Min mus har en knöl...
Behöver lite råd angående en knöl på min ena mus. Den sitter i jumsken, verkar inte sitta fast i någon muskelvävnad (den ligger under huden men sitter inte fast i något i kroppen) är relativt slät men kan möjligtvis känna viss ojämnhet. Har varit hos veterinär för två veckor sedan och han påstod att knölen är orsakad av en yttre, främmande kropp t.ex. en sticka. Att det alltså inte är och inte kommer bli en tumör. Dock gjorde han inget åt den vilket jag tycker är lite konstigt. Nu känns det dessutom som att den växer…
Vad borde jag göra i den här situationen? Lita på veterinären och bara låta det vara? Åka till en annan (och troligtvis bättre) veterinär? Känner mig så vilsen. Vill ju inte heller åka till veterinär, betala 1000kr igen, bara för att dom ska säga att det inte är en tumör, igen. Men vet samtidigt inte heller på om jag kan lita på att det inte är en tumör…
Hoppas ni har mer erfarenhet av detta och kan hjälpa mig.
- Redigerat 2023-11-09 11:49 av Grodan
Det låter i mina öron som en juvertumör (bröstcancer) något som tyvärr är mkt vanligt på möss.
Bröstvävnaden sitter precis under huden, där även lymfvägarna går, och är skilt från den underliggande muskulaturen via en tunn hinna. Det gör att tumören sitter fast i huden, inte i muskulaturen, och alltså känns fri och rörlig när man undersöker den på den levande musen. Det kan ibland kännas som att ”rulla en ärta” mellan fingrarna.
Det gör inte ont på musen till att börja med, cancer är smärtsamt först i slutstadierna. Du kan vänta tills du känner att du med säkerhet ser att den har vuxit (så du inte tvekar eller känner dig orolig för fel beslut) och sedan, tyvärr, är det avlivning som gäller. Låt den bara inte bli för stor, så hennes allmäntillstånd påverkas, det kan gå snabbt, eller långsamt.
Jag är ledsen. Men som sagt, vänta tills du ser att knölen verkligen växer!
#1: Tack för hjälpen. Är väldigt besviken på att en exovet inte hade koll på detta, men oerhört tacksam för din hjälp. Jag är 99% säker på att den växer, ska avvakta några dagar till men sen ska hon få somna in så hon slipper lida.
Möss är ett mkt udda husdjur och de flesta veterinärer har dålig kunskap om dem. Så är det tyvärr.
Det finns ett fåtal muskunniga veterinärer, men annars får man hålla till godo med vanliga, om de ens tar emot möss. De funkar till enklare saker, skriva ut Stronghold t.ex. mot ohyra, om man själv vet vad man behöver.
Halloj Shroomi, hur gick det med detta? Hur löste det sig med knölen?
#4: Hej!
Tyvärr blev det ganska snart efter konstaterat att det var en juvertumör och hon togs bort bara några dagar senare…
#5 Åh, så den första veterinären hade fel?
Himla tråkigt.