Avel. Immunsystem och motståndskraft.
2009 köpte jag en livmodersimport från Finland. Dvs jag köpte en dräktig hona, parad med en speciell eng-importerad hane, så ungarna skulle bli det jag efterfrågade. Säljaren var en mkt skicklig uppfödare tillika den som står för den informativa finska hemsidan
https://www.hiiret.fi/eng/
Honan fick Rossel efter att hon fött. Efter samråd med säljaren lät jag honan föda upp ungarna, där flera ungar också rosslade. Men ett fåtal rosslade inte.
Jag försökte inte medicinera, men försökte underlätta så mycket jag kunde, med mat och boende.
Sedan tog jag bort alla som rosslade - men det fåtal som fortsatte vara friska, blev kvar.
Och faktiskt, sedan dess har jag inte haft ett enda rossel-anfall!! Inte heller bland sålda möss, eller när de träffat andra möss. När det gäller Rossel så har jag känt mig fullständigt trygg!
Så "enkelt" var det.
Så sedan dess säger jag: Ta inte bort alla avkommor eller släktingar till sjuka möss! Välj istället ut de som är bland de sjuka, men förblir friska!! Ju närmare släkt desto bättre! Det är där jag finner motståndskraften i deras immunförsvar.
Och, det är ju vad avel går ut på: Urval.
Man väljer i en kull ut de djur som har de egenskaper man söker. Och väljer bort (ur aveln) de andra.
Det gäller allt. Utseende, typ, storlek, hälsa, immunsystem och ålder.
Juvertumörer är svårare. MMTV är ett retrovirus och beter sig lite annorlunda ihop med kroppens försvars-celler. Läst förut men minns inte nu, så har dålig koll.
MMTV-viruset är nära släkt med HIV.
Men det finns även möss som klarar sig ifrån tumörutbrott, trots virusets närvaro.
Hur man kommer tillrätta med det, vet jag inte. De tidiga tumörerna går väl, men när de utvecklas sent är det svårare. Det går inte att som hobbyuppfödare ha "tusen möss" med enda syfte att på lång sikt (många linjer och många generationer) spåra upp mushonor som som inte utvecklar tumörer.
Jag har ingen lösning.
När det gäller rosslets motståndskraft hos mina möss, vet jag inte hur det är idag - om de skulle utsättas för det. Det har gått lång tid, och nya möss har kommit in.
En annan aspekt när det gäller immunsystem och motståndskraft, är inaveln.
En del påstår att inavel alltid är skadligt för immunförsvaret, men det är inte sant.
Det är sant att immunförsvaret snävas ner vid inavel. Inavel betyder ju att genvarianter dubbleras medan andra varianter försvinner.
Så frågan vid inavel är: Motståndskraft, mot vad!
Vissa smittor har de hög motståndskraft mot. Men om det kommer in en helt ny smitta, kan det hända att alla mössen istället blir sjuka (eller dör).
Fast helt nya smittor är ju farliga för alla.
Om jag i min avel har hög motståndskraft när det gäller de vanligaste och svåraste smittorna möss lider av nu, är jag nöjd. Vilket är Rossel och tumörer.
Så, återigen: Urval, urval, urval! Det går inte att betona nog, urvalets roll i avel.
Nya obesläktade djur är sällan lösningen. Om man inte vill börja helt från noll igen.
Vill tillägga, att det här är min erfarenhet och mina åsikter, andra kan tänka och avels-arbeta annorlunda. Men urvalets vikt vid avel kan inte frångås.
#0 Absolut. Urval. Eller så väljer naturen själv. Jag menar, om bara en unge i hela kullen INTE rosslar, vad har jag gjort för val då? Då har ju naturen valt åt mig… givetvis är det mitt val om jag väljer att avla vidare… tele fortsätter sen…