt nog utan att du även tar på dig skuld.
Mamma mus kommer att hämta sig fint, möss gör det, de lever i nuet.
Jag beklagar att du fick vara med om det här.
#11 💜 Kram
En eller två av de tre tjejerna har pung?
#12: Det var ju dock du som sa att hon borde hålla ihop dom och i detta fallet hade det katastrofalt resultat. Klart hon inte ska skuldbelägga sig själv.