Om min lilla busiga Alice
Jag är så kär i en av ungarna som jag har här, och det är den ljusa agoutiflickan som har fått namnet Alice, ibland kallas hon även för Alicia.
Alice är en himla rolig liten mus med massor av spring i benen, När jag kommer in till djuren på mornarna för att släppa ut fåglarna & för att säga god morgon till dom alla, fåglar som möss då är det oftast Alice som är först framme, hon älskar att få komma ut & springa. Men på morgonen tar jag bara upp henne en sväng & pussar på henne sedan får hon gå in i buren igen. Komma ut & springa får hon göra senare på dagen.
På eftermiddagen får mössen turas om att få komma ut, killarna för sig & tjejerna för sig. När flickorna är ute då vet man aldrig vart Alice är, det gäller att hålla koll på henne för hon är en väldigt påhittig liten fröken=)
Jag har gjort ordning en hylla i en sådan där IKEA-lagerhylla som dom kan springa & leka på, lagerhyllan står i ett hörn av rummet alldeles vid fönstret, och i fönstret har jag gardiner som hänger ner, och den ena gardinkappan hänger så precis att Alice bara tar tag i den och klättrar på den vägen upp till det övre hyllplanet..=))
Jag tyckte ju att det är jättekul med en sådan busig & livlig liten musdam, och idag fick jag Husmusen & läste Elins artikel "Vad är bra temperament", då blev jag lite full i skratt när jag läste om just pigga, busiga & springiga möss, för det är ju just vad Alice är. Fast nu är ju Alice bara unge så hon kanske lugnar ner sig med tiden. Hon är en himla mysig mus, lite envis & även snabblärd har jag märkt..
.. men titta va sööt hon är ..
Oohhh, en liten söt Alice! 
Jag förstår vad du menar, när du beskriver vad du gillar hos Alice. För det är detsamma här. De ska vara busiga, och påhittiga, och man ska ha roligt med och åt dem.
Men, som du skriver själv, Alice är mycket ung, och det är ungmössens privilegium att rumla runt lite extra mycket.
Man kan skilja på "springig" och "springig".
Det är en sak om musen är springig för att den är nervös, och bara ska dra för att den är för nervig för att ta det lugnt och utforska situationen.
Och en annan sak om den först tar kontakt med dig när den kommer, säger "hej" liksom, och sedan "måste" kolla runt för att den är så himla nyfiken och busig. Alltså, att det går att få en relation med musen. Ögonkontakt helt enkelt, med på vad som händer, och "springig" för att den inte vill missa något. Eller hur jag nu ska säga det. Livlig, helt enkelt.
Jag gillar möss som är lite keliga, men också dem som är livliga och äventyrslystna och busiga och orädda. Och de ska gilla att bli rejält pussade på, även om de inte har tid att missa ett äverntyr bara för att pussas.
Mina möss måste gilla att bli pussade på, annars döööör jag!!! 
Jag bara MÅSTE få pussa, igen och igen och igen, på dessa lena, varma, goa, söta, fantastiska små mjukisar. *stort hjärta*

Ja visst är väll mössen goa att pussa på, dom är så himla mjuka, gosiga & lena, och det är så mysigt att kunna gnussa näsan i deras mjuka pälsar, och att få pussa på deras gosiga magar. Eller att få känna deras mjuka pälsar mot min kind, så himla mysigt..=) 

Oh, Alice… det hette musen jag hade förut, en röd pannfläcksberkshire

ÅÅ jag vet precis vad du menar!
Och håller med Amaira i det hon skriver!
Jag tycker det nämns lite för sällan, den här underbara egenskaperna nyfikenhet och oräddhet!
Min lilla Semla(Vattnadals citronfromage) har en perfekt kombo av musens alla fina egenskaper. Hon är mysig och kelig som attan, modig och kontaktsökande och vill till mig, samtidigt som hon älskar att undersöka allting och är otroligt orädd. Hon har varit så här sen hon var liten.
Min Pippi var precis som du beskriver Alice när hon var liten. Nu är hon världens kelbomb. Men hon är fortfarande otroligt nyfiken och härlig! :) Hon har alltid legat mig lite extra nära om hjärtat. Hon kommer också från en tjuvparning här hemma.
Älskar mina stora små vänner..

vad häftigt igentligen jag har ju ingen vet inte om jag ska skaffa men de värkar vara hel mysiga *småskrattar* jag sitter och tänker att just ha en liten mus springandes över golvet i tv rummet vorre rätt mäktigt igentligen