Godis bollar o kex
Hej, jag bakar åt mina hamstrar och tänkte att det kanske skulle vara roligt att baka åt möss med men skulle vilja ha lite hjälp då jag inte vet exakt vad man kan använda.
Det jag använder mest är fröer som finns att köpa i zoo handeln (fågelfrön), frukter, bär som jag vet är okej till hamster/gerbil, ägg används för att binda det, vetemjöl/rismjöl, havregryn.
Vad ska man tänka på, Skickar lite bilder på det jag gjort till hamster/gerbil och tydligen hund med som älskar kexen.
Ha ni något som ni vet är ett BIG NO att ge, att ha i för att baka.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Kul att du bakar!
Vet inte riktigt vad som finns i fågelblandningar nu för tiden, men förr vet jag att det förekom en del ohyra i just fågelfrön. Men om det görs i ugn så borde eventuella oinbjudna hyresgäster försvinna.
Frukt och bär går ofta hem, men kolla så att inte frukten är sötad om den är färdigtorkad. Väldigt enkelt at torka frukt och bär själv, bara att skära upp små bitar och torka på ett ugnspapper och låta det stå ett tag! Ägg, mjöl och havregryn fungerar också.
Har bara bakat insektskakor innan, tror att det ska finnas recept här på MiF någonstans..
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag kör frukt färsk i bollar, kex det ända som är torkat är russin sen innan och det kommer från en vän till mig som har mängder med druvor och torkar.
Jag försökte baka bollar med mjölmaskar i, det lukta SKIT i hela huset så det gör jag inte om.
#2: Då funkar nog det mesta! Om du undrar om något särskild ingrediens så kan du ju bara fråga.
Hade du mjölmaskarna i ugnen, eller varför luktade det illa? Jag gjorde någon form av råa kakor med insekter, tillagade inte haha.
Varför jag inte skrivit ett pip här, är för att jag i stort sett inte bakar till mina möss. Mina får säd, fröer och nötter i så naturlig form som möjligt. Sedan får de grönsaker, frukt, kött och fisk - mestadels i råform också.
Jag kan göra supernyttiga råröror, välling och gröt och jag kan även ge dem risgeggor, pannkaka, hundmat och billigt bröd de sista dagarna i månaden då jag är pank.
Vi har i a f en artikel som man kan få idéer ifrån:
https://mus.ifokus.se/discussion/1471534/baka-gott-till-dina-moss
- Redigerat 2021-09-27 15:02 av Grodan

Kan vara kul som berikning för att få tugga lite, och även kanske som nyttigare (mer vitaminer och mineraler) knäckebröd att ge som extra! Kul idé!
Jag undviker druvor och avokado mest då flera andra djur inte tål det, men vet att andra ger det så ta de med en nypa salt. Ett förslag är torkade örter man gör mjöl av!
När jag forskade lite i nötter till möss så verkade mandel nyttigast medan jordnötter var sådär jämfört med cancerogena effekter osv, så det kan vara värt att undvika bara för bättre alternativ finns.
Kryddor är nog det enda no-no jag kan tänka på. Och vitt mjöl bara för det är mycket tomma kalorier jämfört med fullkornsmjöl eller mald havre! ^^
#3 Jag kör kex och bollar i ugn, och då maskar skulle i så gjorde jag typ mjöl och när det var i ugnen stank det som f.
#5 Avokado används inte här, äter inte det . Men skriver ner det så har jag det på papper.
Det jag tänkte att man kanske skulle försöka sig på att göra till möss är att dom blir mycket nyttigare än det som finns i handeln som har en del tillsatser som jag tycker inte är bra att ge. Jag bakar med fröer, vetemjöl/olika mjöler, och allt sånt som behövs, allt är ekologiskt och det mesta kommer från Sverige. Ägg och Honung som används kommer från en vän med hus som har hönor och bin på gården så väldigt nära.
#6: Ja mössen tycker säkert att det är gott och kul med bakat i ugn! Blir säkert bra för tänderna med lite extra knaprighet också.