Blev det någon muslukt?
Svaret är nej. Var ju så rädd för vad jag hört om muslukt att jag länge avstod från att ha möss. Helt i onödan.
Efter att ha haft dem i en vecka och gjort första större städningen kan jag säga att två honor i stor bur och rejält med strö luktar inte alls. Min sambo med ett välutvecklat luktsinne har fått sticka ner näsan och han håller med.
Mest förvånad blev jag att deras bo var så superfräscht att jag inte ens bytte ut boströet i botten. Det strimlade hushållspapperet som de fått att boa med bytte jag visserligen men det hade inte behövts.
De använder sin toalett så som jag hoppats, tack och lov. Där har det räckt att byta strö var 3:e dag. Helt problemfritt med andra ord så funderar någon på att skaffa ett par honmöss låt då inte lukträdsla bli ett hinder😊
Underbara nyheter. Dock behöver du berätta vad för bur du har, vilket strö du har och vart i landet du bor. Saker som påverkar.
#1: Så lättstädat och luktfritt som möjligt var min plan och med tidigare erfarenheter av råttor och guldhamstrar blev det så här:
Bur: -Ikeas Samla 130 = stor och lättskött. (Än så länge med tak men snart öppen uppåt - så mössen inte ska känna sig instängda och vilja gnaga sig ut genom den ganska mjuka plasten)
Permanent inredning: -Alla hyllor och skålar i metall och keramik, med undantag av boet som är Ikeas skål Variera. (Just denna har alltid fungerat fantastiskt för mina tidigare djur)
All övrig inredning: -Utbytbar och komposterbar och består av en mängd kvistar och grenar från trädgården. Används som stegar, tugg och allmän underhållning. Dessutom några toarullar som tunnlar och en 6-packs äggkartong som passar precis som tak till boet.
3 sorters strö: - I en hög emaljerad ugnsplåt på burgolvet har jag tjockt med "Vitacraft Comfort Classic". - All bottenyta i buren runt ugnsplåten har fått tjockt lager "Toalätt" och - i boet och i toaskålen Icas "Miljösmart"
Hörntoan med tak hade jag lite krux att få till, men en 4-kantig keramikkruka lagd på sidan och med en skål inuti blev lösningen. Ariamas metod att i början fylla den med mat ovanpå ströet verkar ha fungerat och de verkar fortsätta att använda den som toalett nu när de fått vanan inne. Det underlättar ju också för att lätt hålla hygien i buren💖
Vår bostadsort är Alingsås.
Seriöst jobb du lagt ner på detta.
Vitacraft Comfort Classic - lövträdsströ… tycker du det fungerar bra?
Icas Miljösmart - träpellets?
Toalätt undrar jag om du verkligen behöver…
Godislåda med lock kan fungera som hörntoa också, men 3vligt att du listade ut något eget.
Alingsås är i mitten av Sverige, typ, så varken för torrt eller för fuktigt. Sådant påverkar.
Bra jobbat! 😃 Låter toppen, på alla vis, med mössen också.
Möss från djuraffär behöver ju inte per automatik vara dåliga.
#3: Vitacraft Comfort Classic - lövträdsströ har jag använt några år till både råttor och guldhamster och är min favorit eftersom det suger upp bra, inte dammar, djuren verkar gilla det och det luktar gott. Jag själv tål det också utan problem till skillnad från en del liknande sorter som kan lukta starkt.
(Mössen jobbar flitigt med det nu. De skyfflar ihop det till högar och gräver ner sig i det osv. Precis som det ska vara.)
Icas kattströ Miljösmart är som små grova men ändå inte hårda kulor gjorda av trä- och växtfiber.
Är helt underbart som toaströ eftersom det är så trevligt att hantera! Har en fin ren trädoft och dammar inte. Mössen fick det som bottenströ i boet också och jag hör hur de rumsterar om och verkar mysa så de kommer att få det så i fortsättningen också, även om det ser ut som om de inte kissar inne i boet.
Toalätt-ströet har jag aldrig testat innan, men jag tänkte att det kunde vara intressant för mössen att få lite olika strukturer i sin bur.
(Dessutom hade jag baktanken att de kanske skulle tycka det vara trevligare att uppehålla sig i Vitacraftströet och därmed i ugnsplåten som ju är mycket enklare att städa än inne i burhörnen. Bara att lyfta ut hela klabbet😉)
Hoppas luktfriheten håller i sig. Det kan väl kanske bli mer när de blir vuxna eller andra väderförhållanden, men hittills långt över förväntan😊
#4: Ibland lyckas man tydligen få en vinstlott😍, men är ändå ett vågspel. Framtida möss (och det blir det säkert) får allt komma från kända uppfödare!
Mössen artar sig fint, åt ur handen i morse och provsmakade mig samtidigt! Med hjälp av grenar och min arm passade de på att ta sig upp på burkanten. Väldigt spännande så klart.
Hur snart kan det vara lämpligt att testa öppen bur? Kuddar på golvet för säkerhets skull?
#3: Upptäckte att Ica har 2 olika sorters Ica Klimatsmart strö av trä- och växtfibrer:
Dels i form av pellets, (som jag inte har provat), och dels en sort som mest ser ut som krossade smulor. Det är den här sista som jag har så goda erfarenheter av som toaströ .
(Står att den är klumpbildande och det är den - för större djur som katter, råttor och guldhamster som kissar rikligare än möss.)
Klumpbildande strö ska du nog inte använda. Möss gnager på det mesta och kan få i sig av det mesta. Får de i sig sådant strö, bildar det inte klumpar i magen då?
Öppen bur … Hur tycker du de beter sig? Ska de springa och klänga överallt? Vill de hela tiden "vidare". Hur försiktiga är de när de utforskar nya områden? Du får känna efter hur du tycker de beter sig.
Hur ser musrummet ut? Vart tar de vägen om de rymmer/ramlar? Kan de försvinna? Kan du få tag i dem igen?
Möss "slår sig" väldigt sällan om de ramlar, de är så lätta. Kuddar lär inte behövas, men givetvis är ett mjukt golv bättre än ett hårt. Själv har jag inget "stötdämpande" under deras burar.
#8 #9 Hmm…tänkvärt om ströet. Jag har använt den sorten i åratal till både råttor och guldhamstrar helt utan problem. De är ju också flitiga och nyfikna gnagare och har förmodligen provsmakat.
Av deras kiss har det i någon liten mån bildats lösa klumpar av träspånet så man kunnat se var de kissat mest men inget sådant har synts hos mössen, men nu börjar jag förstås fundera vad som kan hända inne i deras magar…
Ska testa hur ströet reagerar på små små mängder vatten - tack!
Öppen bur: Hade tänkt att starta ganska omgående. Burtaket består av 3 st näthyllplan som egentligen är avsedda till skohylla och jag hade tänkt ta bort det mittersta för att få öppet uppåt.
De har idag en sådan skohylla i 2 plan som står inne i buren och under de 14 dagar jag haft dem har de vant sig vid att använda de här näthyllplanen. Boet står högst upp och de har lärt sig att klättra upp till den nivån med hjälp av kvistar och smala grenar. Väldigt akrobatiska men samtidigt försiktiga. Jag har aldrig sett dem ramla.
De är förstås pigga och livliga, men inte spattiga. Inte så att de måste iväg och bort. Verkar rätt så sansade - kan ofta lugnt sitta kvar i matskålen och äta även om jag öppnar taket och sticker ner armen så deras beteende känner jag förtroende för.
Då blir det nog värre problem med musrummet eftersom det är lika med vårt vardagsrum i helt öppen planlösning med kök och andra rum helt utan dörrar, så försvinna kan de definitivt göra, och få tag i dem kan jag inte såvida de inte kan lockas att frivilligt gå in i låda med musmat på golvet eller annat påfund. Faller alltså projektet på grund av detta?
Var med i början. Ha bara öppen bur när du är där. OM någon skulle ramla ut, så var snabb att plocka upp den. De brukar vara "paralyserade" de första sekunderna medan de funderar över vad som hände, och var de hamnat. (inte för att de är skadade)
På din beskrivning låter de väldigt sansade, så jag tror det går bra.
I ett stort rum springer möss helst utefter kanterna/väggarna. Och gärna "under något". Som bytesdjur gillar de inte öppna ytor, och de har inte världens bästa syn men världens bästa morrhår - därför följer de gärna väggarna (eller trånga gångar) där de använder sina långa och känsliga morrhår som vi använder ögonen, typ.
Jag har alltid en kartong på golvet, vanlig skokartong, under musburarna. En liten öppning (ett mushål, ingen mus kan motstå ett mushål! 😚 ) vänt mot väggen, ca en dm från väggen. Inne i kartongen har jag faktiskt flera rum, där det innersta är härligt bäddat, med bäddmaterial från andra möss (ska lukta mus och använt!), och precis innanför ingången har jag mat. En liten vattenskål utanför.
Det är ytterst sällan någon mus ramlar ut för mig, men när det har hänt är det bara att lyfta upp kartongen och plocka fram dem.
Om de inte är ute och springer - och kommer när jag ropar. 🧡
Ovärderligt med råd från expertisen😊 Tusen tack! - var rädd att jag måste avstå. Öppen bur låter ju så rätt om det bara är möjligt att genomföra!
Hade innan funderat på att att ha öppet enbart under uppsikt men tänkte att de kanske skulle komma att känna sig instängda så fort taket var på i och med att de upptäckt att taket ibland inte fanns där. De är ju väldigt intelligenta och läraktiga.
Skokartongmodellen låter perfekt - vad vore livet med möss utan hjälp av skohyllor och skokartonger😉 - och vad vore livet för en mus utan spännande klätterställen och mushål och gömslen att upptäcka!
Härligt roliga och trevliga djur är de verkligen - jag ser fram emot att träna "inkallning"
Men jag får nog lugna mig ett tag innan det blir "nattöppet"