Nya avlivningsregler
http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf
Från årskiftet gäller nu nya regler som reglerar hur man får och inte får avliva bland annat gnagare.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
… om jag har fattat rätt ..
så får man inte göra de själv utan profs/utbildat folk ?!
Ärligt ej läst, är så oerhört jobbigt för mig läsa paragrafskrivet.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

_2 KAP. KUNSKAPSKRAV
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.
_
Jag uppfattar det som att man inte behöver ha utbilding för att avliva själv, men du måste ha kunskapen att kunna göra det på rätt sätt, med rätt metod.
_
3 § Företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning, slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som anges i 1 och 2 §§.
_
Om man däremot arbetar på ett ställe där man avlivar djur måste man ha utbildning för det.
Du har såå rätt "tessie_k" .. måste medge att jag var trött o orkade inte läsa allt eller nogrant .. men nu när du satt upp paragrafena, så ser man juh tydligt .. *ler*

Läser man hela texten ser man vad som är tillåtet oxå. Kloroform är olagligt snart, med andra ord.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5, "Kloroform är olagligt snart, med andra ord"
Bra!
(Ska läsa igenom när jag har mer dator-tid)