Barbering? hos mina möss.
Hej!
Behöver tips och råd med vad jag ska göra med ett problem jag fått med mina möss, men först lite backstory;
I slutet på oktober köpte jag tre honor från min skola, de föddes egentligen upp för att bli mat till reptiler. Jag tog med dessa tre sötnosar hem, värt att tillägga är att en av de (Lilja) kommer ifrån en annan bur medan två (Petunia och Dahlia) redan bodde tillsammans. Jag har en relativt rymlig bur fullt med aktiviteter de kan sysselsätta sig med och utöver att Dahlia och Petunia var på Lilja lite de första dagarna så lärde de känna varandra snabbt och har funkat bra ihop.
Men emellanåt piper det till lite i buren och det jagas sinsemellan. Då är det alltid Lilja som är inblandad.
Och nu till problemet, för två dagar sedan upptäckte jag att både Petunia och Dahlia är helt rosa runt nosen och har ingen päls där! Jag blev orolig och började googla direkt och hittade något som kallades barbering och olika orsaker till varför möss barberar varandra. Lilja har all päls kvar och jag har sedan dess sett henne tugga på Dahlia två gånger (och avbrutit det), så det är hon som gör detta på de andra två.
Vad ska jag göra??
Jag har berikat buren ännu mer med kartong, godis, klättermöjligheter, ett extra hus och extra matskål m.m
Det ser inte värre ut på Dahlia eller Petunia sedan jag upptäckte det men jag vill ju inte att det ska ske överhuvudtaget.
- Redigerat 2025-01-30 00:07 av Grodan
Det finns barbering, när möss putsar bort päls från sig själva och/eller andra möss.
Och så finns det närbesläktade morrhårstugget, när en mus biter av (putsar av) burkamraternas morrhår.
Det är ett tråkigt problem som är svårt att komma tillrätta med, och även har en viss ärftlig komponent.
Har dina blivit av med morrhåren? Eller "bara" pälsen runt nosen?
Morrhårren är också borta, och ganska mycket päls. Kanske som en halv lillfinger nagel.
Okej. Lilja "tuggar morrhår".
Jag vet inte vad jag kan säga om det. Dvs det är mycket svårt att få en sådan mus att sluta. (Jag vet ingen som kunnat sluta) Du kan jämföra med krubbitning hos hästar. En gång krubbitare, alltid krubbitare.
Musen (hästen) har funnit ett sätt att minska stresshormoner i kroppen, och upptäckt hur "skönt det känns" och fortsätter även utan stress, eller vid väldigt låga stressnivåer. (det är min tolkning)
Själv avlivar jag dessa möss. De går inte att ha med andra möss eftersom de knippsar av morrhåren på dem. Morrhår är viktiga och känsliga sinnen för möss.
Alternativet är att ha dem ensamma, och det lever de inte lyckliga av. Så för alla mössens skull, avlivar jag dem.
Att lämna tillbaka till skolan är inte heller ett alternativ, tänker jag.
Som fodermöss är de med stor sannolikhet inte särskilt seriöst avlade. Jag beklagar att det blivit så för dig. och för mössen.
När du tar bort Lilja ur buren med de andra, kommer deras morrhår börja växa ut meddetsamma. Det tar inte så lång tid förrän de har morrhår igen. Ett tecken på hur viktiga morrhår är för möss.
Jämför man med pälsen, så växer förlorad päls ut först efter en av musens fällningsperioder. Det kan dröja flera månader på en vuxen mus.
Det finns en bra sökfunktion på mus.iFokus, och massor med Artiklar och inlägg som behandlar de flesta ämnen.
En sökning på "morrhårstugg" ger detta:
https://www.google.com/search?hl=sv&q=site%3Amus.ifokus.se+morrh%C3%A5rstugg
Det går att avbryta och få bort problemet. Det GÅR faktiskt.
Men du måste som människa stå dina möss väldigt nära och vara där och upprepa ganska många gånger. Dessutom behöver du ge musen något annat att göra.
T ex Lilja tuggar på sin kompis, du petar på Lilja. Hon slutar. Hon tittar lite på dig, tänker lite, och fortsätter sedan att tugga på sin kompis. Du avbryter igen. Lilja börjar nu kanske förstå. Om hon nu slutar och kanske tittar på dig, ge henne något annat att göra, t ex en godbit inslagen i ett litet papper.
Morrhårstugg är överdrivet putsande. Det kan ibland vara en sekundär handling orsakad av någon sjukdom, t ex en tumör som växer i musen eller något annat. Och det kan också bara vara att möss är skapta för att putsa ungar och kamrater och ibland har de bara två att putsa på och då blir de rejält putsade på.
Hö är inget jag rekommenderar till möss då de ofta får ohyra via det, men hö är en otroligt bra sysselsättning för möss som vill plocka och pula mycket. Kanske kan du ge Lilja något som är nästan som hö, något hon kan pula med. Pinnar och grenar att gnaga på är också mkt bra berikning. Jag hänger själv in små pinnar av björk från min trädgård till mina, de tar slut så småningom och då får de nya.
Själv gör jag som amaira, jag avlivar. Det är en beteendestörning jag inte önskar bland mina möss. Och jag tycker att det kan gå i arv. Så jag avlar aldrig på en morrhårstuggare.
- Redigerat 2024-12-31 17:12 av Grodan
Tack så mycket för era svar.
Eftersom jag köpte mössen för att undvika att de blev ormmat, har jag inte riktigt hjärtat att direkt avliva henne.
Jag tänker ge det ett försök att återgärda problemet och så får jag ta det där ifrån om det inte fungerar.
#8: En fin avsikt, tycker jag. Önskar dig lycka till och hoppas att du lyckas få ordning på beteendet ♥
Ja, gör så. Och berätta här sedan om och hur det funkar. Sånt är alltid bra att få dokumenterat! 💖
Kanske blev det bara för mycket för Lilja att skiljas från sin musfamilj, flytta till ny människa och ny miljö, och sedan dessutom få nya kompisar som dessutom är tajta redan.
Jag håller tummarna.
#10 Tror absolut på det. Kan bli för mkt för en liten musa.
Den här tråden tyckte jag var mkt intressant
https://mus.ifokus.se/discussion/1543288/morrharstugg-kan-de-sluta-