Svemus, färg..
Ska inte bilderna mellan fawn och röd byta plats? På den tidigare sidan hörde färgen röd till en bild på en roströd mus i en hand med plasthandskar, och fawn borde väl vara som hos råttor, tillhörande en mus med en slags orange färg? Eller är jag alldeles vilse nu? :P
Tack för svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fawn är samma sak som röd på möss, förutom att fawn har röda ögon och röd har svarta ögon. (om jag inte har fattat det helt fel…?)
Men då sitter väl bilderna fel på Svemus hemsida? Jag har nämligen funderat över de där bilderna på hemsidan. :) Jag tycker precis som du..
Kollade nu igen, och "fawn-musen" (som jag vill kalla röd) på Svemus hemsida har ju svarta ögon, fast på beskrivningen står det att den ska ha röda ögon? Likaså har "röd-musen" (som jag vill kalla fawn, med hänvisning till dess färg när jag tänker på t ex råttor). Vad har jag egentligen? Min ena hane Pelle är orange med röda ögon.. Förstår ingenting nu… :P
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

Vad jag vet så kan även en Fawn ha röda ögon. Dessutom så är Fawn lite annorlunda i sin röda ton än vad en Röd är.
Det bara syns dåligt, att fawn-musen på fotot faktiskt har röda ögon. Inte taget med blixt antar jag, men musen är röd och rödögd = fawn.
Det andra musfotot är taget på en röd mus med svarta ögon = röd.
Pälsfärgen beror på polygener, dvs en röd kan vara allt från "gul" till djupt "röd", och detsamma gäller fawn. Det är som med tanfärg, som också kan vara så ljus att den nästan ser gul ut. Men har man utställningsmöss så avlar man mot mörk djup tan-färg. Men båda varianterna är tan.
Tomas avlade på röd och fawn och hade väldigt fina röda möss samt fawn ett tag (fotot är ju på en av hans fawn) Därav den djupa färgen, den är färgavlad.
Om din Pelle har samma oranga färg ända ner i hårbotten (och inte skiftar i blått eller beige längst in) så är han fawn.
Jag är inte hemma just nu, men om han är lite ljusare orange vid hårrötterna (för det tror jag att han är) är han ändå en fawn?
Hur som helst: En fawn har röda ögon, en Röd har svarta ögon? Då vet jag det i alla fall. :) Tack!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Vill bara förtydliga att just den här fawnmusen är en import från Finland…