Överviktig mus / Tumör ?
Sitter här med tre möss, två av dem är i fin form, springer,leker,letar mat, springer i hjul m.m men så har vi Astrid som är väldigt väldigt lugn av sig o inte är särskilt aktiv
Rut : 20 g
Märta : 22 g
Astrid : 48 g
Astrid har under en kort tid blivit super tjock och det lutar liksom inte. Hon får allt hon behöver nyttig mat aktivering men hon fortsätter att gå upp i vikt.
Om det är så att det är bara fett vad gör man åt det? Det är ju inte snällt att låta henne går runt med det.
Har även funderat på om det kan vara en tumör ……. Då det hänt så fort.
Oavsett vad det är så undrar jag vad jag bör göra ?!
#0: Jag skulle kolla med en veterinär för säkerhets skull.😁
Har kosten ändrats eller andra vanor?
#1: Inga ändringar i varken kost eller annat…
#1: Vilken veterinär tar emot möss ? Exo?
Tänkte att jag la upp detta för att få hjälp då det är en mus.
#2: Dräktighet då?
Nån hane i närheten?
#3: Vet att roslagstull(tror jag den heter) tar imot möss. Kliniken ligger i Stockholm och jsg har varit där med hamstrarna,väldigt duktiga där.🙂
Hur gamla är dom? Med den vikten är de fortfarande "ungar", eller hur? Dvs de växer fortfarande.
Har du stamtavla? Vet du något om hennes föräldrar? Färg på mamman? Pappan? Funderar på färgen DY (dominant yellow), som har genetisk fetma.
Hur länge har du haft dem? Kan du prata med uppfödaren?
Även andra möss än DY har ibland "genetisk fetma". Är hon mycket ung är en inre osynlig tumör inte trolig.
Hur ser fodret ut? Mycket feta frön? Solrosfrön, hampfrön? Det är olika hur mycket och hur fort möss lägger på sig vikt.
#5: Dem är vuxna möss allihopa. Ingen stamtavla eller liknande köpta från min skola.
Dem får pellets och även en egen gryn blanding av bovete, vete m.m kan inte göra kosten mer "hälsosam" eventuellt att jag kan ta bort gryn blandningen men den bidrar till lite variation så vill inte det …..
#4: Dräktighet är det ej, äger inga hanar. Har själv dubbelkollat kön och flera andra. Om det skulle va det hade de kommit ungar tidigare tänker jag också
#7: När köpte du dom?
Hon kanske redan var dräktig när du köpte henne?🤔
Oj så små. 😀 Måste vara väldigt söta.
Vet du ålder lite mer än "vuxna"? Hur länge har du haft dem?
Maten är ju okej, vad jag förstår.
#8: Hon är inte dräktig jag är säker på det : )
Köpta i november förra året(2022)
#9: dem blir 7 månader i mars
Har haft dem sen november 2022
#10: Hmm,konstigt.
Kanske ändå värt att kolla med vetten.😊
#12: Ja… Men är de övervikt och tumör de är frågan om eller finns de något annat de skulle kunna va?

Att en mus går upp i vikt kan bero på så mycket. Tumör, vätskeansamling pga annan sjukdom, fetma mm. Det är omöjligt att säga vilket som är fallet för din mus. Oftast krävs en mycket erfaren uppfödare eller exotics veterinär för att kunna känna igenom musen och helst veta släktens sjukdomshistoria flera led tillbaka.
#14: okej, ringt runt oss exo veterinärerna i min närhet men dem tar ej emot möss :/ de sa att jag skulle ringa smådjurskliniken vilket ja gjorde men dem var tveksamma
Bra svar Alwyn.