Hona biter andra honan i svansen
Hej,
Jag och min dotter har precis skaffat våra första möss. Problemet är bara att den större musen bråkar med den mindre som nu har fått massor av bitmärken på svansen.
Igår kväll när jag observerade dem såg jag hur den lilla grävde ner sig i ett hörn och gömde sig, försökte sova. Men dröjde inte länge förrän den större letade rätt på lillen och började terrorisera henne.
Buren har tre våningar med fyra olika hus så det finns gott om både plats och mat.
Någon som vet vad detta beror på? Bör jag kontakta djurbutiken för att byta ut den större musen eller ge dem mer tid?
Idag har jag endast sett den mindre musen och inte en skymt av den större.
Tacksam för hjälp
Börja med att försöka ge dem var sin bur. Det där är inte okej för den bitna musen.
Jag skulle lämna tillbaka den aggressiva och skaffa en annan snällare kompis.
Hoppas någon annan svarar bättre. Själv har jag ingen tolerans när det gäller aggressiva möss, samtidigt är det synd om dem båda.
#1: jag ringde och pratade med djurbutiken som föreslog att ha dem i varsin bur ett tag för att sedan försöka i samma bur på nytt. Han hade aldrig varit med om att en mus biter en annan på det viset.
Riktigt trist, har dem i separata burar nu men vet inte vad jag ska göra här näst 😔

Att göra som butiken råder kommer inte att fungera. Du har två val som jag ser det:
- Du kan byta den stora musen mot en yngre och göra en ordentlig introducering av mössen med hjälp av tråklådemetoden.
- Du kan sära de du har en dag så den lilla får äta, dricka och vila lite. Sen göra en ordentlig introducering mellan dem på nytt som startar med tråklåda och sedan gradvis går framåt.
Tråklådan: Möss är lättast att få ihop på liten yta. Börja med en petbox till exempel. Ingen inredning, bara strö, mat och vatten. Här ska de ha trångt och tråkigt, då söker de sig oftast till varandra. Ge dem ett dygn här. Om det gått bra kan du gå vidare. Då ställer du tråklådan inuti nystädad, tom bur. Fortfarande stängd. Ge det ett dygn. Går det bra går du vidare.
Då tar du bort tråklådan och låter mössen vara i buren med enbart strö, mat och vatten. Ge det ett dygn. Så länge det går bra kan du successivt sätta in en inredningspryl i taget. Undvik krypin där de kan känna sig trängda i början. Låt det ta tid.
Lycka till!

Toppen! Om det är en hane ser du tydliga kulor.