Mus iFokus

Mus

Läst 134 ggr
ariama
5

Tre gräsliga grabbar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Det här är Giz (agouti lh), Ciz (cinnamon lh), och Biz (blue agouti lh), De är drygt 5 veckor.
De är så gräsligt gulliga, så gräsligt söta, och så helt gräsligt trevliga!!

Jag har inga planer på att sälja dem, vill inte, men finns det något bra hem där någon av dem kan bli en älskad familjemedlem kanske - kanske - jag funderar på det så småningom.

Jag kan inte ha "för många möss".

Vådan av att föda upp sällskapsmöss och jobba på "domesticering (jag kallar det så) som långsiktigt avelsmål, är att mössen blir så … sällskapliga. Alltför många vill vara med mig hela tiden, och ber om sällskap. Att vi ska hitta på något kul tillsammans. Det går ju inte med för många möss, inklusive ett liv utanför mössen.

Bergulven
1

Så otroligt mysigt att läsa dina inlägg!

Skogsdjurens Musuppfödning
https://www.instagram.com/skogsdjurens?igsh=NGN4Mjdza3NxeGR3

Registrerad i SVEMUS, fokus på Texel och Longhair!

ariama
0

#1. Tack snälla! 💝

Grodan
1

#0 Underbara. Många letar ju just efter sådana möss, som vill umgås och är supersociala.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

archwulf
1

Precis sådana man vill ha. Dina är så fina och verkar så trevliga och kommunikativa! Jag känner igen problemet lite också. Jag har också några som bara vill umgås. Komma ut och klättra runt lite. Se något annat. Känner mig nästan lite elak när jag inte har tid eller energi.

ariama
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack. En liten uppföljning.
Absolut mysigast är Biz, en rolig grabb. Han är blue-agouti som ibland ser ut som just det, men som i vissa ljus ser helt blå ut!
Båda fotona tagna med blixt som tar fram färger lite extra, och på andra bilden ser man vad jag menar med "ser blå ut".

Det mysigaste med honom är beteendet.
Som med alla hanar (som jag vet i alla fall) är huvud-intresset "tjejer". Honmöss tycker jag blir mer sociala, för de är inte så … "sex-fixerade", de fokuserar mer på relationer.
Men förutom det (och nu fick jag det sagt också ) så är han en härlig grabb som samtidigt är både orädd, trygg, lugn och pigg och glad, allt på en gång, men på mus-vis förstås..
"Full fart" utan att bli "jobbig", hispig eller för ivrig.

Ciz är för ivrig för mig, kan inte ta det lugnt, allt ska hända på en gång. Och Giz är bra och trevlig men lite för tillbakadragen.