Mus iFokus

Mus

Läst 146 ggr
archwulf
0

Hjälp med färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hallå! Har spanat på mus iFokus i typ ett år, men nu halkade jag in här för att få lite hjälp - jag skulle vilja ha lite hjälp med att färgbestämma min hane och hans kavalkad med bebisar. Jag är intresserad av genetik (nå, i den mån att jag förstår hur det fungerar och tycker att det är intressant att försöka lista ut vilka bokstavskombinationer de har). :D

Tänker att jag tar ett inlägg per, så första handlar om pappa Stark. Hans mamma var svart, det blir ju a/a. Pappa… ingen aning. Står splashad blå burmes i stamtavlan, vilket isåfall också skulle vara a/a, men sen på Stark själv står det splashad silver agouti.

Så här är några bilder på Stark! Jag tycker att han har points (tyder på c^ch), men sen är han liksom alla färger. Mörk underpäls på vissa ställen, typ sandfärgad på andra. På ryggen har han haft ett sår (stereotypt beteende som orsakade massa onödiga komplikationer tills vi fick ordning på beteendet och kunde behandla bort komplikationerna).

"Varför avla på en hane som fick problem med ett stereotypt beteende?" Att han inte vill bo i bur är väl inte hans fel, och han är sjuuuukt, sjukt trevlig, och i övrigt kärnfrisk. Sen kan det också vara så att mammorna lärde sig att bryta sig ut ur sjukburen (de var sällskap till en sjuk mus) och på så sätt kom ut i det fria till honom. ;) Men de är rätt bra möss de också så det gjorde inte så mycket.

Sista bilden (den utomhus) är på Starks pappa.

Så ja.. jag tar gärna emot teorier om hans färg. :)

archwulf
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Sen, bäbiskull ett! Mamma är reggad som champagne argente, från föräldrar som ger antingen det eller argente creme, så vi kan konstatera att hon är C/c^cch.

Men bäbisarna då? Tror det är 3 agouti, och sen lilla Opal som är..vadå? Blå burmes?

Otter (den som inte har något vitt, och som inte är Opal) är mörkare än vad han är på bilden. Här är en video på dem: https://www.youtube.com/watch?v=EkAJ3OJSS7A

Birch, Badger, Otter, Opal
archwulf
0

Bäbiskull två. Mamma är helsyster med den andra mamman, men hon är argente creme - c^cch/c^cch rimligen.

Så vad är den här högen då? Färgerna syns bättre på den här filmen, när de är lite äldre. https://www.youtube.com/watch?v=IkNMgtxkBNs

Den som är mer ljusbrun i nyansen i bäbishögen är fortfarande märkbart varmare i tonen än de andra. Finns 3 bäbisar till, som dock bor med mamman som har den äldre kullen - två som är samma grå som alla andra, och 1 till sådär varmbrungrå.

Så vad är det här för färger, tror ni? Och vad säger det om pappa Starks färg?

ariama
0

Hej och välkommen! Kul att du är här!

Att Stark är blå (blue) som grundfärg och har pointer, är tydligt.
"Liksom alla färger" är typiskt för splash. Mörk underfärg säger tickad (= agouti).

Om mamman är svart a/a så måste pappan vara agouti, A/a eller A/A. Om alla ungarna blivit agouti-varianter är pappan med stor sannolikhet A/A.

Då bör Stark vara "blue agouti burmes splash", A/a B/* c(ch)/c(h) d/d + splashgenen.

Pointerna fås av himalaya-genen c(h), som jag tycker borde heta siames-genen eftersom den i dubbel upplaga ger siames, a/a c(h)/c(h).

Tillsammans med albinogenen c blir det himalaya, a/a c(h)/c.

Färggenetiken på c-lokus är rena djungeln, och hur färgerna sen ser ut är ännu mera djungel. Färgerna påverkas dessutom mycket av så kallade "modifierings-gener" (polygener) vilket gör det ännu svårare om man inte har korrekta stamtavlor lång tid tillbaka.

• Redigerat 2024-06-02 09:53 av ariama
ariama
0

Champagne-argente är genetiskt A/* b/b C/* D/* p/p, alltså
en rödögd chocolate-agouti.
Chocolate-agouti = cinnamon.

"c^cch/c^" skrives korrekt AA c(ch)/c(ch) pp och är en rödögd silver agouti, men argente-cream kan också vara lite andra genetiska varianter (djungel som sagt, och stor påverkan av polygener).

Argente-varianterna har alltså röda ögon, p/p, och är helt enkelt rödögda agouti.

Så långt genetiken. Själva färgerna får någon annan svara på, som klarar det bättre.

• Redigerat 2024-06-02 09:56 av ariama
archwulf
0

Tack för välkomnandet!

(Och så kan det gå med bokstäverna när man är distraherad samtidigt som man skriver, ser nu att det smög sig in ett c för mycket i chinchilla haha)

Jag tog mest upp c-lokus för att på annat ställe föreslogs blue point siames som färg på lilla Opal, men det vore ju genetiskt omöjligt eftersom att ingen av mödrarna bör bära på Himalaya. Sen glömde jag att förklara just det, för jag är bra på att anta att folk kan läsa mina tankar, tyvärr.

Håller med om att Himalaya-genen borde heta Siames. Hade inte tänkt på det innan men det verkar ju det mest logiska, ja.

Enda grejen med Stark är att jag tycker inte att hans pappa ser tickad ut, men svårt att säga bara på en enda bild. Starks farfar var agouti, farmor ska ha varit burmes (och hennes föräldrar var dove och blå burmes). Och att jag tycker att både Stark och hans pappa är alldeles för ljusa när jag tittar på bilder på andra blå agoutis.

Alla bäbisar har mycket svarta ögon, så jag kan iaf konstatera att Stark rimligen är P/P och därmed utesluts ju alla p/p-modifieringar.

ariama
0

Har du starks pappa? Eller bara en bild? Om du har honom så titta om underpälsen är mörkare. Försök dela pälsen eller blås i den (mot pälsriktningen) för att se

Recessiva gener syns inte, och de kan hänga med osynligt i många generationer, så kanske finns ändå en c(h)-gen hos nån av mödrarna? Å andra sidan har många möss lite mörkare nos utan att vara burmes eller siames.

archwulf
0

Jag har bara bild :)

archwulf
0

Efter att ha glott mig igenom färgvariantstrådarna igen funderar jag på om det inte är så att Opal är blue silver agouti, eller typ.. colorpoint blue agouti, vilket isåfall skulle innebära att en c(e) smugit sig med någonstans ifrån Starks sida. Han kanske också är någon sorts blue silver agouti colorpoint-historia. Båda har ju mörk underfärg, vilket du sade tyder på att de är ngn sorts agouti. :) Fast hon har inte direkt några pointer, tycker jag…

En fundering, vad det gäller tickade färger- de ska ju ha det där bandet på håret. Underfärg - band - tippfärg, jag tycker dock att på både Stark och Opal ser det ut att bara delas på ett ställe. Typ på bilden på Starks rumpa, där man ser den mörka underfärgen och de silverfärgade tipparna. Är det så att det finns en mörk, minimal tipp bortanför det silvriga alltså? Eller har jag bara konstiga hår på mina möss?

• Redigerat 2024-06-03 13:03 av archwulf
ariama
0

Vill man veta exakt rätt genetik på osäkra c-varianter, brukar man behöva testpara. Och då gäller det att testpara med en variant så man får rätt svar, kan vara knepigt. Samt ge en del "oönskade möss".

När det gäller det där med tippningsfärg kan jag bara hålla med dig. Jag tycker också att det ibland/ofta inte syns alls.
(Jag kan se under mikroskop 😉)
Jag antar att det är för att vissa färger ibland liksom går in i varandra och knappt syns, eller för att proportionerna kan vara så olika mellan längden på bandbredd och tippning. Standardmodeller är just det, standard. Och något man försöker avla mot för utställningsresultat.

archwulf
0

Jo - så är det ju. Jag hade nog snarare velat testpara honom med en non-agouti för att se om han är agouti, haha, men jag har tillräckligt med möss för stunden. Har inte så höga förhoppningar på att alla smågrabbar kommer hitta nya hem, så jag behöver inte fylla på med fler.

Men då är det inte jag som har konstiga möss då! Och då håller jag med till 100% att han nog är någon sorts agouti, och isåfall är Opal och hela kavalkaden små grå får också agouti.

Så det kanske stämmer trots allt, att han och hans pappa är silver agouti. De är så jäkla ljusa bara. Jag har också funderat på om Stark kan vara lilac i någon variant, men isåfall borde alla fyra i första kullen ha blivit b/b ifall mamma är champagne argente och inte vanlig argente. Och de blev uppenbarligen 3st vanlig agouti och en blå historia, så någon är inte b/b.

Grodan
0

Spännande med ny genetik intresserad. Välkommen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

archwulf
0

Tack! :D