Mus iFokus

Mus

Etiketter: säljfotografier
Läst 78 ggr
ariama
3

Några framtida säljemöss till påsyn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Har två kullar där mushonor kommer säljas så småningom.
Visar några bilder efter önskemål. MEN vilka som kommer att vara till salu har jag ingen aning om!!

Först ska jag själv välja möss som går vidare till avels-urval. Kriterier: både utseende (färg/nyans, storlek, typ, osv) samt beteende (mkt viktigt oavsett färg och övrigt).

Sedan ska de vara tillräckligt mycket "sällskapsmöss" för att säljas till sällskap. Möss är så olika, en del älskar människor, andra är mer tillbakadragna men tycker "okej", medan vissa bestämmer sig för att människor inte är deras grej.

Dessa är 8 och 9 dagar. Och det går i stort sett inte att säga någonting om dem. Förutom att de hittills är lugna.
Inte ens färgnyans går att säga. Endast den allra yttersta toppen av hårstråna har ju växt ut hittills och färgerna kommer förändras drastiskt när först hela pälsen syns i hela sin längd, och sedan när de får sin vuxenpäls.

Minst 5 veckor är de innan jag börjar få en hint om vad de bestämmer sig för, i människoväg (om de inte är livrädda från början, vilket mina sällan är, men det händer). Sedan behöver de utvecklas ännu ett par veckor innan jag vet bättre både vad det gäller färg, typ och beteende.

Vitt (de är rödögda), pannfläck och vita tassar, silver-agouti, är exempel på färger jag inte vill ha. Men blir de extrema sällskapsmöss så stannar de, och ingår i beteendeaveln! Blir de människo-motvilliga så stannar de.

Så vad jag kommer att sälja i slutänden - många eller få, eller kanske ingen blir över som duger att sälja? - vet jag inte.

Till sist … Jag tror jag är en urusel försäljare. 😉🙃

• Redigerat 2023-11-09 11:31 av Grodan
[Lilium]
0

#0: åh så fina!

JessicaWellne
0

#0: Underbara ❤️

Grodan
0

Härligt med bebisar.

Det du skriver, så är det ju. I a f för oss som föder upp mest för våran egen skull. Vi behöver känna in individerna.

Det har varit väldigt högt tryck på förfrågningar om musungar i år, och det är för oss en knepig situation. Vi vill inte sälja "fel" mus/möss och vi vill inte sälja de "bästa"… och vissa kullar vet vi inte hur de utvecklas…

Onödigt att jag skriver, jag vet, och inte skriver jag speciellt bra, då jag endast gör ett hastigt oplanerat inlägg. Ville bara sätta min fot här lite…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

#3. Du skriver visst bra, och vettigt, och jag uppskattar när du skriver om möss.
Hastigt oplanerat eller inte, du har en brunn av erfarenhet att ösa ur! 😊

Grodan
0

#4 Tack för så snälla ord. Du har en brunn av erfarenhet du med samt kunskap.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️