Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendebur
Läst 72 ggr
ariama
1

kan möss hoppa ur öppna burar?

Skrev det här i en fb-grupp, Kan klistra in det här också:

Frågan om ifall möss kan hoppa ur öppna burar eller inte, och varför, kom upp här nedanför. Själv har jag haft ett flertal sådana för länge sedan. Busmusen Brioche glömmer jag aldrig! 17 år sedan, men kvar i mitt hjärta.

[https://mus.ifokus.se/discussion/1475106/busmusen-brioche-(2006)]()

Varför hoppar vissa, och andra inte? Så här tänker jag.
För vilda möss är det vardag att hoppa, och att springa. En vildmus springer t.ex. flera kilometer på en natt! Inte "långt bort" men i "spring".

En del möss har kvar det beteendet, medan andras har domesticerats bort.
"Domesticering" är inte något enkelspårigt, utan styrs i olika riktningar beroende på uppfödares val (medvetet eller omedvetet), förutsatt att det finns naturligt i arten från början och går att "plocka fram".

Själv tänker jag att eftersom jag har möss som ska må bra och vara tillfreds i bur, vill jag ha dem lugnare (eftersom det går att avla dem så). De är pigga och glada ändå, men har bara inte detta "spring i benen" och "genetiska behov" av att hela tiden ta sig vidare.

Det här gör också att man kanske kan fundera över om vissa möss faktiskt behöver springhjul t.ex. Det är svårt att tillfredsställa behov som kommer inifrån. Möss kan vara så olika!

Jag avlar sällskapsmöss. Många av dem säljer jag t.ex. inte till andra uppfödare - de skulle inte må bra av att enbart vara instängda i "en liten bur", oavsett berikning. Medan vissa andra tydligt kan visa att de är "burmöss" och är helt tillfreds med att pyssla med det som finns i buren. Fortfarande glada och nöjda.

Det är viktigt att komma ihåg att möss ÄR väldigt olika till sina beteenden, och att det har sina orsaker i kombinationen ursprung, miljö, och hur de är avlade (under lång tid).
Har vi inte alla följt "Luxury mice, Sweden" och deras vådliga äventyr hos en familj som har möss på ett annorlunda vis 💖? Jag tror nog att tammöss väldigt snabbt kan återgå till "vildmus", utan att förlora sin tamhet eller tillit, om de bara får chansen (de som törs alltså, de andra drar iväg vettskrämda, eller törs inte röra sig).

Möss kan som sagt vara så olika. Men mina möss, och de uppfödare jag kan tänkas köpa av, har möss som inte hoppar ur öppna burar. Det är MITT val. Som uppfödare kan jag göra det valet. JAG tycker det är viktigt.

Andra, som har möss på andra vis, har andra prioriteringar, och varför inte? Bara mössen mår bra!

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section
  • Redigerat 2023-11-09 11:24 av Grodan
milemule
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Puck är en lugn och sällskaplig mus. Hon springer gärna ut på soffan och busar och när jag satte upp ett rep till trädet från buren så har hon klättrat lite där också. Men hon vill inte vara på golvet.

Hennes syster däremot är nog den som är mest på golvet i musrummet. Hon måste ju hålla vakt och mota bort inkräktare 😜.

Jag har fått (försöka) stänga in en grupp, då det blev lite stökigt. Truls och MiniMusen har inga problem med det. Men Pippa och Våfflan hoppar ut ca varannan dag. Dom kanske är höjdrädda men behovet av att vara på golvet är för stort 😉. Man kan väl säga att jag lärt dem hoppa typ.

Jag kan också se att där de känner igen sig och vet vad som väntar dem, hoppar de. Men kommer de till ett nytt ställe är det läskigare fast de är hoppare. Har byggt en tillfällig bur nere i köket där en av mössen som blivit mobbad sitter (med en vän), hon har hoppat från allt i musrummet men hittills sitter hon kvar i sin öppna bur i köket. (Försökte flytta mobbarna först men det kom bara nya när jag tog bort de värsta 😖).

Men vissa utvecklar hoppighet om de får vara lösa på golvet 😁

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden