Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 567 ggr
Mymlan
0

Börjar om från början

Har en Blå agouti och en Blue argente hona där de har rembrandt som Fff. *systrar*

Frågar om.. Rembrandt som står som Fff i deras stamtavlor är si-ag sedan har de VD Little Wonder som Fmm som   oxå är si-ag. Deras far är: VD Zetes deras mor är: Honey Bee blue stone.

Om jag parar den Blå-ag med en silverag hane så kan jag få silverag som är bra inte ngn falsk si-ag? Vet ej om Nolettmus passar stamtavle mässigt.

Vad för bra färg på hane kan jag anv på en Blue argente för få nå bra att ställa ut i standard? Svartögd vita *har blå tan bror* och bär på choklad *choklad mamma o far var blå tan eller bara blå* Han syns i min press, snygg vet ej i/med utställnings ögon så att säga. Men i mina ögon ej så snygg, den hane jag tycker är snyggare är en Silver tan hane från Lena Tysk *född -06*

Vill även få fram Lilac men tror ej jag har så jag kan få fram med de honor jag har. PEW satin är ett plus poäng om jag en dag kan få fram..

Tror ej det är så bra blanda in röda genen, eller?

Ja, jag är nybörjare så lång väg att gå. Vet kommer få sålla..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ej så bra bilder på Silver Tan killen, han var mer intresserad av att springa runt.

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Vattnadal
0

Han ser mer champagne tan ut.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mymlan
0

Men se han är Silver tan. Bilderna vart inge bra på han då han var mer intresserad av att springa runt.

Mymlan
0

Han heter Viby´s Kaj, pe silver tan född 060917 efter Stjärnvindens Vincent o stjärnvindens Sympyandra+

Mymlan
0

Är Silver tan på en blue argente ett dumt val?

Eller blir det färger som man inte riktigt vet vad för färg de är? eller vad det genotyp det var..

amaira
0

Försöker tänka efter…

Silver är alltså en rödögd blå, medan blue-argente är en rödögd blå agouti.

Du får rödögda ungar, eftersom båda föräldrarna är rödögda.

Om blue argenten har 2 AA (för agouti) blir alla ungarna argente-varianter. Med bara ett A får du bland ungarna blandat argente och self (enfärgade, icke-tickade).

1 A för agouti, och 1 a för self. Eller 1 A + 1 a(t) för tan.

Är båda föräldrarna renalvade blue, dvs att båda mössen har aa dd, så blir ungarna enbart blå (eller blue-argente).

Men finns 1 chocolate (b) insmugglat osynligt i generna hos båda föräldrarna, kan du även få pale-lilac.

Nä, det där var lite dåligt förklarat … Fundersam  Sorry.

Mymlan
0

Honan har som är blue argente hon har dessa färger bakom sig.

argente, blue stone, bl-ag, pew, bl, si-ag, bl-ag,ch/t, si-ag, bl, bl/tan, sm-bl, bl

sm-bl är för färg?

fadern har:

dove tan, ch/t, rö si/, bakom sig.

amaira
0

sm-bl är blåmaskad siames.

Med allt detta i generna, törs jag inte spå en enda musfärg… Regnbågskull gissar jag på, med många olika färger, även "överraskningar".

Några blue-varianter lär du ju får, så vill du ha såna så avla vidare på just dem. Fast … det finns en del jokrar i den där leken, som kan dyka upp lite när som helst …  Dessa kan även "förstöra" färgerna man vill ha… Tänker då på siameserna, och rödögda samt svartögda vita. De kan ge väldigt olika färger i olika kombinationer.

Mymlan
0

Jag har ju ej så många fina hanar att välja på, Kaj´s öron såna gillar jag på möss men nu är ju öronen inte allt.. Gillar ju blå.

Om du chansade på denna kombination och du sparade en låt säga blå eller en blå argente *om sådan dyker upp* Vad för färg på hane skulle Du anv på den ungen om den vart som du förväntade dig avelsmässigt i temprament etc?

Jag har här hemma Choklad texel hane från lisa även en Choklad lh från henne.. Har en Lilac ag från VD *om jag minns rätt så sa Elin han ej håller för ställas i ras* Si-ag har jag oxå..

Har även en champagne tan satin hane från Lena Tysk.

Han har detta bakom sig:

Ja, bara dove tan men en black tan har han i stamtavlan..

amaira
0

Vill du ha blå, ska du inte blanda in chocolate. (ej heller champagne som ju är en rödögd chocolate)

Sedan - jag är ledsen Mymlan - så orkar jag "inte tänka". Att planera sin avel, är ungefär som att ställa upp ekvationer och svåra mattetal, det kräver en hel del tankearbete. Särskilt om man vill ha något som inte redan finns renavlat, för då behöver man ju avla fram det och renavla det själv.

I Sverige finns inte mycket "renavlat" att utgrå från, om man inte vill ha någon av de varianter som de få uppfödarna som finns, har.

Att skaffa musungar är inget svårt. Att ha en målinriktad avel, ja, då börjar man närma sig en hel vetenskap… Det är faktiskt svårt, och kräver en hel del baskunskaper i både biologi och färggenetik. Vilket är det jag tycker är det roliga med avel, det är en utmaning.