Knöl på mus
Hej! Jag märkte för ett par veckor sedan att min ena mushona Alaska börjat bli lite rund om magen, jag sökte igenom henne då men hittade ingen knöl eller liknande. Hon verkade pigg, hon åt o drack och var bortsett från lite rundare helt "normal". Jag upptäckte sedan en vecka sedan att hon hade en knöl vid sitt högra bakben. Jag tänkte att det var en tumör först men sen hittade jag på nått gammalt forum här på mus.ifokus där det stod att huden där en talgkörtelknöl är blir blå-grå när den är nära att öppna sig. Jag kollade igenom Alaska och såg att hennes knöl var blå-grå och fick en gnutta hopp.
Kan det vara talgkörtelsknöl? Eller kan tumörer också bli blågrå?
Knölen är rätt så hård men går ändå att flytta runt på.
Hon mår bra, har mycket energi, springer runt och leker o.s.v. och störs inte över knölen. Såklart kommer jag åka in och avliva henne om jag ser att hon börjar må dåligt eller stör sig av knölen.
Vet att det är svårt att veta vad en knöl kan vara och det är också svårt att hitta veterinärer med kunskaper om möss. Vet att många här ändå har mycket erfarenhet och kunskaper om möss och tänkte ändå att det var värt ett försök att skriva och fråga lite här.😉
Mvh
Hur gammal är hon?
Tycker det låter troligt för en talgkörtelknöl. Stressa ner och vänta. Den kommer att öppna sig.
Hur gick det med rundheten om magen? Kan hon vara dräktig?
Tack, hon är snart 1 år och 8 månader. Rundheten är kvar. Jag har en hane men de har inte träffats så hon kan inte vara dräktig.

Det kan vara tumör också. Elakartade tumörer kan bli blågrå av blodansamling. Så försök inte klämma på den. Vänta och se hur det utvecklas men övervaka hennes mående noga. Kisande blanka ögon, bakåtfällda öron och uppburrad päls är tecken på smärta.
Aha okej.
Någon som vet hur stora talgkörtelknölar kan bli? Knölen börjar blir rätt stor nämligen. Jag ser inga tecken på att hon har ont eller störs av den än iallafall.

De blir sällan större än en ärta. Tumörer växer däremot ofta fort!