Musfärger: Chocolate-varianter
Mössens färggenetik är egentligen inte så himla svår, men den är väldigt mycket!
Vill man lära sig så får man göra som med elefanterna. Det går att svälja en elefant, men man får ta väldigt små tuggor. Lite i taget alltså.
Här följer en chocolate-måltid som räcker länge.
Först:
Det finns fyra grundfärger, svart, chocolate, blue, och så lilac som räknas som grundfärg fast det är en kombination av chocolate och blue.
Gul tar jag inte med här, annat än tan, för den både uppför sig helt annorlunda och ingår inte i varianterna ovan (även om vissa ser gula ut).
Vit då? Nej, vitt är ingen färg. Vitt kan vara vilken färg som helst, bara att den inte syns.
Om man parar två chocolate-möss, så blir alla ungarna chocolate. Sant, eller inte riktigt.
De blir alla chocolate-baserade.
Men beroende på vilka fler gener som finns, så kan det bli andra färger med andra namn.
Bilden visar en vanlig chocolate.
bb heter gen-paret som skapar färgen chocolate.
För att musen inte ska vara agouti-tickad måste även genparet aa finnas.
Kan även skriva a/a för att visa att den ena kommer från mamman och den andra från pappan.
En stjärna * visar att man inte vet den andra genens status, men att det inte heller spelar någon roll för färgen.
Chocolate kan vara rödögd eller svartögd, agouti eller self, ha blå-gener, och eller kombinationer av alla dessa, och dessutom ha ett gäng olika blekgener på c-lokus (där albino finns med).
Varianterna får nya färger och nya namn. En del varianter saknar namn.
Inget annat djurslag har så många olika färger som tammöss.
(Det jag skriver om chocolate gäller även de andra grundfärgerna svart, blått, och lilac, som ger ytterligare nya färger och namn, men nu håller jag mig till chocolate)
Tan är en speciell färg, för den visar sig bara på magen och struntar fullständigt i hur rygg-sidan ser ut!
Den kan kombineras med alla färger som finns, utan att påverka ryggfärgen. Den finns, eller finns inte, oberoende av allt annat jag skriver.
Precis som de andra färgerna bleks den dock av blekgenerna på c-lokus, men gul färg bleks mycket mer. Tanfärgen blir tillsammans med de olika c-generna mer eller mindre vit, oavsett hur mycket eller lite ryggfärgen bleks.
Så tan och fox är egentligen samma sak, samma gen, bara det att fox är en nerblekt tan på grund av blekgener på c-lokus.
Endast Recessive Yellow RY , Dominant Yellow DY (och dess undergrupper ovanliga i Sverige) är gula/röda möss, och så tanfärgen då.
Överkurs:
Tanfärgen är en gul/röd färg (pigment), som jag inte tagit med under grundfärgerna, för den är ”egen” och beter sig helt annorlunda.
Ibland kan det vara svårt att se om en svart- eller chocolatefärgad mus utan tan/fox är chinchilla-blekt eller inte, eftersom chinchillagenen bleker grundfärgerna mycket lite (men tan till vit fox)
Chinchillagenen kan också bleka en svart till chocolate-färg, och då kan det också vara svårt att veta om musen (utan tan/fox) är chocolate, eller en blekt svart.
Enfärgade svarta och chocolate möss har i stort sett alltid tanfärgade hårstrån bakom öronen och vid svansroten, (titta noga!) även utan att vara tan. Hos en c-blekt mus är dessa hårstrån vita – och har den det så vet man att den är blekt.
Den svarta musen på bilden är chinchillablekt svart! Det syns enbart på de vita stråna bakom öronen.
Chocolate-musen är burmes eller chinchillablekt svart eller chocolate. Jag vet inte vilket. Men blekt på c-lokus vet jag. Det syns på vita strån bakom öron och vid svansrot - titta noga! De är banne mig inte lätta de här, när man har "gensoppor" utan kontroll.
- Redigerat 2024-10-27 13:10 av ariama
Champagne. aa bb
Röda ögon på en chocolate-mus får man av rödögongenen pp. Då förändras färgen och byter namn till champagne.
Musfärgen är en rödögd variant med ljus pälsfärg helt olik chocolate.
Cinnamon. A* bb
Cinnamon = Chocolate agouti. Chocolate med agouti-genen blir cinnamon. Fortfarande chocolate-baserad, men tickad, dvs pälsens hårstrån är flerfärgade: chocolate/brunt med ett band av gult (teoretiskt sett, enklast att förklara så) .
Färgen är baserad på chocolate, men ser helt annorlunda ut.
Champagne-argente. A* bb pp
Champagne-argente är en vacker gul mus med beige eller blåaktig underpäls.
Rödögd cinnamon, eller rödögd chocolate agouti, kan man också säga fast variantens namn är champagne-argente.
Chocolate kan också vara kombinerad med blå och ger då (grundfärgen) lilac, aa bb dd. Vilket ger ytterligare fyra färger: Lilac, pale-lilac (rödögd), lilac-agouti, och pale-lilac-agouti.
Chocolatefärgen förändras alltså på olika vis av blått, röda ögon och av agouti, och ytterligare när man kombinerar.
Som om det inte räcker finns ju blekgenerna på c-lokus. Chinchillagenen, siamesgenen, extreme delution och albino. Och så kombinationer av dessa.
Dessa blekgener bleker pälsen i olika grad, från lite ner till helt vitt. Här finner man chinchilla, silver-agouti, burmes, siames, himalaya, beige, colorpoint, nougat, beige, cream, argente-cream, albino, mm, mm, och massor med varianter utan namn, av vilka alla kan vara baserade på chocolate (liksom på svart, blått och lilac)
Teckningar, och splash, tricolor, osv tar jag inte upp, men de är givetvis även de baserade på någon av de fyra grundfärgerna, t.ex. chocolate.
(Att se exakt vilken variant en c-blekt mus har, tycker jag själv kan vara mycket svårt, siamesen på bilden vet jag inte säkert)
- Redigerat 2024-10-27 13:18 av ariama
Älskar att läsa dina trådar! Så rika på information och otroligt bra skrivna.
Facebook: Norrgårdens Musuppfödning
#4. ååh, Gulle-dig! Tack!
#4: Håller med!
Vad är nougat för färg? Den hade jag inte hört!
#6. Tja, de när namnen på c-blekta möss har jag lika lite koll på som själva blekningarna. I ärlighetens namn vet jag inte ens om det är ett riktigt färg-namn, men man kan finna den på en chinchilla-blekt svart, enligt "litteratur".
Nånstans bland svarta och/eller chocolate-möss som är blekta med en chinchilla-gen och en till chinchillagen, eller extreme dilutionigen eller albinogen.
Då får man lite olika "bruna" nyanser som kan påminna om nougat. Exakt vilken nyans/färg är olika eftersom dessa blekningar är starkt påverkade av polygener och kan vara olika mörka eller ljusa.
c-gens-blekta möss är skitsvåra, enligt mig, om man inte renavlar och har stenkoll på stamtavlorna och inte blandar soppor hej vilt.
Den här kolsvarta unga damen får demonstrera hur det kan vara. Hon är chinchillablekt c(ch/c(ch) svart, och skulle alltså kunna vara nougat om hon inte haft en massa extra modifieringsgener/polygener för just svart. (vita strån bakom öronen skvallrar)
Se därja. Ja, c-blekning är verkligen lite vilda västern.
C-gens-varianter är skoj. Och inte så svårt eg, bara de hålls från Splash. Vi har många äldre trådar med bra foton där vi visar upp flera bra exemplar av olika c-gens-varianter, om någon är nyfiken.
#7 underbar 💚
#9. För mig är de svåra.
Inte genetiken i sig, men att i praktiken säga vad för variant, om det kan vara vilken grundfärg som helst, och vilka c-blekningar som helst inblandade. Nog tusan får man tänka till då - och ha fel också emellanåt.
Och så alla dessa nyanser som samma variant kan ha, och hur olika varianter och färger kan "överlappa" varandra i utseende - nä herreminje, förskona mig! 😊
- Redigerat 2024-11-09 09:06 av ariama
#10 Ja, det går inte alltid att säga vilken genotyp musen har om man inte sett släkten. Kolla stamtavlor hjälper inte om de är felt ifyllda.
Och så kan man ju testpara med Siamese, då får man bra svar. Om många polygener är inblandade kan det vara svårt att få svar i F1 förstås.
Det enda som försvårar för mig är de linjer där djuren är extremt svag färg, dvs har några extrema blekgener med sig.. eller bara helt enkelt är super-blaskiga… Sådana vill jag gärna helst inte ha i min avel, men tyvärr har jag några sådana, vilket förstör allt jag jobbat på…
- Redigerat 2024-11-09 15:47 av Grodan
#11. Tack! 😉 Det vara bara det jag ville ha sagt.
Eller, tala om för mig vad min hane Biz blue agouti, bär för blekgen, när han har två döttrar med olika honor, som ser ut såhär?
Eftersom Betty är så oerhört kolsvart, kan hon ju knappast vara burmes, utan "måste" vara chinchillablekt. c(ch/c(ch). Vilket betyder att Biz måste bära c(ch).
Hon har kritvita hårstrån bakom öronen.
(eller, är hon inte blekt?)
Isabel ser i mina ögon ut att vara siames, c(h)/c(h), men "måste" vara burmes - eftersom Biz bara kan ha en blekgen att ge ifrån sig.
Det blir min slutsats, vad kan det annars vara!
Men myror i huvudet får jag hela tiden av blekgenerna. Och definitivt myror i huvudet av dessa två halvsystrar. Och lätt är det INTE.
Jag avlar ju inte siames, eller blekgener över huvud taget! Har bara fått in c(ch) och c(h) som en biprodukt (och gillar att ha ett och annan ögongodis… )
- Redigerat 2024-11-10 10:08 av ariama
Isabel är Siamese Seal Point, c(h)c(h), så Biz är Cc(h)
Tack Grodan. Så då är kolsvarta Betty Boop burmes.
#14: haha.. hade hon varit Burmese hade hon visat det. Inte ens Sepia kan vara sådär svart.
#15. Okej. Tycker jag med. Men de vita håren förvillar (där svart och agouti har sina obligatoriska tanfärgade hår).
Tur du finns Grodan! Tack!
#16: Jättefin tjej hur som. Hur är hon? Ska du göra c-gensvarianter med henne om hon går i avel?
Jag avlar inte c-gens-varianter, de är bara fina biprodukter som är lite kul att få som omväxling, när jag nu har "soppor". Men visst, det är inte omöjligt att hon kommer få en kull någon gång i framtiden. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet.