Mus iFokus

Mus

Etiketter: avel7-genetik-färger-hårlag-teckningar
Läst 122 ggr
Lona
0

Finns silver/merle hos mus?

Jag funderade på merlegenen som den väl egentligen heter även om den kallas olika hos olika arter (eller raser). Merle, silver, harlekin…
Finns den hos mus och är det i så fall olämpligt/förbjudet att para merle x merle? Gäller det även merle x röd med merle bakåt i stammen? (Eftersom merle inte påverkar fenotypen på röd så det kan finnas ett dolt anlag.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här frågan får LittleM svara på, när hon dyker upp, hon har merle.

Silver är namnet på färgen rödögd blå.

Silvrerad eller silverad är ytterligare en variant som kallas silver, och finns i olika färger. Det är en vit-tickad mus, kan man väl säga. Tror inte vi har några sådana i Sverige nu.

Ingen djurart har så många olika färgvarianter som möss!

Min bild visar en ung silver/tan, gammal bild. (fast det inte är vad du frågade efter)

Littlem
1

Jag är inte så inläst på det helt ärligt och är lite för trött i hjärnan för att orka leta. Jag vet att det pratades om dominanta roan/merle som om de parades med varann ej fick levande avkomma. Men sen kom det recessiva som inte hade några problem.

Har inga röda merle, eller röda med merle bakåt. Så har inga erfarenheter av det.

Parat merle + merle. Men ändå inte alltid fått roan/merle ungar.

Lona
0

#2: Är roan och merle samma på mus? På häst är det helt olika gener. 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Littlem
1

Det är som splash och tricolor typ. Det kan komma båda. Merle är ju en roan med fläckar typ.
Som att en splash tekniskt sett "blir en tricolor" om det finns vitt(även om de oftast då inte är en bra tecknat sådan).

Merle ser ut som roan först, sen efter nått pälsbyte kommer det fram partier med grundfärgen.

Littlem
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De här brudarna är systrar. Chokladen såg ut som sin syster först. Sen poff kommer fläckarna. Glömde ta bilder under utvecklingen för det går sjukt fort.