Nu är det dags, ut med er!
Ska fixas!😃
Äntligen!! Färska in i kylskåpet, ett gäng in i frysen och ett gäng att torka till torrfodret. Natalerna tycker om nypon men jag tror nog de tycker bladen (både färska och torkade) är ännu bättre. Vresrosens nypon har jag plockat ett tag redan och hunden hjälper också till - hon tycker de är jättegoda och plockar direkt från busken 😁
Han/honom
Sen ska man plocka fram natutboken så man kommer in med rätt bär.😁
Mina vill inte ha nypon, så plockar jag, är det till mig själv.
Hur torkar man nypon?
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#5 In i ugn (eller svamptork om man har det) på 50 grader i x antal dagar/timmar tills de torkat.
Han/honom
Nypon plockade idag. Iförrgår fick de ax av havre, det var otroligt uppskattat av mössen!
haha, jag glömde i år, men såg en buske som fortfarande har massor med nypon kvar och tänkte "varför inte"… spela roll om de är lite fattiga på vitaminer.. de är roliga och nyttiga och gratis… så jag plockade några liter
De är inte fattiga på vitaminer.
Själv, till mig själv alltså, gillar jag dem bäst på vårvintern, gärna de första dagarna med vårväder så de är nytinade i solskenet. Då plockar jag dem mjuka och suger ur fruktköttet runt om kärnorna som jag förstås inte vill ha. Äter inte heller skalet, bara det kletiga smarriga fruktköttet - det är bland det godaste jag vet!!
Vår-primör, hör våren till.
Inte bara olika arter nypon, utan även olika individer/buskar, smakar olika. En del är inte så goda medan andra är sanslöst läckra.
Det är extra läckert att få äta sådant som aldrig går att köpa. Sådana här nypon som hör vårvintern till, hör till det man aldrig kan köpa. Glasäpplen (bild, saftig till genomskinlighet) är något annat som är outsägligt läckert som inte går att köpa, än mindre få tag i än de få veckor de går att finna.
- Redigerat 2023-11-09 13:01 av ariama
#9 De är inte tomma på vitaminer, men det är nog lite mindre nu än i september….