Hur "tämjer" man sina nya möss??
För en vecka sedan hämtade jag två nya möss som så småningom ska flytta ihop med min ensamma mus (hennes syster gick bort för en månad sedan). Men det känns i princip hopplöst att bli kompis med mina nya möss… Dom är i gångar under marken hela tiden och när dom väl är ovanpå spånet springer dom snabbt som attan och gömmer sig när dom ser mig. Den temporära buren dom är i nu är en bincage, så tyvärr kan jag inte interagera med dom på annat sätt än ovanifrån, vilket såklart är extra stressande. Men för tillfället kan jag ju inte ens komma i närheten av buren utan att dom springer och gömmer sig, så det spelar väl ingen roll ändå :/ Hade nog tur med med dom andra /mina första möss, dom var riktigt sociala direkt när dom kom. Dom var från omplaceringshem, mina nya bebisar är från uppfödare.
Förstår att det kan ta tid för dom att vänja sig vid allt nytt, men börjar känna mig stressad då min ensamma lille mus börjar bli så ledsen av att vara ensam :( Så nu hoppas jag att jag kan få tips och råd på hur jag på bästa och snabbast sätt kan "tämja" dom nya mössen. Finns det någon speciell godbit man kan locka fram dom med? Borde jag ändra något i buren? Ändra på mina beteenden på något sätt? Eller kan jag kanske till och med börja bonda dom olika musgrupperna med varandra innan dom nya mössen vant sig vid mig? (Det sistnämnda känns som att det kan bli ganska klurigt, men om någon har tips för hur man skulle kunna göra det mottages det gärna).
Har kollat på massor Youtube videor om hur man ska göra men lyckas ändå inte… Så hoppas verkligen att jag kan få hjälp här🙏🏻
Denna artikel finns https://mus.ifokus.se/discussion/766022/_
Jag tycker att den är bra. Hoppas den kna svara på lite frågor. Ska fundera lite på om Jag kan ge mer tips.
Inte mitt bord precis, men själv skulle jag hantera dem dagligen i handen. "Tvinga dem" till umgänge, men lugnt, vänligt och stress-fritt.
Det gäller bara att kunna ta upp dem utan stress, och absolut utan att jaga dem.
Prata mycket!! Lågt och vänligt. Sjung om du vill när du är i rummet där buren är, så du inte bara är "en skugga som skymtar förbi".
Att ha något hus de gärna går in i och som du kan lyfta upp när de är inuti vore toppen.
Att få en rädd mus att äta något, är i stort sett hopplöst, inte ens något riktigt gott.
Däremot kan de ibland behöva hjälp med att komma över "räddhets-tröskeln", t.ex. genom daglig hantering "mot deras vilja". Får de själva välja kanske de aldrig törs prova, och samtidigt blir räddare och räddare i någon sorts själv-bekräftelse av hur läskigt det är.
Tar man upp dem dagligen, och de inte är alltför "djupt" rädda så lär de sig, först att det är ofarligt, sen att det är roligt.
Jag skulle försöka sätta ihop dem. Om din första mus är tam, så kommer hon att visa att du är ofarlig. Är hon rädd kanske de andras rädsla smittar av sig och hon blir mer rädd.
Sätter du ihop dem måste det vara i en bur där du kan ha kontroll, för att kunna ta ut möss om det blir bråk. Är din tam kanske det är henne det går lättast att ta bort vid behov.
Jag tror länken ovan har andra tips. Välj det som passar bäst för dig och för mössen.
#1: Tack snälla, mycket bra artikel!
#2: Tack, så himla mycket bra tips du kommer med! Då börjar jag med att försöka "tvinga" dom att bli hanterade. Tips på hur jag får dom att gömma sig i toarullar/hus som jag kan lyfta upp istället för att gömma sig under marken?
Min andra mus är riktigt tam, så då kanske det är en god idé att sätta ihop dom. Tänker köra carrier (stavas det så? ) metoden, då har jag 100% koll på dom och kan snabbt ta ut den tamaste om det skulle bli bråk.
Ha inte så mycket bottenströ att de kan gräva ner sig. 😊
#5: bra idé! Men nu när jag har så mycket bottenströ i, kan jag ta ut det mesta utan att dom blir helt vettskrämda?
Ändra i buren när du har dem ute/ någon annan stans. Dvs i samband med att du tar upp dem kan du försiktigt sätta ner dem i någon annan låda, helst i ett hus de känner sig trygga i.
Du kan ta det i två steg. T.ex. idag sätter du dit ett hus (eller ask eller något som de kan krypa in i och du lyfta upp dem i) och i morgon försöker du ta upp dem och använda huset.
Du kan t.ex. ta upp dem med hjälp av en tom toarulle, eller tom hushållspappersrulle.
Jag har ett stående uttryck: "Ingen mus kan motstå ett mushål!" Rädda eller tama, ett "mushål" (toarulle går bra) MÅSTE gås in i. 😁
Alltså, hela huset eller asken de är i, sätts i den andra lådan, så de känner sig skyddade.
#7: Okej, då kör jag nog på den planen! Sätter in ett hus idag och försöket Plocka upp dom mha det imorgon. Tusen tack för all hjälp!
Och vilket underbart motto😆👍🏻