Frågetråd
Här kan ni fråga på om allt som gäller möss 👍
Jag har några frågor 🤪
1 hur mycket bottenmatrial ska dem ha?
Alltså gillar de att gräva, klättra eller båda?
2 vad tipsar ni om att man har för burstorlek? Är ett akvarium på Höjd 42 djup 35 bredd 82 en bra storlek?
3 vad föredrar ni? Hona eller hane?
4 finns det nån uppfödare i Dalarna vad ni vet? Något omplaceringshem?
5 hur stora blir tam möss?
6 hur stora blir nataler?
7 vad rekommenderar ni? Tam möss eller Nataler?
8 vad har du för sorts mus typ?
9 är hampaströ ett bra bottenmatrial? Annars kan ni tipsa om något annat?
10 hur många gånger ger man en mus mat på en dag? Hur mycket äter dem?
- Redigerat 2022-06-07 07:30 av [Lilium]
1 hur mycket bottenmatrial ska dem ha?
Alltså gillar de att gräva, klättra eller båda?
Dom gillar både att gräva och klättra, så ganska tjockt med burströ har jag.
2 vad tipsar ni om att man har för burstorlek? Är ett akvarium på Höjd 42 djup 35 bredd 82 en bra storlek?
Det beror på hur stor flock du har, men måtten på detta akvarium är bra för några stycken.
3 vad föredrar ni? Hona eller hane?
Jag föredrar temperamentet på hanar men eftersom dom oftast inte kan bo i flock så är ju honor lättare att ha.
4 finns det nån uppfödare i Dalarna vad ni vet? Något omplaceringshem?
Inte vad jag vet. Men det brukar gå bra att ordna med transport om man hittar en uppfödare längre bort än var man bor.
5 hur stora blir tam möss?
De korsade är lite mindre än engelsk typ.
6 hur stora blir nataler?
De är större än tammöss
7 vad rekommenderar ni? Tam möss eller Nataler?
Jag tycker tammöss är lättare. De nataler jag haft var lite skygga plus att de bet sig ur alla burar jag hade, fick skaffa akvarium till dom.
8 vad har du för sorts mus typ?
Jag har tammöss. Mest korsad typ men också några engelsk typade.
9 är hampaströ ett bra bottenmatrial? Annars kan ni tipsa om något annat?
Ja, jag använder det. Det kan vara lite dammigt ibland.
10 hur många gånger ger man en mus mat på en dag? Hur mycket äter dem?
En mus äter dygnet runt , så de måste alltid ha tillgång till torrfoder.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag har precis skaffat två möss för första gången och känner mig som världens sämsta musägare. Har bara haft hundar och häst/får så det här är som en ny värld.
Jag har dom i ett stort akvarium med allt dom kan tänkas behöva och tycka är kul. Men det känns ändå som dom inte trivs och dom blir jätte rädda när jag ska plocka upp dom. Jag får knappt röra dom utan att dom springer iväg och gömmer sig.
Skulle vilja ha öppen bur men känns som dom kommer springa och gömma sig så jag inte får tag på dom om jag öppnar upp.
Vill inte att dom skadar sig eller börjar gnaga på mina sladdar.
Har någon några tips? Vill ju ha dom som sällskapsdjur inte som något man tittar på genom en glasruta.
#3 Man behöver anpassa buren efter mössen. Vissa möss blir springiga och lättskrämda i stora burar. Vissa möss trivs mer. Så kanske har de för stort?
Det är också så att glaset dämpar en del ljud och du kommer ovanifrån. Rovdjur kommer ovanifrån. Och även om du pratar med dem när du närmar dig buren så kanske de inte hör dig och plötsligt så är du bara där…
Om det är så att du behöver bonda lite mer med dem skulle jag föreslå att du antingen ger dem en lite mindre bur eller en bur med nät på någon/några sidor och att du tar upp dem dagligen/flera gånger per dag och gärna håller handen en stund i buren så att de förstår att du är bra.
Jag skriver bara lite kort och snabbt nu, vi har andra trådar/artiklar med bättre svar som jag kan länka till… (flera bra inlägg i trådarna och även länkar)
Hur stor grupp rekommenderar ni?
(bur=#1 fråga 2)
Vilken typ tycker ni verkar bra i akvariet jag har? (#1 fråga 2)
#5 Tre stycken honor eller en hane.
Större hongrupper tycker jag man behöver ta hänsyn till individerna. Vissa honor trivs inte i större grupp. Och finns det en morrhårstuggare kan hela gruppen bli stressad… så jag tycker att du ska noga välja honor som passar ihop.
Typ som i engelsk, korsad eller svensk? Spelar absolut ingen roll. Välj möss som du trivs med.
Hejsan! Jag går i tankarna att skaffa möss men är fortfarande lite osäker på om det är det perfekta djuret för mig. Så jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på :D
- Visst är möss nattaktiva? Kan man hänga med dom över huvud taget på dagtid eller är som som hamstrar att dom absolut inte får väckas alls?
- Om jag nu ska skaffa möss så vill jag helst adoptera/rädda omplaceringsdjur. Vet ni vart man kan hitta organisationer som räddar och adopterar ut möss?
- Är fodren på bilderna bra? Om inte, vad ska man köpa istället?
Juste, kom på en till fråga!
Vad ska man ha för bottenmaterial? Vill helst ha tips på både material samt vilket märken som säljer det ^-^
#8: 1. De är aktiva lite då och då under dygnet, men kanske mest morgon och kväll. Jag brukar inte aktivt väcka en mus som sover, men om man lägger in färskmat eller fixar med inredningen brukar de ofta vakna och komma fram.
Tror inte att det finns några organisationer som aktivt jobbar med att omplacera möss. Har sett att råtthjälpen har haft möss någon gång, och det kan hända att länsstyrelsen har omhändertagna möss, men det är ganska sällsynt. Annars kan du kanske hitta omplaceringsmöss på blocket eller här på sidan.
De fodren är väl okej, men mössen får mer stimulans med blandfoder, som gärna får strömatas med. Djurlycka säljer en musblandning som är bra, t.ex.
Som bottenmaterial använder jag Millamore supersoft, men det finns många sorters strö som fungerar. Huvudsaken är att det inte dammar eller avger skadliga ämnen. Barrträdspån är t.ex. inte att rekommendera.
#10: Supertack för svar! Nu känns det som att jag har betydligt bättre koll :)
Vad är det för typ på bilder i #2? Hur stor? I cm?
?
Vad är det för typ i #3 hur stor i cm är dem?
- Redigerat 2022-06-08 14:08 av [Lilium]
#8 Nej, jag tycker inte du ska ge det fodret. Möss behöver äta naturlig säd, naturliga fröer, nötter, kött, fisk, örter mm. Så välj blandningar som har riktiga råvaror och ej bakad mat.
Djurlycka har de bästa blandningarna och hon hjälper gärna till så att du får ett foder som passar dig och dina möss.
Jag känner på mig att det blir möss snart hihi ska bara läsa på mer först 🤪
#13: Har hittat ett foder hos djurlycka som ser super ut, tack för tipset! :D
Jag ska skaffa möss i framtiden har bästemmt det nu 🤪😂
Men jag tror det blir en korsad typ isådanafall, 3 honor i det akvarie jag har nu..
Jag ska läsa på mer först så jag känner mig säker på vad jag gör 😅
hihi börjar långsamt prata med pappa om möss (Att jag vill ha)
Han tycker det är ok.. Men att jag "bara" får ha 1 art smådjur i taget då det blir mycket för honom.. (jag bor varannan vecka. Han tar hand om mina husdjur när jag är hos mamma)
😁
#18 Då har du god tid på dig att lära dig mer osv. Din hamster verkar frisk och glad (och ung).
#19 ja jag kommer inte stressa 😁
Jag kan oroa mig för att du blir besviken. Ha inte för höga förväntningar.
Möss lever intensivt och kort.
Välj noga ut en uppfödare du litar på, som är ärlig med hälsan på sina djur. Och försöka välja ut de möss som tycker att du är intressant och inte via foton. Träffa dem. Och försök få dem så tidigt som möjligt gärna vid 5 veckors ålder och inte senare.
#21 jag vet att de lever kort och har låga förväntningar.. Som när jag skaffade hamster.. De lever inte heller så länge men man får ha en underbar tid med de djur man har medans de lever 😊
#21 jag ska titta vidare på uppfödare.
Jag väljer aldrig utifrån färg eller utseende.. Jag väljer med hjärtat. 😊
- Redigerat 2022-06-12 21:06 av [Lilium]
#23 💗 Vart bor du?
#24 Borlänge :)
det är 3h och 4 min om man kollar avståndet mellan :)
- Redigerat 2022-06-12 21:51 av [Lilium]
jag hade velat köpa av dig :)
- Redigerat 2022-06-12 21:51 av [Lilium]
Vattnadals är närmast dig. Hon är inte aktiv här längre, tyvärr. Men vi skulle kunna försöka få hit henne… ibland lyckas det…
I a f så kan Vattnadal vara ärlig och berätta om släkt, men hon skriver inte i stamtavlorna, vilket gör att det kan bli förvirrande.
Jag själv vet inte om jag har så himla bra möss just nu. Jag jobbar ständigt på saken, men det har gått lite troll här i vissa linjer, så jag är lite orolig. Men när tiden är inne kan vi ju se vad som finns då. Kanske hittar du någon som har en kull ljuvliga musungar i närheten.
#27 vi får se ingen stress😊
såg en artikel skriven här inne..
kan man ge detta som bas foder?
2 dl havre
2 dl vete
2 dl korn
2 dl råg
1/2 dl hirs
1/2 dl bovete
1/2 dl torrfoder för hund
2 msk solrosfrö
1 msk linfrö*
1 msk sesamfrö
1 tsk alfalfafrö
1 tsk quinoafrö
?
och såklart att de får tilllägsfoder med :) eller färskmat som jag säger :P
- Redigerat 2022-06-13 08:03 av [Lilium]
#29 Absolut
Hur mycket ger man på en dag i snitt?
1 tesked? Eller mer?
De äter 3-5 gram om dagen. Jag ger mina ungefär en matsked tror jag. Det är en tung blandning dock med örter, fröer, nötter och säd. Sedan får de grönt och kött,fisk och geggor.
Jag kör med ögonmått och ser över behovet. Mina möss lämnar färdigbakat (hundmatskulor osv), så sånt är ingen eg idée för mig att ge.
Så man för anpassa sig lite efter hur mössen äter, hur de mår, vilket skeede de är i livet samt vad man ger.
- Redigerat 2022-06-17 09:03 av Grodan
#33 okej bra att veta 😀
Kikar in i den här tråden igen! Tack för tidigare hjälp, kände att det (samt en hel del mer research jag gjort) klargjort mycket så om några veckor kommer mina små musflickor hem till mig! :D Har dock en fråga till, ska/behöver möss sandbad som hamstrar? Eller kan man lika gärna skippa det? :)
- Redigerat 2022-06-18 18:51 av Shroomi
Undrar samma som #35
#35 möss sandbadar inte, så det kan man skippa. Deras päls är helt annorlunda och de håller den ren genom att putsa sig - och varandra 😊
Han/honom
#37 tack för svaret!
Hur stora i cm brukar en korsad typ unifer vara?
#39: I cm vet jag inte, har aldrig mätt någon mus med måttband 😉 Men korsade brukar väga kanske 40-70 gram som vuxna. Om du tittar i olika bildtrådar hittar du säkert många möss som sitter i händer, så kan du kanske få en uppfattning om storleken.
#40 oki
En fråga!
Men vi har ju redan svarat på sådana frågor.
Det finns inga BRA och kompletta musblandningar. Du köper dem av djurlycka eller blandar själv.
#43: Okej,tack!
#44 titta efter sånna du blandar själv
#29 är ett exempel
Funderar på zebramöss men har frågor.
- Antal? 1,2 eller fler?
- Foder?
- Inredning?
- Stämmer det att man kan ha kutterspån i buren?
Det var det jag kom på nu.
#47 Jag vet inte så mycket om sebramöss, utom att de är svåra att få tag på och inte är som tammöss. De är inte lika tama och sociala. De kan vara tama på sitt sätt givetvis, men inte som tammöss.
#48: Okej,tack!
Djurlycka har Artiklar om Sebramöss
https://www.djurlycka.se/kunskapsbank/sebramus/
Du kan även läsa Eva Johanssons häfte
Mina första sebramöss
Men då det är lite svårare att ha gräsmöss än tammöss, rekommenderar jag nog inte de som första möss.
- Redigerat 2022-06-21 12:26 av Grodan
#50: Tack så mycket!
Barnmat,kan dom äta det?
Tänker utan lök,kryddor och sådant.
#51 ingen orsak!
#52 jag vet inte men jga gissar det.. Vad skulle annars kunna finnas som de inte tål?
#52 Ja, det kan de 😊
Han/honom
#54: Vad bra!
Då kan man göra isglass till dom.
Har letat runt men finns ingen inköpslista till möss.
Har gjort en egen,saknad det något?
Foder.
Vattenflaska.
Aktivering.
Hus o bo.
Gnagleksaker.
Det var det jag kom på nu.
#56: Bottenströ, skålar till vatten och färskmat, Transportbur, eller du kanske redan har sånt eftersom du har andra smådjur?
#57: Ja,jag har lite blandat som kan användas till mössen!
Hmm,transportbur,det gör jag nog själv.
Tack!
#56 Aw. Inköpslista. Smart.
- Även telefon till veterinär. Ta dig tid att kolla vilken veterinär i ditt närområde som kan ta emot möss.
- Torrfoder. Om du inte vill köpa nu. Kolla upp noga vilket/vilka foder du ska köpa och varifrån.
- Plocka saker ute, rengör och torka och ställ/häng på ställe där inget djur kan gå så är de sedan garanterat fria från smittor mm.
#59: Tack!
Jag har typ allt det redan 🙈
#61: Det var ju bra!
#62 ja, när jag skaffar blir det väl egengjord foder 😀
Om man hittar grenar eller dylikt i naturen som man vill ha i buren, hur desinficerar man dom på bästa sätt? Lägga dom i frysen? Köra dom o ugnen?
Har även två kaniner och de total ratar den delen av höstrån som fröna är på, hade mössen tyckt om dom? Vet att man kan sätta in axstrån i buren för naturlig aktivering, hade dessa funkat för det? De kommer då givetvis få höstrån som kaninerna INTE varit i kontakt med.
#35 o #36
Vissa av mina möss gillar att kissa i sand och det tycker jag är väldigt praktiskt. Har även försökt med några andra saker med det funkade inte. Vissa älskar också att gräva i just sand så bara dom inte rullar sig i sanden för mycket så går det bra för precis som #37 säger så behöver inte möss just sandbada ;)
2 frågor:
1.Pellets eller fröblandning?
- Flygande tefat,funkar dom i buren?
#66: Fröblandning. Möss mår bra av och tycker om att sortera och skala och sin föda. Köp från Djurlycka, fantastiskt fina produkter! Du kan även köpa vete på ax, grenar med knoppar på mm för att ge extra stimulering i att jobba lite för maten :)
Skulle personligen inte ha tefat av samma anledning jag inte skulle ha tefat till hamster, risken för felbelastning och att de glider av. Köp ett bra hjul istället, se till att det är lagom stort så de kan springa med rak rygg. Storleken kan skilja mkt på en svensktypad vs engelsktypad mus. Till mina (har jag 30 cm diameter hjul i plast) har dock kollat så de inte är för tunga att få snurr på för småttingarna.
Jag har inte tefat till hamstern och kommer aldrig ha till framtida mus.
Läste hos olika veterinär kliniker o dom så att msn ska ja pellets o absolut inte fröblandning.
Så även att hjul var dåligt o tefat bra.
Ska nog beställa lite från djurlycka.
Hmm… Jag undrar om veterinären här 5min bort max tar imot möss… De tar imot hamstrar.. Får ta och kolla
#71: Du får kolla! Men det borde dom.
Jag kan inte se.. Jag mejlar 😀
#69 det ska du nog inte ha.. Tror jag..?
Stort hjul är nog bättre och foder du blandar själv.
Detta är ett bra bland foder du blandar och ger lite av (bas foder)
2dl havre
2dl vete
2dl korn
2dl råg
1/5dl hirs
1/5 dl bovete
1/2 torrfoder för hund
2msk solrosfrö
1msk linfrö
1msk sesqmfrö
1tsk alfafrö
1tsk quionoafrö
#75: Tack!
En bur ned 6,72 mm,funkar den?
#77. Om du vill "bura in" 😉 Kvasar, funkar 1 cm (10 mm) utan problem för honom.
Om du behöver bura in honom? För att hålla andra ute i så fall 😁, katt eller hund eller så. Och med katt funkar inte galler i alla fall eftersom de kan göra stor skada genom att få in en klo genom gallret.
Jag har öppna burar till alla mina möss. De är framavlade i många många generationer att inte vara rymningsbenägna! Kvasar är född och uppvuxen i stor öppen bur, med en hel del möss i, typ som jag visar på bild.
Mina honor har stora akvarier. Ibland sätter jag ihop två akvarier med de honor som är där. Kan bli ganska många möss, men stor "bur" då, de gillar det. (Annars särar jag dem igen såklart)
De har en övervåning där de gärna sover i något av de bon som finns, samt dit de kommer när jag ropar så jag får kontakt med dem. Som övervåning har jag galler, pappkartonger med låg kant, plastlock med kant, eller vad jag finner eller får lust med för tillfället.
Det enda viktiga är att inte ha kanter som de kan halka ner från, de måste kunna hålla i sig när de kikar över kanterna.
Hanburarna är Samla plastlådor från IKEA (eller nåt) som jag skurit ut öppningar på, en framsida, och öppning för fågelbad som extrarum, att hänga på utsidan. (Med lödpenna)
Bilderna:
Kvasar i sin bur. Öppen front, och fågelbadet där han är på bilden, har 1 cm mellan gallret. Så du ser, inget problem.
Exempel på en honbur (och en för tillfället tom hanbur under på ena sidan). Akvarium + ovansida av hanburen.
Annan grabb i sin hanbur, som visar hur lugnt de kan stå på kanten utan problem. (Min hand i ovankant, det är den han vill komma till)
Musse är förresten farfar till Kvasar 😘Då kan jag lika gärna visa Kvasars pappa, Castor.
Här är några exempel på några möss (honor) som hälsar på mig i sina öppna burar, på "ovanvåningarna". Akvarier under som de också kan vara i.
Ska man ha möss såhär så måste de vara sociala, med människor, och vilja umgås med mig. De kommer så fort de hör att jag kommer in i rummet - om de inte sover och inte har lust att bli störda, då kan det ta lite längre tid.
- Redigerat 2022-07-11 12:20 av ariama
#79: Rymmer dom inte i öppna burar?
Nej.
#81: Jaha,intressant!
Jag ska ha lock däremot för att hålla katten ute.
#82 smart drag! 😀
Vad har ni för inredning ni tipsar om?
Vad föredrar ni för kön på mus?
#84: Det beror väl på individen?
#84 https://mus.ifokus.se/discussion/1465995/sahar-bor-vara-moss-del-4! kolla den tråden. Finns också en tråd 1-3 om du söker på sajten :)
#86 jo jag vet..
Inköps lista för möss? Tänker om man kan förbereda sig på hur mycket det kan kosta att köpa in/vad man ska ha osv
Jag har:
Tunnlar massor
Hus flera stycken
Krukor/burkar att krypa in i (de kan inte ramla ner på djuret då de står på en plattform)
Hjul (28cm i diameter)
Grenar och sådant
Papygoj pinne
Skålar för mat/vatten
Vatten flaska
Vad jag kommer på att man ska/vill ha nu:
Hängmatta för mus (tror det heter så)
Ingredienser till mat
Sen kommer jag inte på något mer nu..
Det känns som jag glömt läsa på om något… Jag har läst alla som man ska läsa om möss innan och så men även sjukdomar, "mata musen rätt"
Kommer nu på något jag kan ha glömt? 💭
Även, parasiter/ohyra
Tumörer, fakta om de
Du lär dig med tiden.
Jag känner samma.
Mjölmask,hur ofta kan man ge det?
Mjölmask, jag kastar in ett gäng när jag får lust. Inget de föräter sig på, enlig min erfarenhet. Får de för mycket vill de inte ha. I alla fall mina.
Torkade vinbär, prova! Det är så olika vad olika möss vill äta.
#94: Så inget giftigt?
#92 Mjölmask och andra torkade insekter (samt räkor och småfisk emellanåt) ingår i mina möss basmix, ger ibland extra till dräktiga och digivande mammor med ungar. Beroende på hur blandningen ser ut så blir det väl kanske 2-4 mjölmaskar per deciliter foder - tror jag, vet inte. Mjölmaskar är dock feta, så ges med måtta till möss som har benägenhet att bli tjocka. Levande mjölmask fick de bara någon gång ibland när jag hade en sådan odling, det gillade mössen massor.
Han/honom
#93 både färska och torkade går fint att ge, inte giftigt. Mina brukar inte gilla torkade särskilt mycket - inte jag heller 😋 Färska är jag för snål för att ge, vill ha dom själv..
Han/honom
Jag ger inte mina möss insekter alls, utan de får rå fisk och rått kött (muskler och inälvor). Även torkat kött. Sedan får de en mkt bra basmix och grönt. Blandar även i söndersmulat äggskal och örter mm i basmixen.
Emellanåt gör jag näringsgeggor också.
Förut när jag inte tänkte så mkt på elräkning mixade jag råa grönsaker, rått kött mm till en nyttig gegga och frös in så att jag kunde ta fram och tina när det var dags. Idag har jag inte heller så stor frys heller att jag kan göra detta.
#98: Gillar dom totrkat o icke-torkat kött?
#97: Haha,det bästa jag var är smultron men ändå ger jag det till hamstrarna.
Är de kanske unifer lika stora som gerbiler? Jag försöker få en större uppfattning 😉får en uppfattning om att de är större dock 😁
Gerbilen blir ca 10-12 cm och har en svanslängd på 8-11 cm.
- Redigerat 2022-07-27 11:09 av [Lilium]
Har inte sett jättemånga gerbiler, men skulle nog säga att en genomsnittlig mus är mindre än en normal gerbil.
#102 ok, då vet jag 😀
Enligt mig är möss ungefär hälften så stora som gerbiler. Och då har jag ganska stora möss - men det var evigheter sedan som jag hade gerbiler.
#104 oki då vet jag 😉
Hur torkar man blommor,blad o sådant?
Man kan hänga upp dem i buntar/buketter, lägga på tidningspapper eller använda torkmaskin. Jag gör de två första. Långt gräs med frö och nässlor hänger jag upp i buntar, blad och annat lägger jag ut på papper.
#107: Tack!
Vad skulle ni säga, akvarium? Plastlåda?
Jag känner att jag inte vill ha buren öppen då jag har djuren i mitt sovrum och vi kommer ev skaffa vovve, går det bra? Jag vill inte att musen ska göra illa sig 😉
Så vad tror ni? Akvarium på ca 80 x 40 x 40 (b x h x d)
Eller största samla lådan från Ikea?
Plastlåda kan dom ju lätt gnaga sig ur.
Men inte akvarium.
Röstar på akvarium.
#15: varken hunder eller möss skall vara utom kött hundar är KÖTTÄTARE möss är ALLÄTARE inte Växtätare
#78: varför har den ett håll i buren?
#112: För att det är en öppen bur där mössen kan sträcka sig ut och även ta sig ut och gå runt på bur eller vad man nu har i deras närhet. Beror säkert också lite på musen hur den nyttjar sin frihet.
#113: oh ok men vad skulle du göra om dem rymde? eller om du måste gå någon stans?
#114 tydligen så stammar vissa möss i buren, trodde inte det jag heller., 😉
#109 Jag går emot strömmen och avskyr akvarium, provat många och det blir aldrig helt bra. Det kommer aldrig bli tillräckligt bra luftflöde i ett akvarium om man inte gör en upphöjning där mössen kan komma åt frisk luft plus att ett akvarium är svårt att inreda så det passar mössens stora behov att klättra. Ikeas största samlalåda är bättre - där kan man få till ordentligt med luftflöde om man fixar ventilation på fler än två sidor, lätt att inreda och man kan få till en öppning från sidan om man är lite händig (möss gillar generellt inte när man kommer med händerna ovanifrån).
Han/honom
#106: vet inte om detta är en jätte bra teknik för att tork, men jag lägger bara det jag vill torka på en tallrik i ett soligt fönster 😬🙃
#116 aha, okej så tänker du.
Kul att höra olika åsikter 😀
Då kanske det blir någon lösning med samlor och så.. Jag vet inte riktigt, hur kan man få till öppning? (fram)
#119: Öppning fram?
Lucka typ #120
#122: Ser kul ut!
Nu Jämför jag plastlådor hehe…
Vad tycker ni?
Biltema:
145L
Längd: 78cm
Bredd: 56,5cm
Höjd:42,5
ikea:
130L
Längd: 79cm
djup:57
höjd: 43
Har ni hittat någon större? Kan ni länka isådanafalla?
Ikea!
Ska leta länkar.
#125 finns det ännu större?
#126: Det tror jag.
#126: på Ikeas samla lådor är väl 130 l den största? 😊
- Redigerat 2022-08-03 17:07 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Nej,IKEAS är väl den största o bästa.
Det finns en artikel på en annan sajt om hur man kan göra våningar.. På en 130l samla ju…
#119 om du skickar din email i ett pm till mig så kan jag skicka en pdf med mina skötselråd, där finns bilder och beskrivningar på hur jag har löst mina framluckor.
Han/honom
#131 fixat!
Nellysofia. Du bor förstås inte i Stockholmsområdet? Om du gör det så har jag plastlådor/burar över, med stor öppning fram. Du kan få en om du vill - mot besinpengar om jag behöver köra (bor på Mälaröarna). Bra öppningsbart galler har jag som jag lätt kan sätta dit.
Såhär kan en se ut. Har lite olika.
Öppning och hål har jag lödit med lödpenna.
Jag minskar på uppfödningen och får burar över.
#133: Vet att hon inte bor där utan ca 3 timmar bort.
Men när jag köper Kvasar kanske jag kan transportera en till Nelly?
Har planer på att träffas.
Det går bra! 😊
Men buren kräver ett sådant här fågelbad, eftersom jag har en öppning till det, samt hål som passar just den för upphängning.
https://www.zoo.se/bur-enkel-nobby-fagelbad-24-cm.html
Går i och för sig att täppa för öppningen på något vis, men det är bra för både luft och lite extra storlek med ett "rum" till.
Men galler i bur funkar inte om man har en jagande katt, det får man aldrig glömma!
Ska fundera på det, 😊
#131 wow vilken bra guide! Nu förstod till och med pappa, Det är inte ofta 😂
Hur mycket kostar en mus per månad? (unifer)
#138 Toppen! 😄
Han/honom
Hej! Nu har jag en fundering, vet ni någon som har möss i dalarna, skulle gärna vilja åka och titta på nån mus för att se lite storlek, osv :)
#141: Se om det är någon utställning?
Är detta en bra blandning?
4 dl underlatblandning.
3 dl műsli.
1 dl whiskas torrfoder för katt.
3 nypor mjölmask.
1 msk örter.
1 msk solrosfrön/pumpafrön.
- Redigerat 2022-08-09 21:09 av Pilspets
Tass!
#144 Jag är inte ute för att klanka ner eller vara otrevlig mot dig. Jag vill bara att det blir rätt.
För att få de rätta värdena så måste du väga i gram. En dl kan skilja sig mellan två gånger. Du kan mäta upp med t.ex. en dl precis och nästa gång lite mer eller mindre. Du måste även bland annat veta vilken müsli, då alla innehåller olika ingredienser. Hur mycket är en nypa?
När du har tagit reda på det, då kan du börja räkna.
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-08-12 20:32 av 91Marran
#146: Nu känner jag mig dum. Eller man kan inte känna sig något man redan är. Just det …
Hur räknar man?
#147 Du ska inte känna dig dum. Ska se om jag kan skriva ner hur du räknar ut i morgon.
Mvh
Mig
#148: Jodå,det gör jag alltid!
Tack,det hade varit underbart!
Köp bara en bra blandning av Djurlycka så slipper du oroa dig.
#150: Blev egenblandat.
Underlatblandning,torrfoder för katt,mjölmask,fröer o műsli.
#151. Plus tillägg emellanåt. Det blir utmärkt. 😊
Vilka foder kör ni på? Om det är egen landat får ni gärna skriva vad det är i 😀
3 dl underlatblandning.
4 dl műsli.
En msk pumpa o solrosfrön.
Ca 10 mjölmaskar.
1 msk örter.
#154 vilken underlatblandning? 😀
#154 och vilken musli?
#157 vart har du köpt det?
Ah! Jag funderar fortfarande på kön…lite spontant….
Finns det nån mer enklare av de? Jag lutar åt honor då jag uppfattat att de luktar mindre…
#158: Műsli och frön har jag köpt på ica.
Mjölmask o blandningen på arken zoo.
Örterna var på nån annan djuraffär
Kan man årdna transport? (allmän fråga)
Jag lutar mest mot en hane, vi ska bestämma denna vecka när/ om det blir nu.
Finns det någon uppfödare vad ni vet som är intresserad av transporter? Eller att mna möts upp på vägen?
#161 Svårt att svara för alla uppfödare, men de flesta går nog med på det. Hitta en bra uppfödare vars djur du är intresserad av och fråga 😊
Han/honom
#162 ja det ska jag kolla med, nackdelen är att man inte kan se hur de har mössen osv..
- Redigerat 2022-08-26 14:34 av [Lilium]
#163: kan du inte be dem att skicka bilder? Eller för att fås er så säkert som möjligt, att på något vis face tima?
#164 kanske det.
#163 De gånger mina musköpare inte har kunnat komma hem till mig så har jag erbjudit att skicka bilder eller videor på hur mina möss bor samt att jag även har bilder på burarna i mina skötselråd. Jag hoppas ju de flesta vill visa upp sin djurhållning och bidra med goda exempel 😊
Han/honom
Är man ute efter en sällskapsmus är det svåra att veta hur den beter sig, alltså hur den gillar, eller inte gillar, att hanteras.
Möss är försiktiga djur och är de inte avlade för tamhet och tillit, SAMT inte tillräckligt hanterade, så är de inte "kul".
Jag har (för länge sedan) läst sälje-annonser där det står "inte så mycket hanterade, men blir bra med lite tålamod". Jag skulle inte köpa såna som sällskap, för det är inte alls säkert att den blir så tam att den någonsin hälsar mig med glädje.
Rädda möss blir ibland inte tama alls. De måste ha tamheten både i generna (avel, och domesticering på tillit och mod och människokärlek) och genom bra hantering.
Så en bra dialog med säljaren är viktigt. Att vara tydlig med tamheten - om det är vad man önskar. Det går att ha möss som "titt-möss" också, fast de förstås är bra på att gömma sig…
#167 jo, jag jag tänker väl köpa från en uppfödare som avlar på "sällskaps möss"
Så de är lite vana osv
#169: mina 🐭 gillar 😊
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#170: Super!
Torkad ananas o russin som lyxgodis då?